lemez - THE MORNING BENDERS: BIG ECHO

  • Soós Csaba
  • 2010. június 3.

Zene

A poptörténelemből számtalan példát tudnék arra mondani, amikor egy zenekarral sűrű hátbaveregetések közepette közlik, hogy "srácok, hát ez tök jó, de tisztára olyan, mint", majd a homlokára nyomják az adott együttes matricáját, amit aztán szegény zenekar heves tiltakozások kíséretében próbál magáról levakarni. Többnyire sikertelenül.
A poptörténelembõl számtalan példát tudnék arra mondani, amikor egy zenekarral sûrû hátbaveregetések közepette közlik, hogy "srácok, hát ez tök jó, de tisztára olyan, mint", majd a homlokára nyomják az adott együttes matricáját, amit aztán szegény zenekar heves tiltakozások kíséretében próbál magáról levakarni. Többnyire sikertelenül. A kaliforniai The Morning Benders tagjai ezzel vajmi keveset foglalkoznak, és nyíltan vállalják, hogy õk bizony a Grizzly Bear elkötelezett rajongói. Gond egy szál se, sõt: meghívták a New York-i együttes basszusgitárosát, Chris Taylort, hogy ugyan legyen már a második lemezük producere. Aki persze szíves-örömest elvállalta, hogy még jobban összezavarodjanak az ügyeletes lopást kiáltók. Bár a kép szerencsére azért ennél árnyaltabb, kétségtelen tény, hogy a Big Echón számtalan olyan elemet találunk, amiket már hallottunk korábban a Grizzly Bear lemezein: a fura, folkos, egymásba gabalyodó gitártémák, a sztratoszférában lebegõ dallamok, a csendes melankóliából kiterebélyesedõ refrénbe torkolló dalok mind-mind a nagy példaképet idézik. A Chris és Jonathan Chu testvérpár vezette zenekar viszont paradox módon akkor van igazán elemében, amikor máshonnan merít: a kezdõ Excuses - amellett, hogy az egyik legjobb albumindító dal az idén - egybõl megidézi a kora hatvanas évek bájos Kaliforniáját, éppen csak a szikláknak csobbanó óceán hangja hiányzik a háttérbõl, míg a két percig sem tartó Cold War különféle csilingelõ ütõhangszerekre épített egybõl ható, direkt popdal. Szóval én mégiscsak a lassú elszakadás pártján volnék.

Rough Trade/Neon Music, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Múzeum Hatvanpusztán

Egy-két ezer ember tüntetett Hatvanpusztán szombat délután. A rendszert biztosan nem döntik meg ezzel, de legalább szívtak egy kis friss levegőt. De mennyi legyen a belépő a jövőre megnyitó Korrupció Múzeumba?

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.