lemez - SOULFLY: OMEN

  • Kovács Bálint
  • 2010. június 10.

Zene

A hetvenes évek első punkzenekarai óta közhely, hogy ha az ember úgy nagyjából le tud fogni három akkordot, már nincs akadálya, hogy zenekart alapítson. Az már ritkábban fordul elő, hogy valaki előbb bebizonyítja muzikális zsenialitását, aztán fokozatosan visszatér az említett három akkordhoz.
A hetvenes évek elsõ punkzenekarai óta közhely, hogy ha az ember úgy nagyjából le tud fogni három akkordot, már nincs akadálya, hogy zenekart alapítson. Az már ritkábban fordul elõ, hogy valaki elõbb bebizonyítja muzikális zsenialitását, aztán fokozatosan visszatér az említett három akkordhoz. Pedig Max Cavalera - kis túlzással - úgy látszik, ebbe az irányba látja jónak terelgetni fõ zenekara útját: ha két éve, a Conquer megjelenésekor elmorzsoltunk egy könnycseppet a Soulfly bizonyos stílusjegyeinek - mint a törzsi és világzene, a reggae - elkopása felett, akkor most már a zenét is alig halljuk zokogásunktól. Az Omenen ugyanis már mutatóba sem maradt semmi a fentebb soroltakból, azaz mindabból, ami megkülönböztetné a Soulflyt bármelyik másik thrash-együttestõl - Max hangja, az örök adu ász persze kivétel, s a rajongók lemorzsolódásának megakadályozásához alighanem elég is ennyi.

Ha sikerül félretenni a Conquer után amúgy se túl optimista várakozásainkat, egy tisztességes, sõt egész jó thrash-lemeznek is örülhetünk akár. Bár a játékidõ nagyjából felét a tényleg punkosan egyszerû, két, sõt néha akár három akkord ismételgetésébõl álló, nyers erejû, de korszakalkotónak azért a legnagyobb jóindulattal sem nevezhetõ verzék teszik ki, azért (egyelõre) túlzás azt állítani, hogy a Soulfly lenne a thrash metál Sex Pistolsa: a másik félidõben ugyanis ott vannak Marc Rizzo veszettül jó, a maguk nemében akár slágeresnek is nevezhetõ riffjei és rá jellemzõ szólói. Félreértés ne essék, szó sincs A és B oldalról: a primitív és a technikás részek többnyire azonos arányban jelennek meg egy-egy számon belül (kivételek persze vannak, például a rövid nyitó tétel, a Bloodbath & Beyond: találják ki, a kettõbõl vajon melyik jelzõ igaz rá). Igazán kiemelkedõ dal nincs a lemezen - egészében egyáltalán nem rossz hallgatnivaló, de ha jót akarok, szerencsére van mit levenni a polcról a Soulfly korábbi hat lemeze közül az Omen helyett.

Roadrunner/Magneoton, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.