lemez - ROSETTA: A DETERMINISM OF MORALITY

  • Harci Andor
  • 2010. június 10.

Zene

A sok egyforma, poszt előtaggal ellátott műfajokban alkotó zenekar közül keveset érdemes igazán kiemelni. A Rosettát is elsősorban azért, mert látványosan és problémamentesen hoz össze egymástól nagyon távol álló zenei világokat - majd telehinti őket a csillagászatból és az űrhajózásból vett témákkal. Első (dupla)lemeze (The Galilean Satellites) annyiban különbözött több tucat más, ugyanakkor megjelenő, hasonlóan megszólaló albumtól, hogy a felhasznált ambient-mintákból önálló lemez készült.
A sok egyforma, poszt elõtaggal ellátott mûfajokban alkotó zenekar közül keveset érdemes igazán kiemelni. A Rosettát is elsõsorban azért, mert látványosan és problémamentesen hoz össze egymástól nagyon távol álló zenei világokat - majd telehinti õket a csillagászatból és az ûrhajózásból vett témákkal.

Elsõ (dupla)lemeze (The Galilean Satellites) annyiban különbözött több tucat más, ugyanakkor megjelenõ, hasonlóan megszólaló albumtól, hogy a felhasznált ambient-mintákból önálló lemez készült. A második (Wake/Lift) koncepciója csak kicsit különbözött ettõl: két külön kiadott lemezen jelent meg a tulajdonképpeni anyag, valamint a hozzá felhasznált ambienthalmaz. A Wake/Liften meg tudták mutatni, milyen is (az õ elnevezésükkel élve) az "ûrhajós metál", ahol halk, légies passzusok váltakoznak intenzívebb, harsány részekkel, a köztük tátongó szakadékot pedig játszi könnyedséggel hágják át minden alkalommal. Ahol gond nélkül találkoznak újra össze a hangszeres és az elektronikus zene végletei, a drone és az ambient.

A Rosetta új lemezét jó eséllyel nem követi az eddig megszokott folytatás, a felhasznált minták mennyisége ugyanis érezhetõen csökkent. Ez a lemez, már ha lehet ilyen jelzõt használni a zajos, kardozós-gyerekrablós mûfajoknál, intimebb az elõzõeknél. Szûkebbre szabta magának a kereteket a zenekar, kisebb utakat próbál megtenni a végletek között, és nagyobb hatást gyakorolni menet közben. Átgondolt, jól felépített album ez, a popslágeres rövidségû kezdõ Ayiltól kezdve a Release-Revolve-Renew hármasán keresztül a lemez közel egyötödét kitevõ tízperces záródarabig. Csak a nagyság hiányzik belõle, az az összetevõ, amitõl az elõzõek hallgatása közben libabõrös lett az ember. És talán a már említett "szõnyegek" is, egy kissé. A Rosetta új, lecsupaszított világa már a Földre visszatérõ, otthon vacsorázó ûrhajós metálja.

Translation Loss, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.