Lemez - Minimális igazítás - Social Distortion: Hard Times And Nursery Rhymes

  • - greff -
  • 2011. február 17.

Zene

Noha a Social Distortiont a kaliforniai melodikus punk meghatározó szereplőjeként, illetve mára egyik utolsó, még aktív alapító atyjaként tartják számon, a zsáner fel-le hullámzó népszerűsége nem érintette meg különösebben a harmincéves zenekart. Mike Ness énekes-gitárosba (képünkön) szorult ugyanis annyi különlegesség, hogy évtizedeken át is lebilincselő maradhasson.
Pedig a radikális újkeresés sosem jellemezte. Sőt: személyében egy kifejezetten tradicionalista dalszerzőt tisztelhetünk. Munkáiban ugyanakkor ritka tehetséggel volt képes több könnyűzenei hagyományt is bonthatatlan egységgé egybegyúrni. Ahogyan a zenei alapokban összeforr nála a punk lendületes három akkordja a rockabilly és a country stílusjegyeivel, ugyanúgy egyesül alakjában a Johnny Cash-féle, a törvényen kívüliek himnuszait különlegesen szerencsés, szuggesztív énekhanggal hitelesítő megközelítés az 50-es évek zenéibe és tárgyi kultúrájába bódult rock 'n' roll-hívők vagányságával - mely utóbbi a munkástrikóra, hátraolajozott séróra és temérdek régi vágású tetoválásra épülő ikonikus megjelenésében is meghatározó. Nessnek jót tett a korosodás: a fiatal éveit kétségtelenül jellemző pozőrködés szép lassan lekopott róla, a nagy szív és a nagy hang viszont vele maradt. Csak a lendület volt kérdéses: a Social Distortion 2004-ben jelentetett meg utoljára lemezt, és sokáig úgy volt, hogy már csak egy akusztikus körre futja majd neki a stúdióban. A zenekar hetedik lemeze, a pár hete megjelent Hard Times... ezzel szemben a jól ismert Social D-világot nyújtja - minimális igazításokkal.

A lemezt felvezető interjúkban Ness némi tolatást ígért, hátra egészen Johnny Thunders világáig. Az eksztatikus intrót követő nyitószám, az orgonával és vokalistanőkkel megemelt California (Hustle and Flow) még tovább is megy ennél: dől belőle az 1970 körüli Rolling Stones. A bluesos téma jól áll Nessnek, de kezdő számnak pozicionálni nem volt szerencsés - és egyáltalán: ennek az egyébként távolról sem csalódást keltő lemeznek éppen a lassúbb tételek a gyengéi. Ezek az amúgy gondosan kerekre csiszolt dalok (a nyitótémán kívül a Diamond In The Rough vagy a Bakersfield) legföljebb kellemesek, de az a felejthetetlen hatásosság nem jellemzi őket, ami miatt a Social Distortion visszafogottabb szerzeményei (a This Time Darlin', a Down Here With The Rest Of Us vagy legutóbb az Angel's Wings) örök érvényű klasszikusokká nemesedhettek.

A Hard Times...-ban így is maradt elég kraft azért a Machine Gun Blues gengszterromantikájától a Far Side Of Nowhere pehelykönnyű nyári slágerén át a szívhasító Still Alive-ig vagy a Can't Take It With Youig, amellyel Ness valóban fejet hajt Thunders emléke előtt. Csak ügyeljünk rá, hogy ne a 96-os főmű, a White Light, White Heat, White Trash végighallgatása után kezdjük vele az ismerkedést.

Epitaph, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.