Lemez - Szembe, babám! - Gang Gang Dance: Eye Contact

  • - minek -
  • 2011. június 16.

Zene

A kellően hatásvadász névvel tüntető Gang Gang Dance formáció már több mint egy évtizede faragja és formálja a zenerajongók fülét, no meg elméjét - fejlődésük folyamatos, afféle burjánzó organizmusként hódítják meg a világot. Első két lemezük (Revival Of The Shittest, Gang Gang Dance, mindkettő 2004) megjelenése között egy év sem telt el, a harmadik (God's Money, 2005) már diszkrét kritikai sikert is hozott számukra.

A három évvel ezelőtt kiadott Saint Dymphna pedig - a szinte már megszokott adorációkon felül - kivívta az újra rendre kihegyezett "vájtfülű" publikum lelkesedését is, és tágra nyitotta előttük számos jelentős fesztivál kapuját. Sikerük megértéséhez elég néhány számot meghallgatni az utóbbi pár év terméséből. Nem tudni, pontosan milyen srófra jár a manhattani muzsikusok agya, de amit elénk tálalnak, az egyszerre lelkesítő, mosolyra késztető, elgondolkodtató, transzba ejtő, s néha meg még táncra is perdít - hála az itt-ott kifejezetten naprakész grúvoknak.

A felállásban látszólag nincs semmi különleges: az alapító tag Brian DeGraw billentyűs/szintis felelős az uralkodó, elvarázsolt hangképért, amit perfektül és szellemesen egészít ki a szintén őstag gitáros/gitárszintis Josh Diamond csilingelése. Eredetileg (a Saint Dymphnával bezárólag) Tim Dewit szolgáltatta a sejtelmesen botorkáló dobalapokat, ám őt a friss albumon a sokkal élesebben "artikuláló" Jesse Lee váltja. S ez még mindig kevés volna egy sejtelmes hangú és ihletett énekesnő nélkül. A görög származású Lizzi Bougatsos leginkább talán a fénykorát élő Kate Busht juttathatja eszünkbe, de csupán hangjának alapjellemzői miatt - valójában egy utánozhatatlanul egyedi, egyszerre spirituális és nagyon is profán, érzéki énekstílust fejlesztett ki, amelyben szépen eldolgozva ott vannak a keleti, egzotikus és nyugati ihletők.

Az új album nem csupán folytatja, de be is tetőzi a Saint Dymphnán megkezdett munkát. Nyilvánvalóan a legközvetlenebb, az elidegenítő elemeket immár maximálisan nélkülöző zeneanyagukat alkották meg, amelyen prezentálják azt is, hogy mesterei a kerek (ugyanakkor nem szokványos, sokszor pillanatonként meglepő) dalszerű struktúrák megalkotásának. Három rövid zenés intermezzót nem számítva hét életerős, jól megformázott szerzeményt hallhatunk, melyek egymással tökéletesen összefonódva rendkívül kohezív és tömör (bő háromnegyed órás) albumanyagot alkotnak. Már a nyitó, játékosan monumentális (több mint 11 perces) Glass Jar teljes fegyverzetben mutatja a kivárásra építő, határt (semmilyen értelemben) nem ismerő, szintetizáló hajlamot - mely egyszerre nyilvánul meg az atmoszférateremtésben és az egyszer csak elszabaduló, sodró lendületben. És ezt követően is minden megmozdulásuk emlékezetes marad: a Chinese High kamu (s egyben hiperédes) orientalizmusa, a Mindkilla grime-lüktetése, a Romance Layers futurisztikus soulja (a manipulált tónusú Hot Chip-es Alexis Taylorral) vagy a dreampopos Sacer magában is megáll, s eközben a kaleidoszkóp sem esik szét apró darabokra. De megunni sem fogjuk az Eye Contactet: ahányszor újra lejátsszuk, annyi arcát mutatja nekünk.

4AD/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.