lemez - THE TRIFFIDS: WIDE OPEN ROAD - THE BEST OF THE TRIFFIDS

  • Németh Róbert
  • 2010. április 8.

Zene

Epikus és néhol gótikus, mint a Nick Cave and The Bad Seeds vagy a Crime and The City Solution - nem véletlen, ugyancsak ausztrál zenekarról van szó, ráadásul egy szintén karakteres, "súlyos" dalszerző-frontemberről, és ami a Bad Seedst illeti, Martyn P. Casey basszusgitáros személyében zenészátfedésről is.
Epikus és néhol gótikus, mint a Nick Cave and The Bad Seeds vagy a Crime and The City Solution - nem véletlen, ugyancsak ausztrál zenekarról van szó, ráadásul egy szintén karakteres, "súlyos" dalszerzõ-frontemberrõl, és ami a Bad Seedst illeti, Martyn P. Casey basszusgitáros személyében zenészátfedésrõl is. Pszichedelikus, mint a szintén honfitárs Church, romantikus és elveszett, mint a House Of Love, hol neoncsillogású és flaszterszagú, mint a Television, hol balzsamos és kedves, mint a Crowded House, hol elbeszélõ és folkos, mint Dylan. A könnyûzene-történet "elsüllyedt szerzõinek" dossziéjából most emeljük ki a déli kontinens valaha volt egyik legjobb zenekarának, a Triffidsnek az aktáját. Befejezett ügyiratról van szó, hiszen a zenekar 1989-ben megszûnt, a legendás, sármos, a Triffids után szólóban, valamint Blackeyed Susans és Red Pony nevû zenekaraival próbálkozó önpusztító frontember, David McComb halott (1999 februárjában, egy autóbaleset után három nappal halt meg), az indok mindazonáltal evidens: Wide Open Road címmel a zenekar pályafutását bemutató válogatás jelent meg idén tavasszal (1994-ben volt már egy, Australian Melodrama címmel). Hozzátenném gyorsan: a Triffids-emlékszezon nem most indult, hiszen az együttes kiadója, a függetlenek egyik legfontosabbika, a Domino már korábban, szépen sorban elkezdte kiadni a zenekar sorlemezeit - így jelent meg 2006-ban az 1986-os Born Sandy Devotional és In The Pines, 2007-ben az 1987-es Calenture, 2008-ban az 1983-as Treeless Plain és az 1989-es The Black Swan. Ami a mérleget illeti, nincs szükség különösebb megfejtésre: a lemezen minden ott van, amirõl a cikk elsõ két mondatában szó próbált esni: tizennyolc érzékeny, törékeny, elsöprõ és magával ragadó, minden esetben szívközépre célzó popdal. Elõételnek, hogy aztán fõfogásnak majd a sorlemezekkel folytassa a kedves olvasó.

Domino Records/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.