lemez - ROBYN: BODY TALK PT. 2

  • - minek -
  • 2010. szeptember 16.

Zene

Sok időbe telt, míg a svéd szőkeség eljutott a hallatlanul tehetséges tinisztár szerepéből az érett előadóművész és (szabálytalan) díva pozíciójába. E nehéz, alkalmanként kimerítő, s jórészt minden stációjában szórakoztató út végén ott áll 2010 szupersztárja: a már öt éve saját kiadót gründoló, teljes alkotói szabadságot élvező Robyn.
Sok idõbe telt, míg a svéd szõkeség eljutott a hallatlanul tehetséges tinisztár szerepébõl az érett elõadómûvész és (szabálytalan) díva pozíciójába. E nehéz, alkalmanként kimerítõ, s jórészt minden stációjában szórakoztató út végén ott áll 2010 szupersztárja: a már öt éve saját kiadót gründoló, teljes alkotói szabadságot élvezõ Robyn. Amit manapság mûvel, az nemcsak szórakoztató, de trendi is - és már azt is megteheti, hogy három különbözõ (mini)albumon adja ki kiapadhatatlan ihletének gyümölcseit. A most megjelent kettes számú lemez (elõzményéhez hasonlóan) tökéletesen igazolja koncepcióját: ez a nyolc, többé-kevésbé egyenletesen erõs dal szép, kerek egészet alkot - s már most várjuk a decemberre ígért harmadik fejezetet. Az elsõ három szám (In My Eyes, Include Me Out, Hang With Me) mondhatni, tökéletes, a telivér nyolcvanas éveket idézõ elektropop/r&b/diszkó: Robyn hangja magabiztos és ellenállhatatlanul vonzó, a zenei alap pedig csilingelõen optimista. Azután jönnek a robotbugik, mint például a Savage Skulls duó által összerakott Love Kills, majd a szokásos, ezúttal rutinszerû Diplo-munka (Criminal Intent), no és a titkos csúcspont, a Snoop Doggal közösen elõadott U Should Know Better: beszarás, de Snoop szinte jobb, mint valaha. Ez és a zárásként elõvezetett akusztikus darab (Indestructible) csak erõsíti bennünk a képzetet: Robynnak tényleg sikerült magát a megfelelõ helyre navigálnia. Pont annyira tûnik léhának, hogy kúlsága miatt sokan rákattanjanak, ugyanakkor van benne annyi egészséges izgalom, szubverzív erõ és világra való (ál)naiv rácsodálkozás, hogy ne unjuk meg egyhamar.

Konichiwa, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.