Lemez - Szembe, babám! - Gang Gang Dance: Eye Contact

  • - minek -
  • 2011. június 16.

Zene

A kellően hatásvadász névvel tüntető Gang Gang Dance formáció már több mint egy évtizede faragja és formálja a zenerajongók fülét, no meg elméjét - fejlődésük folyamatos, afféle burjánzó organizmusként hódítják meg a világot. Első két lemezük (Revival Of The Shittest, Gang Gang Dance, mindkettő 2004) megjelenése között egy év sem telt el, a harmadik (God's Money, 2005) már diszkrét kritikai sikert is hozott számukra.

A három évvel ezelőtt kiadott Saint Dymphna pedig - a szinte már megszokott adorációkon felül - kivívta az újra rendre kihegyezett "vájtfülű" publikum lelkesedését is, és tágra nyitotta előttük számos jelentős fesztivál kapuját. Sikerük megértéséhez elég néhány számot meghallgatni az utóbbi pár év terméséből. Nem tudni, pontosan milyen srófra jár a manhattani muzsikusok agya, de amit elénk tálalnak, az egyszerre lelkesítő, mosolyra késztető, elgondolkodtató, transzba ejtő, s néha meg még táncra is perdít - hála az itt-ott kifejezetten naprakész grúvoknak.

A felállásban látszólag nincs semmi különleges: az alapító tag Brian DeGraw billentyűs/szintis felelős az uralkodó, elvarázsolt hangképért, amit perfektül és szellemesen egészít ki a szintén őstag gitáros/gitárszintis Josh Diamond csilingelése. Eredetileg (a Saint Dymphnával bezárólag) Tim Dewit szolgáltatta a sejtelmesen botorkáló dobalapokat, ám őt a friss albumon a sokkal élesebben "artikuláló" Jesse Lee váltja. S ez még mindig kevés volna egy sejtelmes hangú és ihletett énekesnő nélkül. A görög származású Lizzi Bougatsos leginkább talán a fénykorát élő Kate Busht juttathatja eszünkbe, de csupán hangjának alapjellemzői miatt - valójában egy utánozhatatlanul egyedi, egyszerre spirituális és nagyon is profán, érzéki énekstílust fejlesztett ki, amelyben szépen eldolgozva ott vannak a keleti, egzotikus és nyugati ihletők.

Az új album nem csupán folytatja, de be is tetőzi a Saint Dymphnán megkezdett munkát. Nyilvánvalóan a legközvetlenebb, az elidegenítő elemeket immár maximálisan nélkülöző zeneanyagukat alkották meg, amelyen prezentálják azt is, hogy mesterei a kerek (ugyanakkor nem szokványos, sokszor pillanatonként meglepő) dalszerű struktúrák megalkotásának. Három rövid zenés intermezzót nem számítva hét életerős, jól megformázott szerzeményt hallhatunk, melyek egymással tökéletesen összefonódva rendkívül kohezív és tömör (bő háromnegyed órás) albumanyagot alkotnak. Már a nyitó, játékosan monumentális (több mint 11 perces) Glass Jar teljes fegyverzetben mutatja a kivárásra építő, határt (semmilyen értelemben) nem ismerő, szintetizáló hajlamot - mely egyszerre nyilvánul meg az atmoszférateremtésben és az egyszer csak elszabaduló, sodró lendületben. És ezt követően is minden megmozdulásuk emlékezetes marad: a Chinese High kamu (s egyben hiperédes) orientalizmusa, a Mindkilla grime-lüktetése, a Romance Layers futurisztikus soulja (a manipulált tónusú Hot Chip-es Alexis Taylorral) vagy a dreampopos Sacer magában is megáll, s eközben a kaleidoszkóp sem esik szét apró darabokra. De megunni sem fogjuk az Eye Contactet: ahányszor újra lejátsszuk, annyi arcát mutatja nekünk.

4AD/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.