Lemez - Osztódással - Magma Rise: Lazy Stream Of Steel; Stereochrist: III

  • Vincze Ádám
  • 2010. június 24.

Zene

Létezett egy túlzás nélkül is legendásnak mondható zenekar Magyarországon, amit Moodnak hívtak. Ez a csapat kezdett el itthon, a kilencvenes évek közepén olyan zenét játszani, amelynek akkoriban indult a ma már szépen kiteljesedett reneszánsza a tengerentúlon: a jobb híján stoner-doom-sludge gyűjtőnévvel illetett műfaj nagyrészt a Black Sabbath hetvenes évekbeli munkásságából táplálkozott, megfűszerezve némi pszichedéliával és a Thin Lizzytől, illetve a nyolcvanas évek elejének klasszikus metálzenekaraitól ellesett, harmóniákra épülő ikergitáros témáival. Vincze Ádám

Létezett egy túlzás nélkül is legendásnak mondható zenekar Magyarországon, amit Moodnak hívtak. Ez a csapat kezdett el itthon, a kilencvenes évek közepén olyan zenét játszani, amelynek akkoriban indult a ma már szépen kiteljesedett reneszánsza a tengerentúlon: a jobb híján stoner-doom-sludge gyűjtőnévvel illetett műfaj nagyrészt a Black Sabbath hetvenes évekbeli munkásságából táplálkozott, megfűszerezve némi pszichedéliával és a Thin Lizzytől, illetve a nyolcvanas évek elejének klasszikus metálzenekaraitól ellesett, harmóniákra épülő ikergitáros témáival. Az irányvonalat tökéletesen képviselő Mood négy lemez után kétfelé vált: a ritmusszekció és Hegyi Kolos gitáros Felföldi Péter énekessel kiegészülve megalakította a Stereochristot (képünkön), míg az egykori Mood-énekes, Holdampf Gábor a másik gitáros Füleki Sándorral összehozta a Wall Of Sleepet, ahonnan pár lemez után szintén távozott; új zenekarában, a Magma Rise-ban épp a Stereochristban is pengető Hegyi az egyik társa a Neck Sprain zenészei mellett (a Wall Of Sleep pedig új énekessel készíti mostanában a következő anyagát.)

A Magma Rise-nak tehát ez az első produktuma, és az énekes zenei orientációjának köszönhetően inkább a Wall Of Sleepben is megszokott ortodoxabb, kimértebb doom az irányvonal a Stereochrist (itt természetesen szigorúan idézőjelbe tett) lazább és rockosabb zenéje helyett. Az, hogy a dalok mégsem mennek el a súlyos borultságig, érezhetően a főleg metálon nevelkedett két gitárosnak köszönhető, akik a jórészt a klasszikus St. Vitus-lemezeken szocializálódott, itt basszusgitáron is játszó Holdampf által írt témákat is képesek kissé modernizált technikával, agresszívebben pengetve eljátszani. A Magma Rise első lemeze ennek ellenére nem lett túlzottan fogyasztóbarát, hisz' jórészt lassú tempók dominálnak, de mindenképpen hangulatos és értékes anyag ez, jól eltalált dalokkal. A vonszolós témák után mégis jólesik a lemez végére rakott tempósabb Mood-sláger, a Glow Burn Scream újrafelvett verziója, amelyben a New Orleans-i Floodgate énekese, Kyle Thomas vendégszerepel, természetesen kiválóan.

A Stereochrist egy fokkal könnyebb falat, főleg a visszatért Felföldi Péter énekesnek köszönhetően, aki az egyik legnagyobb talentum a hazai rockénekesek között: a klasszikus, szögelős gitározásra épülő dalokra is képes maradandó dallamokat biggyeszteni. Kicsit mintha egy rikoltozást elhagyó, mélyebb hangú Chris Cornellt hallanánk, akinek dallamérzéke a szintén nem túl barátságos, de tempóilag a Magma Rise-nál azért jóval változatosabb alapok mindegyikén kiválóan érvényesül. Amit az A Shipload Of Tricks In Forfeitben művel, arra az ember már az első alkalommal felkapja a fejét, de néhány hallgatás után a többi dal is kimondottan barátságosan köszön vissza, a hangzás pedig - akárcsak a Magma Rise-nál - pontosan illik a zenéhez: kellően organikus, és szerencsére egyik lemeznél sem volt koncepció, hogy minél hangosabbra és torzra mastereljék. Egy kiváló bemutatkozó anyag és egy beérett harmadik lemez: a hazai doomszcéna csak jól járt azzal, hogy ezek a zenekarok osztódással szaporodnak.

Nail, 2010; Nail/Psychedoomelic, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.