lemez - SOULFLY: OMEN

  • Kovács Bálint
  • 2010. június 10.

Zene

A hetvenes évek első punkzenekarai óta közhely, hogy ha az ember úgy nagyjából le tud fogni három akkordot, már nincs akadálya, hogy zenekart alapítson. Az már ritkábban fordul elő, hogy valaki előbb bebizonyítja muzikális zsenialitását, aztán fokozatosan visszatér az említett három akkordhoz.
A hetvenes évek elsõ punkzenekarai óta közhely, hogy ha az ember úgy nagyjából le tud fogni három akkordot, már nincs akadálya, hogy zenekart alapítson. Az már ritkábban fordul elõ, hogy valaki elõbb bebizonyítja muzikális zsenialitását, aztán fokozatosan visszatér az említett három akkordhoz. Pedig Max Cavalera - kis túlzással - úgy látszik, ebbe az irányba látja jónak terelgetni fõ zenekara útját: ha két éve, a Conquer megjelenésekor elmorzsoltunk egy könnycseppet a Soulfly bizonyos stílusjegyeinek - mint a törzsi és világzene, a reggae - elkopása felett, akkor most már a zenét is alig halljuk zokogásunktól. Az Omenen ugyanis már mutatóba sem maradt semmi a fentebb soroltakból, azaz mindabból, ami megkülönböztetné a Soulflyt bármelyik másik thrash-együttestõl - Max hangja, az örök adu ász persze kivétel, s a rajongók lemorzsolódásának megakadályozásához alighanem elég is ennyi.

Ha sikerül félretenni a Conquer után amúgy se túl optimista várakozásainkat, egy tisztességes, sõt egész jó thrash-lemeznek is örülhetünk akár. Bár a játékidõ nagyjából felét a tényleg punkosan egyszerû, két, sõt néha akár három akkord ismételgetésébõl álló, nyers erejû, de korszakalkotónak azért a legnagyobb jóindulattal sem nevezhetõ verzék teszik ki, azért (egyelõre) túlzás azt állítani, hogy a Soulfly lenne a thrash metál Sex Pistolsa: a másik félidõben ugyanis ott vannak Marc Rizzo veszettül jó, a maguk nemében akár slágeresnek is nevezhetõ riffjei és rá jellemzõ szólói. Félreértés ne essék, szó sincs A és B oldalról: a primitív és a technikás részek többnyire azonos arányban jelennek meg egy-egy számon belül (kivételek persze vannak, például a rövid nyitó tétel, a Bloodbath & Beyond: találják ki, a kettõbõl vajon melyik jelzõ igaz rá). Igazán kiemelkedõ dal nincs a lemezen - egészében egyáltalán nem rossz hallgatnivaló, de ha jót akarok, szerencsére van mit levenni a polcról a Soulfly korábbi hat lemeze közül az Omen helyett.

Roadrunner/Magneoton, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.