lemez - PAOLO CONTE

  • - kolozsil -
  • 2011. január 6.

Zene

hetvenhárom évesen adta ki Nelson című lemezét. Gondolhatnánk, nem mai fiú már, biztosan nem énekel pontosan, a hangja ernyedtebbé vált: de az az igazság, hogy Conte mindig öregesen énekelt, arról nem is beszélve, hogy nem volt már fiatal, amikor vibrafonosból, dalszerzőből és gyakorló ügyvédből énekes lett.
hetvenhárom évesen adta ki Nelson címû lemezét. Gondolhatnánk, nem mai fiú már, biztosan nem énekel pontosan, a hangja ernyedtebbé vált: de az az igazság, hogy Conte mindig öregesen énekelt, arról nem is beszélve, hogy nem volt már fiatal, amikor vibrafonosból, dalszerzõbõl és gyakorló ügyvédbõl énekes lett. Hangját mindig is enyhe fádsággal járó rekedtség jellemezte. Úgy énekelt, ahogy színészek szoktak - ha nem túl képzett énekesek - a színészlemezeken. Ez részben annak tudható be, hogy õ az az olasz dalnok, akinek a szövegeire is érdemes egy kis figyelmet fordítani; aki még egy elcsöppenõ citromfagyit is úgy énekel meg, hogy az a régi, gyerekkori nyarak himnusza lesz. Nem tisztán énekel Conte, nem is szépen. De a szövegeit, a dalokat mélyen átéli, nem elõ-, hanem átadja. Minden nemzetnek van egy ilyen huszadik századi trubadúrja: nekünk Cseh Tamás volt az, Amerikának ott van Tom Waits, az oroszoknak Viszockij.

E lemez, a Nelson is végzetesen huszadik századi. Kissé avítt. De ez nem baj. Nem olyan letaglózóan melankolikus, mint a '900 volt, nincs rajta olyan ütõs dal, mint a Bella Martha címû filmbõl ismerõs It's wonderful, és olyan megasláger se, mint a Celentano elõadásában ismertté vált Azzurro. Mégis a legjobb Conte-lemezek egyike. Hetyke és diadalmas. Azt hirdeti, amit minden Conte-mû, amit a trubadúrok: hogy élni jó. A kijelentés minden dallal tartalmat kap - s még az enerváltabb dalok is jók, az olyanok, mint a Nina, amely hirtelen váltással szambává válik, meg a francia nyelvûek is (különösen a Laura Contival elõadott duett), de azért az igazán jó szerzemények a könnyû keringõk, a Galosce Selvagge vagy a Jeeves. (A legnagyobb félreértés pedig az elektronikával megspékelt Sarah.) Conte a legnépszerûbb olasz elõadó ma; kár, hogy nálunk olyan kevesen ismerik és szeretik, ezért nem valószínû, hogy koncertezni fog Pesten valaha is. Pedig a koncertjein feltûnõ csak igazán, hogy a kor valóban nem számít.

Universal, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.