lemez - PANTHA DU PRINCE: BLACK NOISE

  • - minek -
  • 2010. február 18.

Zene

Hendrick Weber afféle szabálytalan csodabogár a német elektronikus zenekészítők között: az évtized elejétől készülő lemezei különös tehetségről, finom ízlésről és a kompozíciók minden ízét átjáró kreativitásról tanúskodnak. Ráadásul nála nem csupán a hagyományos inspirációs források játszanak: a még Carl Craig által tökéletesített detroiti techno és az "őshonos" minimal tech/house mellett a klasszikus krautvonal elektropionírjai, no és a késő nyolcvanas évek brit shoegazer szörnyetegei (My Bloody Valentine, Slowdive, Lush) is beépülnek a zenei szövetbe.

Hendrick Weber afféle szabálytalan csodabogár a német elektronikus zenekészítõk között: az évtized elejétõl készülõ lemezei különös tehetségrõl, finom ízlésrõl és a kompozíciók minden ízét átjáró kreativitásról tanúskodnak. Ráadásul nála nem csupán a hagyományos inspirációs források játszanak: a még Carl Craig által tökéletesített detroiti techno és az "õshonos" minimal tech/house mellett a klasszikus krautvonal elektropionírjai, no és a késõ nyolcvanas évek brit shoegazer szörnyetegei (My Bloody Valentine, Slowdive, Lush) is beépülnek a zenei szövetbe. Ráadásul Weber és segítõtársai mindenekelõtt akusztikus nyersanyagból dolgoznak: a marimbák és karibi acéldobok hangja szépen beleszervesül az elektronikus puttyogásba. Az egész keverék sokkal gusztusosabb és izgalmasabb lesz így: a Pantha Du Prince-szerzeményeket egyszerûen jólesik bogozgatni.

Ehhez jön még a jól megválasztott közremûködõi kör: a Stick To My Side címû, szabálytalanul euforikus himnuszban Panda Bear énekel, míg a Splendourban Tyler Pope, a !!! és az LCD Soundsystem beltagja pengeti a basszust. S bár ezek kétségtelenül fontos pillanatok, a Black Noise nem ezektõl lesz igazán emlékezetes. A megannyi rafináltan komponált, látszólag könnyedén, mégis precízen egymáshoz illesztett szerzemény szépen összefonódik, és a maga egészében mûködni kezd: a számok sokszor szinte távoli csengés-bongással indulnak, s a "szétmálló hangerdõt" csak részben tereli szigorú karámba a 4/4-es tech-house-ritmika. Elbájolóan másnapos hangulatú, egységesen élvezetes album született, mely elegánsan lép át saját mûfajának obligát korlátain.

Rough Trade/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."