lemez - SLEIGH BELLS: TREATS

  • - greff -
  • 2010. június 17.

Zene

Hangosnak lenni kétségkívül még nem maga a dicsőség, de kiindulásnak azért ma sem utolsó. Márpedig a brooklyni Sleigh Bells rendkívül lármás.
Hangosnak lenni kétségkívül még nem maga a dicsõség, de kiindulásnak azért ma sem utolsó. Márpedig a brooklyni Sleigh Bells rendkívül lármás. Ketten vannak benne, egy fiú és egy lány, mint a White Stripesban. Derek E. Miller gitárost, ha jól emlékszem, mi is láthattuk fûrészelni hét éve a Kultiplexben a Poison The Well soraiban, Alexis Krauss énekesnõ pedig egy Rubyblue nevû popzenekarban dalolászott korábban. A 2008 óta tevékenykedõ duó Crown On The Ground címû dalának demóverziója tavaly õsszel agreszszív vírusként cikázott végig a blogoszférán, a napokban megjelent elsõ lemez tétje így csakis az lehetett, hogy vajon képesek lesznek-e azt a brutális slágert hasonlóan ütõs tételekkel körbefogni, vagy sem.

És a Sleigh Bells nem vallott szégyent. Igaz, nagy meglepetésekkel a Treats már nem tud szolgálni, hiszen mindegyik dala - a kölcsönvett Funkadelic-téma köré épített, szelídebb Rill Rillt leszámítva - ugyanarra a receptre épül, mint az elhíresült vezérszám: primitíven kattogó, agresszív hiphopütemekre programozott dobgép, tízesre csavarva sivalkodó gitárok és szintetizátorok, behízelgõ angyalkahang. Ha a Big Blackben anno nem egy súlyos szociopata írta volna a számokat, hanem egy amfetaminhabzsoló klubkutató, nos, az alighanem pont ilyen lett volna. A Bells friss, virgonc és vakító fehér káosza a megemelt dózisban egyfelõl még offenzívabbnak tûnik, másrészt viszont eksztatikusabbnak is: a Treats a lélekben továbbra is alsós felnõttek vízipisztollyal, lufibombával és konfettiágyúval megvívott könyörtelen hadjáratainak tökéletes aláfestõ zenéje.

Mom Pop/N.E.E.T., 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.