lemez - SOULSAVERS: BROKEN

  • G. A.
  • 2009. szeptember 10.

Zene

Rich Machin és Ian Glover eredetileg elektronikus stúdióprojektnek indult zenekara a 2007-es, második Soulsavers-lemezen (It's Not How Far You Fall, It's The Way You Land) jelentõsen megemelte a tétet, amikor a korai anyagaik mérsékelten átütõ downtempójába lassú rockot, soult, bluest és gospelt kevert, valamint megnyerte magának Mark Lanegant énekesnek. Lanegant, a(z amerikai) negyvenes generáció talán legjobb bárdját, ezt a Tom Waitsbe oltott Scott Walkert választani valami sötéten csordogáló zenéhez persze maga a tutira menés - minden egyes vendégjátékánál kérdés hát, hogy a zenei alapok vajon felérnek-e a megbízhatóan kimagasló énekdallamokhoz és dalszövegekhez.

A Soulsavers esetében, bánatunkra, nem lehet magabiztos igennel felelni. A zenekar feldolgozásai vitathatatlanul kimagaslók: a 2007-es lemez végén ott volt az elmúlt tíz év legszebb Stones-átformálása, a Brokenen pedig egy Palace Brothers- és egy Gene Clark-számot alakítanak már-már szakrális himnuszokká. A saját dalok nívója viszont ezúttal is ingadozó: a gospelezés (All The Way Down) és a zongorás búsulás (Can't Catch The Train) jól megy a zenészeknek, a space-rock (Death Bells) már kevésbé, dzsesszbõl (Rolling Sky) és filmzenés instrumentálisból (Wise Blood) pedig csak átlagos teljesítményekre futja nekik; a Lanegan mellett felbukkanó, nem kevésbé hírhedt dalnokok (Mike Patton, Jason Pierce, Gibby Haynes) torokzörejeit ráadásul rendre eltemetik az ezernyi hangsáv alá. Egyszóval a Soulsavers is olyan zenekar, amelyet a hübrisz akadályoz meg abban, hogy igazán nagyszerûvé váljon.

V2, 2009

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.