lemez - THE MORNING BENDERS: BIG ECHO

  • Soós Csaba
  • 2010. június 3.

Zene

A poptörténelemből számtalan példát tudnék arra mondani, amikor egy zenekarral sűrű hátbaveregetések közepette közlik, hogy "srácok, hát ez tök jó, de tisztára olyan, mint", majd a homlokára nyomják az adott együttes matricáját, amit aztán szegény zenekar heves tiltakozások kíséretében próbál magáról levakarni. Többnyire sikertelenül.
A poptörténelembõl számtalan példát tudnék arra mondani, amikor egy zenekarral sûrû hátbaveregetések közepette közlik, hogy "srácok, hát ez tök jó, de tisztára olyan, mint", majd a homlokára nyomják az adott együttes matricáját, amit aztán szegény zenekar heves tiltakozások kíséretében próbál magáról levakarni. Többnyire sikertelenül. A kaliforniai The Morning Benders tagjai ezzel vajmi keveset foglalkoznak, és nyíltan vállalják, hogy õk bizony a Grizzly Bear elkötelezett rajongói. Gond egy szál se, sõt: meghívták a New York-i együttes basszusgitárosát, Chris Taylort, hogy ugyan legyen már a második lemezük producere. Aki persze szíves-örömest elvállalta, hogy még jobban összezavarodjanak az ügyeletes lopást kiáltók. Bár a kép szerencsére azért ennél árnyaltabb, kétségtelen tény, hogy a Big Echón számtalan olyan elemet találunk, amiket már hallottunk korábban a Grizzly Bear lemezein: a fura, folkos, egymásba gabalyodó gitártémák, a sztratoszférában lebegõ dallamok, a csendes melankóliából kiterebélyesedõ refrénbe torkolló dalok mind-mind a nagy példaképet idézik. A Chris és Jonathan Chu testvérpár vezette zenekar viszont paradox módon akkor van igazán elemében, amikor máshonnan merít: a kezdõ Excuses - amellett, hogy az egyik legjobb albumindító dal az idén - egybõl megidézi a kora hatvanas évek bájos Kaliforniáját, éppen csak a szikláknak csobbanó óceán hangja hiányzik a háttérbõl, míg a két percig sem tartó Cold War különféle csilingelõ ütõhangszerekre épített egybõl ható, direkt popdal. Szóval én mégiscsak a lassú elszakadás pártján volnék.

Rough Trade/Neon Music, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Nem az a baj, hogy zebrára költi, hanem hogy lopta

  • Upor László

„Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna?” Upor László dramaturg, egyetemi tanár, a Freeszfe Egyesület alapítójának írása az SZFE-blokád meghirdetésének ötödik évfordulóján.

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.