lemez - PATRICIA PETIBON: ROSSO

  • - kolozsil -
  • 2010. június 24.

Zene

Joggal hihetnének a címe alapján, hogy Patricia Petibon legújabb lemeze Vivaldi-lemez, hiszen a Rosso Vivaldi állandó jelzője volt. Nem csak rikító hajszíne miatt csúfolták kortársai vörösnek a velencei szerzőt, de szenvedélyes, érzéki, gyors tételei miatt is, melyek olykor mintha egyenesen lángot kaptak volna.
Joggal hihetnének a címe alapján, hogy Patricia Petibon legújabb lemeze Vivaldi-lemez, hiszen a Rosso Vivaldi állandó jelzõje volt. Nem csak rikító hajszíne miatt csúfolták kortársai vörösnek a velencei szerzõt, de szenvedélyes, érzéki, gyors tételei miatt is, melyek olykor mintha egyenesen lángot kaptak volna. Petibon lemeze tüzes, forró, olykor szinte rockos - de nem Vivaldi-konceptlemez.

Az ismert és kevésbé ismert áriákat több és gazdagabb díszítéssel énekli, mint bárki elõtte. A Rosso egy olyan Antonio Sartorio-szerzeménnyel kezdõdik, ami flamencónak is elmenne. Az õrjöngõ kasztanyettákkal kísért ária a Julius Caesar címû operából Petibon - már-már kéjesen nyávogó, erotikus - elõadásában akár egynyári olasz-spanyol sláger is lehetne. A többi szerzemény, Stradella, Händel, Alessandro Scarlatti, Porpora, Vivaldi operáinak részletei kevésbé emészthetõk a barokk operákat nem kedvelõknek: az Alcina-részletet meg sem ismertem, annyi díszítéssel, trillával dúsította fel Petibon. Emellett minden dalt féktelen jókedvvel, energiával abszolvál az egyre szebb és egyre kevésbé extravagáns negyvenéves koloratúrszoprán.

Kísér a Velencei Barokk Zenekar: Andrea Marcon az utóbbi idõben Magdalena Kozenával is vett fel a kiadónál Händel- és Vivaldi-lemezeket - ezek folytatása, párja Petiboné, amennyiben minden lemez más-más lelkületet tükröz, más és más érzelem megtestesítõje. S mivel Marcon a kiadó briliáns énekesnõire építi koncepcióját, számíthatunk tõle további (megvételre ajánlható) árialemezekre is.

Deutsche Grammophon/Universal, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.