Lemez - Tizenkettő egy tucat - Depeche Mode: Sounds Of The Universe

  • - minek -
  • 2009. április 30.

Zene

Vajon mit csinál egy zenekar, amely minden mérvadó vélemény szerint jó két évtizede volt alkotói ereje teljében? Jelen esetben ez hülye kérdés: előre eladott telt házak mellett koncertezik, és megcsinálja a tizenkettedik albumát - szokás szerint abban a reményben, hogy az eleve (meglehet oktalanul) mindenevőnek feltételezett elfogult rajongókon kívül másoknak is tetszeni fog.

Vajon mit csinál egy zenekar, amely minden mérvadó vélemény szerint jó két évtizede volt alkotói ereje teljében? Jelen esetben ez hülye kérdés: előre eladott telt házak mellett koncertezik, és megcsinálja a tizenkettedik albumát - szokás szerint abban a reményben, hogy az eleve (meglehet oktalanul) mindenevőnek feltételezett elfogult rajongókon kívül másoknak is tetszeni fog.

Ezt az ő esetükben kissé nehezíti, hogy nem kis mértékben megosztó jellegű formációról van szó: mérhetetlenül sokan utálják, mondhatni zsigerből a DM-korpusz egészét vagy hangsúlyos részeit, esetleg egy-két slágeren kívül (Policy Of Truth, Personal Jesus) szinte mindent. Megint mások szerint már rég abba kellett volna hagyniuk az egészet, vagy csak működtetni a jól futó rockcirkuszt, s hagyni a fenébe az egyre nyögvenyelősebb lemezkészítést. Ezek persze csupán rosszindulatúnak tűnő, de többnyire naiv felvetések, afféle wishful thinking - jelen esetben a karaván maximális sebességgel halad, a mindenkori ugatás intenzitásától függetlenül. A DM poptörténeti jelentőségéről is nehéz értelmes vitát folytatni - például a recenzens erős szkepszisét is képes alkalmanként felülírni, amikor látja, milyen sokan hisznek ebben, többek között olyan zenekészítők is, akiket egészen más irányokba vezetett a DM által kikövezett ösvény.

Annyi bizonyos, hogy a Sounds Of The Universe legfeljebb a szokásos egy (aktuális albumnyi) egységgel járul majd hozzá a Depeche Mode-legenda továbbépüléséhez: a szkeptikusokat nem győzi meg, de a rajongóknak bőven elég lesz, s meglepő módon az "elfogulatlan", "laikus" befogadók is találnak rajta szórakoztató epizódokat - még ha nem is túl sokat. Az új album voltaképpen zavarbaejtően sokféle hatást ötvöz - igaz, egyik sem olyan markáns, hogy magában lenyűgözne, s hiányoznak az erős pillanatok, a magukkal ragadó slágerek is. Ezzel szemben kapunk egy alapos zenés képeskönyvet a zenekar közeli és távoli múltjából, és még némi bizonyítékot arra, hogy M. Gore többségi zeneszerző még füllel követi a modern (na jó, legfeljebb pár éves) hangzásokat (kis részét beépíti, a zömét figyelmen kívül hagyja, no de mindegy). Dave Gahan vokalista a szokásos, érett formáját hozza - három számot ráadásul ő szerzett, nem is oly rosszakat (a Hole To Feed vagy a Miles Away/The Truth Is például a lemez erősebb részei közé tartoznak), ami nem jelenti azt, hogy a legcsekélyebb mértékben meggyőzné azokat, akik szerint DG affektáltan nyávog, a szövegei pedig többnyire narcisztikus ömlengések. Martin Gore immár megszokott alapossággal vegyíti a rockos, gitározós hangulatokat és az ez alkalommal szándékoltan kicsit retrósabbra vett (analóg szintihangokban bővelkedő) elektronikus tónust - egyik hatáselem se túl markáns, s valljuk be, nem is túl izgalmas. Néha azért egészen kellemes reminiszcenciák szűrődnek be az áldott emlékű nyolcvanas évekből, van, amikor jólesik hallani némi laza gitározást a háttérben, s előfordulhat, nem túl gyakran, hogy magukkal ragadnak a hideg, technoid ritmusok. Vagy mégsem - de kérjük, akkor se magukban keressék a hibát!

Mute/EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.