lemez - THE TRIFFIDS: WIDE OPEN ROAD - THE BEST OF THE TRIFFIDS

  • Németh Róbert
  • 2010. április 8.

Zene

Epikus és néhol gótikus, mint a Nick Cave and The Bad Seeds vagy a Crime and The City Solution - nem véletlen, ugyancsak ausztrál zenekarról van szó, ráadásul egy szintén karakteres, "súlyos" dalszerző-frontemberről, és ami a Bad Seedst illeti, Martyn P. Casey basszusgitáros személyében zenészátfedésről is.
Epikus és néhol gótikus, mint a Nick Cave and The Bad Seeds vagy a Crime and The City Solution - nem véletlen, ugyancsak ausztrál zenekarról van szó, ráadásul egy szintén karakteres, "súlyos" dalszerzõ-frontemberrõl, és ami a Bad Seedst illeti, Martyn P. Casey basszusgitáros személyében zenészátfedésrõl is. Pszichedelikus, mint a szintén honfitárs Church, romantikus és elveszett, mint a House Of Love, hol neoncsillogású és flaszterszagú, mint a Television, hol balzsamos és kedves, mint a Crowded House, hol elbeszélõ és folkos, mint Dylan. A könnyûzene-történet "elsüllyedt szerzõinek" dossziéjából most emeljük ki a déli kontinens valaha volt egyik legjobb zenekarának, a Triffidsnek az aktáját. Befejezett ügyiratról van szó, hiszen a zenekar 1989-ben megszûnt, a legendás, sármos, a Triffids után szólóban, valamint Blackeyed Susans és Red Pony nevû zenekaraival próbálkozó önpusztító frontember, David McComb halott (1999 februárjában, egy autóbaleset után három nappal halt meg), az indok mindazonáltal evidens: Wide Open Road címmel a zenekar pályafutását bemutató válogatás jelent meg idén tavasszal (1994-ben volt már egy, Australian Melodrama címmel). Hozzátenném gyorsan: a Triffids-emlékszezon nem most indult, hiszen az együttes kiadója, a függetlenek egyik legfontosabbika, a Domino már korábban, szépen sorban elkezdte kiadni a zenekar sorlemezeit - így jelent meg 2006-ban az 1986-os Born Sandy Devotional és In The Pines, 2007-ben az 1987-es Calenture, 2008-ban az 1983-as Treeless Plain és az 1989-es The Black Swan. Ami a mérleget illeti, nincs szükség különösebb megfejtésre: a lemezen minden ott van, amirõl a cikk elsõ két mondatában szó próbált esni: tizennyolc érzékeny, törékeny, elsöprõ és magával ragadó, minden esetben szívközépre célzó popdal. Elõételnek, hogy aztán fõfogásnak majd a sorlemezekkel folytassa a kedves olvasó.

Domino Records/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.