lemez - PANTHA DU PRINCE: BLACK NOISE

  • - minek -
  • 2010. február 18.

Zene

Hendrick Weber afféle szabálytalan csodabogár a német elektronikus zenekészítők között: az évtized elejétől készülő lemezei különös tehetségről, finom ízlésről és a kompozíciók minden ízét átjáró kreativitásról tanúskodnak. Ráadásul nála nem csupán a hagyományos inspirációs források játszanak: a még Carl Craig által tökéletesített detroiti techno és az "őshonos" minimal tech/house mellett a klasszikus krautvonal elektropionírjai, no és a késő nyolcvanas évek brit shoegazer szörnyetegei (My Bloody Valentine, Slowdive, Lush) is beépülnek a zenei szövetbe.

Hendrick Weber afféle szabálytalan csodabogár a német elektronikus zenekészítõk között: az évtized elejétõl készülõ lemezei különös tehetségrõl, finom ízlésrõl és a kompozíciók minden ízét átjáró kreativitásról tanúskodnak. Ráadásul nála nem csupán a hagyományos inspirációs források játszanak: a még Carl Craig által tökéletesített detroiti techno és az "õshonos" minimal tech/house mellett a klasszikus krautvonal elektropionírjai, no és a késõ nyolcvanas évek brit shoegazer szörnyetegei (My Bloody Valentine, Slowdive, Lush) is beépülnek a zenei szövetbe. Ráadásul Weber és segítõtársai mindenekelõtt akusztikus nyersanyagból dolgoznak: a marimbák és karibi acéldobok hangja szépen beleszervesül az elektronikus puttyogásba. Az egész keverék sokkal gusztusosabb és izgalmasabb lesz így: a Pantha Du Prince-szerzeményeket egyszerûen jólesik bogozgatni.

Ehhez jön még a jól megválasztott közremûködõi kör: a Stick To My Side címû, szabálytalanul euforikus himnuszban Panda Bear énekel, míg a Splendourban Tyler Pope, a !!! és az LCD Soundsystem beltagja pengeti a basszust. S bár ezek kétségtelenül fontos pillanatok, a Black Noise nem ezektõl lesz igazán emlékezetes. A megannyi rafináltan komponált, látszólag könnyedén, mégis precízen egymáshoz illesztett szerzemény szépen összefonódik, és a maga egészében mûködni kezd: a számok sokszor szinte távoli csengés-bongással indulnak, s a "szétmálló hangerdõt" csak részben tereli szigorú karámba a 4/4-es tech-house-ritmika. Elbájolóan másnapos hangulatú, egységesen élvezetes album született, mely elegánsan lép át saját mûfajának obligát korlátain.

Rough Trade/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.