Lemez

Metallica: Death Magnetic

  • - vincze -
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Először akkor ijedtem meg, amikor szembesültem a The Day That Never Comes klipjével. A háborús tematika azonnal az ...And Justice For All klipnótájára, a One-ra utalt, és aztán a zenei áthallás is megérkezett a dal közepe táján hallható géppuskagitárriffel meg a záró, fájdalmasan hosszú szólóval; az eleje meg pont olyan volt első blikkre, mint egy Fade To Blackbe oltott Sanitarium.

Végighallgatva az anyagot aztán kiviláglott, hogy a Justice-párhuzam tökéletesen helytálló. Az iszonyatosan hosszú dalok és a hasonló hangzás mellett valószínűleg ugyanakkora bizonyításvágy fűthette Hetfieldéket most is, mint amikor elõször adtak ki nagylemezt Cliff Burton nélkül. Akkor sikerült a feladat, hiszen a Justice a rétestészta-témák ellenére tartalmazott egy-két igazán kerek dalt (Blackened, Harvester Of Sorrow), most viszont nem működött az ügy. Vannak ügyes ötletek, de a nyitó dalpár is csak a többi fényében jó (a The End Of The Line a recitáló énektémával és a Sabbath-ihlette gitártémákkal egyébként erõsen hajaz egy extrém módon felgyorsított Sad But True-ra). Minél elõrébb haladunk a lemez hallgatásában, annál keservesebbé válik a tudat, hogy míg régen Hetfield olyan riffeket bírt írni, amin nemzedékek tanultak gitározni, itt egy ötletes megoldásra négy-öt olyan gitártéma esik, amit pár hónapja alakult metálzenekarok szoktak feltenni az elsõ demójukra. Az Unforgiven harmadik részét pedig inkább hagyjuk, mert még valami csúnyát találnék mondani hirtelen.

Az a szomorú, hogy a bevallottan a Metallica hatására (is) zenélni kezdõ csapatok az utóbbi idõben legalább tíz olyan anyagot tettek le az asztalra, amelyek minõségileg a Metallica csúcslemezeivel közel azonos rangúak, és talán ezért is gondolták Hetfieldék, hogy most megmutatják. Egyvalamit sikerült csak nekik: azt megmutatni, hogy a Metallicával mint releváns, meghatározó zenekarral már nem érdemes számolni.

Vertigo/Universal, 2008

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.