lemez - NO AGE: EVERYTHING IN BETWEEN

  • Nagy V. Gergõ
  • 2010. október 21.

Zene

Néhány éve újfent megszokottnak számít, ha egy független amerikai gitárbanda szándékosan ócska hangzással bünteti a hallgatóját, s ez sokban a No Age-nek köszönhető. A Los Angeles-i noise-rock duó tüntetően igénytelen megszólalású lemezei (úgy a korai felvételeket kompiláló Weirdo Rippers, mint az első soralbum, a Nouns) roppant tetszést arattak az effélére fogékonyak, s kivált a kritika körében, ilyenformán pedig Randy Randall és Dean Spunt színtérépítésben is jeleskedő zenekara hamarost a "csináld magad!" szellemiségben fogant Smell kollektíva, illetőleg a legfrissebb garázsmozgalom zászlóvivője lett.
Néhány éve újfent megszokottnak számít, ha egy független amerikai gitárbanda szándékosan ócska hangzással bünteti a hallgatóját, s ez sokban a No Age-nek köszönhetõ. A Los Angeles-i noise-rock duó tüntetõen igénytelen megszólalású lemezei (úgy a korai felvételeket kompiláló Weirdo Rippers, mint az elsõ soralbum, a Nouns) roppant tetszést arattak az effélére fogékonyak, s kivált a kritika körében, ilyenformán pedig Randy Randall és Dean Spunt színtérépítésben is jeleskedõ zenekara hamarost a "csináld magad!" szellemiségben fogant Smell kollektíva, illetõleg a legfrissebb garázsmozgalom zászlóvivõje lett.

Mégpedig joggal, hiszen a No Age azért a szimpla csörömpölésen kívül is tud valamit. Az elsõ két lemez néhol gitárzúgásból és gerjedésbõl szõtt izgalmas textúrákat, miközben a fülsértõ zajfelhõk mögött folyvást ragadós dallamok tünedeztek elõ. A legújabb korongon ez a popérzékenység bontakozik tovább, s bár az elszántan "lofi"-sta közelítésmód továbbra is megmaradt, ezúttal talán némivel barátságosabb a végeredmény. A nyitó Life Prowler elején a fülszaggató dörömbölésre kellemesen csilingelõ gitártéma felel, aztán a háttérben felmorajló zúgásra könnyen dúdolható énektéma következik - a folytatásban hasonlóképp perfektül ízesül egymáshoz a fejfájdító zaj és a fülbemászó popzene. Búgnak-sisteregnek a gitárok, tompán puffan a sietõs dob, Spunt pedig egykedvû, monoton hangon énekel - mégis gazdag és sokszínû a hangzás, és a néhány lassú, atmoszferikus tételt kivéve jószerivel közvetlen dallamokat, instant hatású powerpopmeneteket hallhatunk. A záró Chem Trails pedig már-már zavarba ejtõen bájos.

Sub Pop, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.