lemez - PANTHA DU PRINCE: BLACK NOISE

  • - minek -
  • 2010. február 18.

Zene

Hendrick Weber afféle szabálytalan csodabogár a német elektronikus zenekészítők között: az évtized elejétől készülő lemezei különös tehetségről, finom ízlésről és a kompozíciók minden ízét átjáró kreativitásról tanúskodnak. Ráadásul nála nem csupán a hagyományos inspirációs források játszanak: a még Carl Craig által tökéletesített detroiti techno és az "őshonos" minimal tech/house mellett a klasszikus krautvonal elektropionírjai, no és a késő nyolcvanas évek brit shoegazer szörnyetegei (My Bloody Valentine, Slowdive, Lush) is beépülnek a zenei szövetbe.

Hendrick Weber afféle szabálytalan csodabogár a német elektronikus zenekészítõk között: az évtized elejétõl készülõ lemezei különös tehetségrõl, finom ízlésrõl és a kompozíciók minden ízét átjáró kreativitásról tanúskodnak. Ráadásul nála nem csupán a hagyományos inspirációs források játszanak: a még Carl Craig által tökéletesített detroiti techno és az "õshonos" minimal tech/house mellett a klasszikus krautvonal elektropionírjai, no és a késõ nyolcvanas évek brit shoegazer szörnyetegei (My Bloody Valentine, Slowdive, Lush) is beépülnek a zenei szövetbe. Ráadásul Weber és segítõtársai mindenekelõtt akusztikus nyersanyagból dolgoznak: a marimbák és karibi acéldobok hangja szépen beleszervesül az elektronikus puttyogásba. Az egész keverék sokkal gusztusosabb és izgalmasabb lesz így: a Pantha Du Prince-szerzeményeket egyszerûen jólesik bogozgatni.

Ehhez jön még a jól megválasztott közremûködõi kör: a Stick To My Side címû, szabálytalanul euforikus himnuszban Panda Bear énekel, míg a Splendourban Tyler Pope, a !!! és az LCD Soundsystem beltagja pengeti a basszust. S bár ezek kétségtelenül fontos pillanatok, a Black Noise nem ezektõl lesz igazán emlékezetes. A megannyi rafináltan komponált, látszólag könnyedén, mégis precízen egymáshoz illesztett szerzemény szépen összefonódik, és a maga egészében mûködni kezd: a számok sokszor szinte távoli csengés-bongással indulnak, s a "szétmálló hangerdõt" csak részben tereli szigorú karámba a 4/4-es tech-house-ritmika. Elbájolóan másnapos hangulatú, egységesen élvezetes album született, mely elegánsan lép át saját mûfajának obligát korlátain.

Rough Trade/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.