Lemez - Szembe, babám! - Gang Gang Dance: Eye Contact

  • - minek -
  • 2011. június 16.

Zene

A kellően hatásvadász névvel tüntető Gang Gang Dance formáció már több mint egy évtizede faragja és formálja a zenerajongók fülét, no meg elméjét - fejlődésük folyamatos, afféle burjánzó organizmusként hódítják meg a világot. Első két lemezük (Revival Of The Shittest, Gang Gang Dance, mindkettő 2004) megjelenése között egy év sem telt el, a harmadik (God's Money, 2005) már diszkrét kritikai sikert is hozott számukra.

A három évvel ezelőtt kiadott Saint Dymphna pedig - a szinte már megszokott adorációkon felül - kivívta az újra rendre kihegyezett "vájtfülű" publikum lelkesedését is, és tágra nyitotta előttük számos jelentős fesztivál kapuját. Sikerük megértéséhez elég néhány számot meghallgatni az utóbbi pár év terméséből. Nem tudni, pontosan milyen srófra jár a manhattani muzsikusok agya, de amit elénk tálalnak, az egyszerre lelkesítő, mosolyra késztető, elgondolkodtató, transzba ejtő, s néha meg még táncra is perdít - hála az itt-ott kifejezetten naprakész grúvoknak.

A felállásban látszólag nincs semmi különleges: az alapító tag Brian DeGraw billentyűs/szintis felelős az uralkodó, elvarázsolt hangképért, amit perfektül és szellemesen egészít ki a szintén őstag gitáros/gitárszintis Josh Diamond csilingelése. Eredetileg (a Saint Dymphnával bezárólag) Tim Dewit szolgáltatta a sejtelmesen botorkáló dobalapokat, ám őt a friss albumon a sokkal élesebben "artikuláló" Jesse Lee váltja. S ez még mindig kevés volna egy sejtelmes hangú és ihletett énekesnő nélkül. A görög származású Lizzi Bougatsos leginkább talán a fénykorát élő Kate Busht juttathatja eszünkbe, de csupán hangjának alapjellemzői miatt - valójában egy utánozhatatlanul egyedi, egyszerre spirituális és nagyon is profán, érzéki énekstílust fejlesztett ki, amelyben szépen eldolgozva ott vannak a keleti, egzotikus és nyugati ihletők.

Az új album nem csupán folytatja, de be is tetőzi a Saint Dymphnán megkezdett munkát. Nyilvánvalóan a legközvetlenebb, az elidegenítő elemeket immár maximálisan nélkülöző zeneanyagukat alkották meg, amelyen prezentálják azt is, hogy mesterei a kerek (ugyanakkor nem szokványos, sokszor pillanatonként meglepő) dalszerű struktúrák megalkotásának. Három rövid zenés intermezzót nem számítva hét életerős, jól megformázott szerzeményt hallhatunk, melyek egymással tökéletesen összefonódva rendkívül kohezív és tömör (bő háromnegyed órás) albumanyagot alkotnak. Már a nyitó, játékosan monumentális (több mint 11 perces) Glass Jar teljes fegyverzetben mutatja a kivárásra építő, határt (semmilyen értelemben) nem ismerő, szintetizáló hajlamot - mely egyszerre nyilvánul meg az atmoszférateremtésben és az egyszer csak elszabaduló, sodró lendületben. És ezt követően is minden megmozdulásuk emlékezetes marad: a Chinese High kamu (s egyben hiperédes) orientalizmusa, a Mindkilla grime-lüktetése, a Romance Layers futurisztikus soulja (a manipulált tónusú Hot Chip-es Alexis Taylorral) vagy a dreampopos Sacer magában is megáll, s eközben a kaleidoszkóp sem esik szét apró darabokra. De megunni sem fogjuk az Eye Contactet: ahányszor újra lejátsszuk, annyi arcát mutatja nekünk.

4AD/Neon Music, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.