Lemez - Minimális igazítás - Social Distortion: Hard Times And Nursery Rhymes

  • - greff -
  • 2011. február 17.

Zene

Noha a Social Distortiont a kaliforniai melodikus punk meghatározó szereplőjeként, illetve mára egyik utolsó, még aktív alapító atyjaként tartják számon, a zsáner fel-le hullámzó népszerűsége nem érintette meg különösebben a harmincéves zenekart. Mike Ness énekes-gitárosba (képünkön) szorult ugyanis annyi különlegesség, hogy évtizedeken át is lebilincselő maradhasson.
Pedig a radikális újkeresés sosem jellemezte. Sőt: személyében egy kifejezetten tradicionalista dalszerzőt tisztelhetünk. Munkáiban ugyanakkor ritka tehetséggel volt képes több könnyűzenei hagyományt is bonthatatlan egységgé egybegyúrni. Ahogyan a zenei alapokban összeforr nála a punk lendületes három akkordja a rockabilly és a country stílusjegyeivel, ugyanúgy egyesül alakjában a Johnny Cash-féle, a törvényen kívüliek himnuszait különlegesen szerencsés, szuggesztív énekhanggal hitelesítő megközelítés az 50-es évek zenéibe és tárgyi kultúrájába bódult rock 'n' roll-hívők vagányságával - mely utóbbi a munkástrikóra, hátraolajozott séróra és temérdek régi vágású tetoválásra épülő ikonikus megjelenésében is meghatározó. Nessnek jót tett a korosodás: a fiatal éveit kétségtelenül jellemző pozőrködés szép lassan lekopott róla, a nagy szív és a nagy hang viszont vele maradt. Csak a lendület volt kérdéses: a Social Distortion 2004-ben jelentetett meg utoljára lemezt, és sokáig úgy volt, hogy már csak egy akusztikus körre futja majd neki a stúdióban. A zenekar hetedik lemeze, a pár hete megjelent Hard Times... ezzel szemben a jól ismert Social D-világot nyújtja - minimális igazításokkal.

A lemezt felvezető interjúkban Ness némi tolatást ígért, hátra egészen Johnny Thunders világáig. Az eksztatikus intrót követő nyitószám, az orgonával és vokalistanőkkel megemelt California (Hustle and Flow) még tovább is megy ennél: dől belőle az 1970 körüli Rolling Stones. A bluesos téma jól áll Nessnek, de kezdő számnak pozicionálni nem volt szerencsés - és egyáltalán: ennek az egyébként távolról sem csalódást keltő lemeznek éppen a lassúbb tételek a gyengéi. Ezek az amúgy gondosan kerekre csiszolt dalok (a nyitótémán kívül a Diamond In The Rough vagy a Bakersfield) legföljebb kellemesek, de az a felejthetetlen hatásosság nem jellemzi őket, ami miatt a Social Distortion visszafogottabb szerzeményei (a This Time Darlin', a Down Here With The Rest Of Us vagy legutóbb az Angel's Wings) örök érvényű klasszikusokká nemesedhettek.

A Hard Times...-ban így is maradt elég kraft azért a Machine Gun Blues gengszterromantikájától a Far Side Of Nowhere pehelykönnyű nyári slágerén át a szívhasító Still Alive-ig vagy a Can't Take It With Youig, amellyel Ness valóban fejet hajt Thunders emléke előtt. Csak ügyeljünk rá, hogy ne a 96-os főmű, a White Light, White Heat, White Trash végighallgatása után kezdjük vele az ismerkedést.

Epitaph, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.