Lemez - Mennyi? 70! - Paul Simon: So Beautiful Or So What

Zene

Amikor nekiálltam ennek a cikknek, akkor döbbentem rá, hogy még soha nem írtam recenziót ennyire idős zenész lemezéről. Paul Simon idén betölti a hetvenet, és nem szorul bemutatásra, nincs mit bizonyítania - ha eurotrash albumot készítene, azzal sem tudna már semmit lerombolni a Simon & Garfunkel, illetve a szólópálya dicsőségéből.
Gyakran az ilyen paraméterek mellett születnek a legjobb dolgok - na jó, ha nem is a legjobbak, a kellemes meglepetések, mint a Brian Enóval közösen készített legutóbbi album, a 21. századira hangszerelt, 2006-os keltezésű Surprise. Közben volt egy újabb nosztalgiaturné Art Garfunkellel, most pedig itt az új szólólemez, melynek hallatán lehet ismét elégedetten csettinteni, és csodálkozni, hogy ennyi pénzzel és ennyi eladott lemezzel a háta mögött honnan a fenéből merít még mindig ihletet.

A So Beautiful Or So Whaton az egyik komoly ihletforrás maga Isten, valamint a halál, amit természetesen az életkor is indokolhat - egy másik Paul, bizonyos McCartney is érintette a témát legutóbbi lemezén. Ami pedig Istent illeti, állítólag maga Simon is meglepődött, amikor az album elkészülte után rájött, hogy a Teremtő több dalának is fontos szereplője. Például az egyszerre akusztikus és elektronikus nyitószámnak, a Getting Ready For Christmas Daynek, melyben egy tiszteletes prédikációját is halljuk, és amelyben a politizálástól soha nem tartózkodó énekes-dalszerző a közel-keleti problémákra is reflektál. Az 1986-os sikeralbumot, az afrobeates Gracelandet itt leginkább megidéző The Afterlife-nak pedig már a címe is elmond mindent: ebben a főhős bebocsátást szeretne a mennyországba - kitölt egy űrlapot, és vár a sorára. (Érdemes egy pillantást vetni az első versszakra: "Miután meghaltam, és a smink megszáradt, visszamentem a helyemre, aznap éjjel nem volt fenn a Hold, de mégis mennyei fény ragyogott szemembe, és furcsálltam, hogy nincs nyoma Istennek, aki bebocsátana, aztán egy hang szólt fentről, szeretetteljes áhítattal, hogy 'Na, lássunk hozzá'.")

Az új lemez Simon szólópályafutásának szinte összes állomására reflektál: a Dazzling Blue a Rhythm Of The Saintst, a Rewrite a One-Trick Ponyt, a Love And Blessings némileg a Surprise-t, a címadó szám a Still Crazy After All These Yearst, míg a Love And Hard Times a garfunkeles korszakot idézi. Kiváló karrierösszegzés egy olyan embertől, aki a mai napig ihlet meg kezdő zenészeket, és aki nem éppen fiatal kora ellenére fellép az idei Glastonbury Fesztiválon. Nem kéne a Szigetre is meghívni?

Concord/Universal, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.