lemez - THE NEW PORNOGRAPHERS: TOGETHER

  • Soós Csaba
  • 2010. augusztus 26.

Zene

Több zenerajongó ismerősöm nem tud mit kezdeni a New Pornographersszel, és én megértem őket. Na nem mintha valami értelmezhetetlen lila ködről volna szó.
Több zenerajongó ismerõsöm nem tud mit kezdeni a New Pornographersszel, és én megértem õket. Na nem mintha valami értelmezhetetlen lila ködrõl volna szó. Sõt pont ellenkezõleg. A kanadai zenekart ugyanis éppen azért ünnepelte a szaksajtó 2000-es debütálásakor (Mass Romantic), mert olyan görcsmentesen és hiánypótló módon szállította a hetvenes évekbe kapaszkodó, a Cheap Trick és a Big Star által inspirált power-popos, fülbemászó dalokat - érdekes "dupla csavarokkal". Az együttes agyának, A. C. Newmannek valóban jó érzéke van az emlékezetes dallamok és a nem hétköznapi dalszerkezetek faragásához; ezt a soron következõ két albummal (Electric Version, Twin Cinema) is bizonyította, ráadásul még csajok is besegítenek neki, a korai lemezeken Neko Case (aki szólóelõadó is egyben), mostanában pedig Kathryn Calder is. A 2007-es Challengersen aztán megtört a kezdeti lendület, és bár az új album talán egy picivel jobban sikerült, a bennem is meglévõ folyamatos bizonytalanságot a zenekarral kapcsolatban inkább felerõsítette. A hangszerpark kiterebélyesedett vonósokkal és fúvósokkal, viszont a dallamok és a számok a végletekig cizellált felépítés miatt már-már átesnek a jellegtelenségbe: túlságosan távolságtartóak, nincs mibe belefogódzkodni, hiányzik a markáns, karakteres hang (amit - minden szimpátiám ellenére - a korai lemezeken sem találtam meg annyira), és az album hallgatása közben folyamatosan azt néztem, hogy még hány dal van hátra a végéig. Az ismerõseim ennél durvábban fogalmaztak, és mondom, valahol meg is értem õket.

Matador, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.