Lemez - Újra itt van - Ryan Adams: Ashes & Fire

Zene

Ha van a magyar popzenében hiánycikk (naná, hogy van, de mennyi), akkor az az énekes-dalszerző, abból a fajtából, amelyik csendes, akusztikus gitár vagy zongora által kísért saját dalait adja elő keserédesen. Cseh Tamás végül is hasonló figura volt, még ha nem is írt szövegeket, azóta viszont lámpással kell keresni az utódokat - hátha a mostanság egyre jobban felfutó hálószobaszíntér kinevel egy-két méltó követőt.

Ha van a magyar popzenében hiánycikk (naná, hogy van, de mennyi), akkor az az énekes-dalszerző, abból a fajtából, amelyik csendes, akusztikus gitár vagy zongora által kísért saját dalait adja elő keserédesen. Cseh Tamás végül is hasonló figura volt, még ha nem is írt szövegeket, azóta viszont lámpással kell keresni az utódokat - hátha a mostanság egyre jobban felfutó hálószobaszíntér kinevel egy-két méltó követőt.

Tőlünk nyugatabbra azért még egész jó a felhozatal. Itt van például Ryan Adams, akire sokan akkor figyeltek fel, amikor 2001 őszén megjelent New York, New York című kislemeze: a klipben ugyanis a négy nappal később ledőlő WTC előtt énekelt. Közben szép lassan bebizonyította, hogy ő az új évezred legtermékenyebb dalszerzője: 2005-ben három lemeze is megjelent - törvényszerű is volt egy leállás 2009 környékén. Ennek számos egyéb oka is volt persze: Adams szakított kísérő zenekarával, a Cardinalsszal, és inkább versesköteteket publikált, megházasodott, és egy makacs fülbetegség is hozzájárult a pihenéshez. Teljesen eltűnni persze nem bírt: tavaly kiadott - csak vinilen - egy metállemezt (Orion), archív felvételeket a Cardinalstól, és még különböző álneveken is publikált dalokat (bennfentesek szerint annyi kiadatlan felvétele van, hogy már most, 37 évesen simán túlszárnyalta Neil Youngot).

Adams úgy tért tehát most vissza, hogy igazából el sem tűnt. A "comeback" album még hozzá képest is puritán megszólalású - van persze akusztikus gitár bőven, de meglepően sok a zongora, és mellette néha ott búg az orgona is, időnként beúsznak a vonósok, a dob pedig minimál. A nyitó, kicsit bluesos Dirty Rainben máris egy pozitív önreflexió hangzik el: "Amikor legutóbb itt jártam, esett, most viszont már nem esik." Szintén emelkedett hangvételű a kicsit Bob Dylan-es címadó, a Come Home-ban countrys steel gitár és dobseprű viszi a prímet, a sajnos túl rövid Chains Of Love-ban a vonósok dominálnak, a Kindnessben az orgona, az elsőnek választott, a szerző húszas éveire visszautaló Lucky Now-ban pedig még az itt ritka vendégnek számító szólógitár is felcsendül, akárcsak a lemez legjobb darabjában, a Do I Waitben. Ha az ember a végén újraindítja a lemezt, kiderül, hogy a Dirty Rainnel milyen remekül ér körbe a dalfolyam: Ryan Adams, ahogy énekli, elveszett, de most megkerült - és továbbra is marad az énekes-dalszerző mezőny élvonalában.

EMI, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.