Lemez - Szamárfüles receptkönyvből - Sonic Youth: The Eternal

  • Greff András
  • 2009. június 11.

Zene

1982 és 1990 között megjelent lemezein a Sonic Youth olyan döbbenetesen fantáziagazdag, túlzás nélkül forradalminak nevezhető gitárkísérleteket folytatott, hogy voltaképp megérthető, hogy később már különösebb újításra nem futotta a New York-i zenekar erejéből - ugyanakkor rendkívüli pályafutásának első nyolc éve miatt az is világos, hogy miért vár újra és újra mégis mindenki valami meghökkentőt az éppen aktuális SY-lemeztől. A téves elvárásokat bizonyára az is táplálja, hogy az együttes fő zeneszerzője, Thurston Moore minden egyes interjújában tébolyítóan széles (és mély) kortárs zenei műveltségről ad számot, így aztán joggal gondolhatnánk, hogy ezekből az új és új hatásokból valamit csak beépít majd zenekara világába.

1982 és 1990 között megjelent lemezein a Sonic Youth olyan döbbenetesen fantáziagazdag, túlzás nélkül forradalminak nevezhető gitárkísérleteket folytatott, hogy voltaképp megérthető, hogy később már különösebb újításra nem futotta a New York-i zenekar erejéből - ugyanakkor rendkívüli pályafutásának első nyolc éve miatt az is világos, hogy miért vár újra és újra mégis mindenki valami meghökkentőt az éppen aktuális SY-lemeztől. A téves elvárásokat bizonyára az is táplálja, hogy az együttes fő zeneszerzője, Thurston Moore minden egyes interjújában tébolyítóan széles (és mély) kortárs zenei műveltségről ad számot, így aztán joggal gondolhatnánk, hogy ezekből az új és új hatásokból valamit csak beépít majd zenekara világába. Néhány hónappal ezelőtt elsősorban a black metal ihlető erejéről beszélt lelkesen, ám a The Eternalon ebből a kamaszosan intenzív és éppen ezért rendkívül rokonszenves érdeklődésből igazából semmi sem észlelhető: ez a lemez ismét nagyjából ugyanazokat a sémákat variálja, mint amikből a zenekar utóbbi kilenc-tíz munkája is építkezett.

A relatív mozdulatlanság talán nem független attól, hogy a Sonic Youth egyedi hangzását, azonnal felismerhető, szabálytalan hangolásait nem másolták le tömegesen (igény persze lett volna rá, de ezt a hangképet sokkal bonyolultabb kontrollálni, mint például a kaliforniai Kyussét, ami a maga idejében szintén nagyon újszerűnek hangzott, azóta viszont a követők tökéletesen elkoptatták), így aztán a zenekar kívülről sincs rákényszerítve a számottevőbb módosításra. Komolyabban haragudni ezért az elkényelmesedésért mégsem olyan könnyű, mert a 2000-es NYC Ghosts & Flowers kudarca óta a zenekar mindegyik, önismétlésektől ugyan távolról sem mentes anyaga görcsmentes, korrekt és ötven közeli zenészektől teljesen váratlan módon egyúttal kifejezetten bájos rocklemez. Alapvetően ugyanez mondható el a The Eternalról is, amelyen ismét van több olyan lendületes, rövid, diszkréten zajos szerzemény (halld például a lemezt indító Sacred Trickster - Anti-Orgasm párost), ami nagyon könnyen megszerethető, és minden bizonnyal még évek múltán is erősíteni fogja majd a zenekar koncertjeit. Mélyebbre hasító dal azonban csak egyetlen van rajta.

A 2000-es évek kimagasló Sonic Youth-számai (Disconnection Notice, I Love You Golden Blue, Peace Attack, Do You Believe In Rapture?) feltűnően hasonlítottak egymásra: ezek voltak azok a tételek, amelyekben háttérbe szorult a védjegyszerű irónia, és mindenféle hatásvadász túlzástól mentes, édes keserűség szivárgott a helyébe; ahol mindenki elcsendesedett, és az üveghangokkal színező gitárok selyemfinom hangfüggönye előtt méltóságteljesen tűnődhettek az énekesek, és amelyek megható ihletettséggel írták tovább azt a fejezetet, amit negyven évvel ezelőtt szépséges, sérülékeny számaival a Velvet Underground nyitott meg a rocktörténetben. A lemezzáró, akusztikus gitárokra épülő, majd egy zajos középrésszel feszültté sűrített Burning Shame is erre a rugóra jár - sajátos fordulat, hogy a noise-rock egykor irányadó zenekara ma már akkor tud csak igazán megindítóan fogalmazni, amikor nagy levegőt vesz, és letesz arról, hogy úgynevezett energikus rockzenekar legyen.

Matador/Neon Music, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.