lemez - ROBYN: BODY TALK PT. 2

  • - minek -
  • 2010. szeptember 16.

Zene

Sok időbe telt, míg a svéd szőkeség eljutott a hallatlanul tehetséges tinisztár szerepéből az érett előadóművész és (szabálytalan) díva pozíciójába. E nehéz, alkalmanként kimerítő, s jórészt minden stációjában szórakoztató út végén ott áll 2010 szupersztárja: a már öt éve saját kiadót gründoló, teljes alkotói szabadságot élvező Robyn.
Sok idõbe telt, míg a svéd szõkeség eljutott a hallatlanul tehetséges tinisztár szerepébõl az érett elõadómûvész és (szabálytalan) díva pozíciójába. E nehéz, alkalmanként kimerítõ, s jórészt minden stációjában szórakoztató út végén ott áll 2010 szupersztárja: a már öt éve saját kiadót gründoló, teljes alkotói szabadságot élvezõ Robyn. Amit manapság mûvel, az nemcsak szórakoztató, de trendi is - és már azt is megteheti, hogy három különbözõ (mini)albumon adja ki kiapadhatatlan ihletének gyümölcseit. A most megjelent kettes számú lemez (elõzményéhez hasonlóan) tökéletesen igazolja koncepcióját: ez a nyolc, többé-kevésbé egyenletesen erõs dal szép, kerek egészet alkot - s már most várjuk a decemberre ígért harmadik fejezetet. Az elsõ három szám (In My Eyes, Include Me Out, Hang With Me) mondhatni, tökéletes, a telivér nyolcvanas éveket idézõ elektropop/r&b/diszkó: Robyn hangja magabiztos és ellenállhatatlanul vonzó, a zenei alap pedig csilingelõen optimista. Azután jönnek a robotbugik, mint például a Savage Skulls duó által összerakott Love Kills, majd a szokásos, ezúttal rutinszerû Diplo-munka (Criminal Intent), no és a titkos csúcspont, a Snoop Doggal közösen elõadott U Should Know Better: beszarás, de Snoop szinte jobb, mint valaha. Ez és a zárásként elõvezetett akusztikus darab (Indestructible) csak erõsíti bennünk a képzetet: Robynnak tényleg sikerült magát a megfelelõ helyre navigálnia. Pont annyira tûnik léhának, hogy kúlsága miatt sokan rákattanjanak, ugyanakkor van benne annyi egészséges izgalom, szubverzív erõ és világra való (ál)naiv rácsodálkozás, hogy ne unjuk meg egyhamar.

Konichiwa, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.