lemez - THE TRIFFIDS: WIDE OPEN ROAD - THE BEST OF THE TRIFFIDS

  • Németh Róbert
  • 2010. április 8.

Zene

Epikus és néhol gótikus, mint a Nick Cave and The Bad Seeds vagy a Crime and The City Solution - nem véletlen, ugyancsak ausztrál zenekarról van szó, ráadásul egy szintén karakteres, "súlyos" dalszerző-frontemberről, és ami a Bad Seedst illeti, Martyn P. Casey basszusgitáros személyében zenészátfedésről is.
Epikus és néhol gótikus, mint a Nick Cave and The Bad Seeds vagy a Crime and The City Solution - nem véletlen, ugyancsak ausztrál zenekarról van szó, ráadásul egy szintén karakteres, "súlyos" dalszerzõ-frontemberrõl, és ami a Bad Seedst illeti, Martyn P. Casey basszusgitáros személyében zenészátfedésrõl is. Pszichedelikus, mint a szintén honfitárs Church, romantikus és elveszett, mint a House Of Love, hol neoncsillogású és flaszterszagú, mint a Television, hol balzsamos és kedves, mint a Crowded House, hol elbeszélõ és folkos, mint Dylan. A könnyûzene-történet "elsüllyedt szerzõinek" dossziéjából most emeljük ki a déli kontinens valaha volt egyik legjobb zenekarának, a Triffidsnek az aktáját. Befejezett ügyiratról van szó, hiszen a zenekar 1989-ben megszûnt, a legendás, sármos, a Triffids után szólóban, valamint Blackeyed Susans és Red Pony nevû zenekaraival próbálkozó önpusztító frontember, David McComb halott (1999 februárjában, egy autóbaleset után három nappal halt meg), az indok mindazonáltal evidens: Wide Open Road címmel a zenekar pályafutását bemutató válogatás jelent meg idén tavasszal (1994-ben volt már egy, Australian Melodrama címmel). Hozzátenném gyorsan: a Triffids-emlékszezon nem most indult, hiszen az együttes kiadója, a függetlenek egyik legfontosabbika, a Domino már korábban, szépen sorban elkezdte kiadni a zenekar sorlemezeit - így jelent meg 2006-ban az 1986-os Born Sandy Devotional és In The Pines, 2007-ben az 1987-es Calenture, 2008-ban az 1983-as Treeless Plain és az 1989-es The Black Swan. Ami a mérleget illeti, nincs szükség különösebb megfejtésre: a lemezen minden ott van, amirõl a cikk elsõ két mondatában szó próbált esni: tizennyolc érzékeny, törékeny, elsöprõ és magával ragadó, minden esetben szívközépre célzó popdal. Elõételnek, hogy aztán fõfogásnak majd a sorlemezekkel folytassa a kedves olvasó.

Domino Records/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.