Lemez

Philippe Jaroussky: La Dolce Fiamma

  • - kolozsil -
  • 2010. március 11.

Zene

A komoly operák - vagyis az opera seriák - reneszánszával kerültek újra a reflektorfénybe olyan szerzők, mint Graun, Hasse vagy Johann Christian Bach, a nagy Bach legfiatalabb fia. A kis Bach a Wohltemperiertes Klavier-kötetből tanulta meg a billentyűs hangszerek alapfogásait, és tizennégy volt, amikor követte nálánál - bátran kijelenthető - valamicskével tehetségesebb bátyját, Carl Philippe Emmanuelt Berlinbe, Nagy Frigyes udvarába.

Itt tanulta ki az említettek segedelmével a többnyire hõsök - lettek légyen ókoriak vagy a lovagvilág hõsei - tetteit elbeszélõ opera seria műfaját, és lett a korabeli opera sztárszerzõje, aki városról városra járván is gyarapította hírnevét. Áriáit neves elõadók énekelték, a legfelkapottabb kasztrátók, vagyis herélt énekesek, így például az a Manzuoli, aki a fiatal Mozart Ascianóját is alakította, és Guadagni, aki Gluck híres művében Orfeo volt. Nekik, e neves énekeseknek kíván emléket állítani a tavalyi tavaszi fesztiválon nagy sikerű koncertet adó Philippe Jaroussky.

A legutóbb egy másik neves kasztrátó, Carestini elõtt tisztelgõ énekes futamai könnyedek, az áriák egy cseppet sem unalmasak, fordulatosak; Jaroussky nem véletlenül a legnagyobb kontratenor sztár: programjai érdekesek, hangja egyre magabiztosabb. A Temistocle-részletben tűnik fel igazán, hogy a kísérõ együttes játéka is milyen színgazdag, változatos (a Jérémie Rhorer vezette Le Cercle de L'Harmonie a tavalyi soproni régi zenei napokon adott emlékezetes Haydn-koncertet). A Bach fiú e lemez után már nem csak concertók szerzõjeként maradhat meg emlékezetünkben, kilép Mozart árnyékából (hiszen a zenetörténeti emlékezet még mindig csak úgy tartja számon, mint a kapcsot Bach és Mozart között), bár a szövegeket olvasva lehetnek továbbra is erõs kétségeink, érdemes-e a rendkívül statikus, az énekeseket szolgáló opera seriákat színpadra állítani.

Virgin/EMI, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”