Lemez - Újra itt van - Ryan Adams: Ashes & Fire

Zene

Ha van a magyar popzenében hiánycikk (naná, hogy van, de mennyi), akkor az az énekes-dalszerző, abból a fajtából, amelyik csendes, akusztikus gitár vagy zongora által kísért saját dalait adja elő keserédesen. Cseh Tamás végül is hasonló figura volt, még ha nem is írt szövegeket, azóta viszont lámpással kell keresni az utódokat - hátha a mostanság egyre jobban felfutó hálószobaszíntér kinevel egy-két méltó követőt.

Ha van a magyar popzenében hiánycikk (naná, hogy van, de mennyi), akkor az az énekes-dalszerző, abból a fajtából, amelyik csendes, akusztikus gitár vagy zongora által kísért saját dalait adja elő keserédesen. Cseh Tamás végül is hasonló figura volt, még ha nem is írt szövegeket, azóta viszont lámpással kell keresni az utódokat - hátha a mostanság egyre jobban felfutó hálószobaszíntér kinevel egy-két méltó követőt.

Tőlünk nyugatabbra azért még egész jó a felhozatal. Itt van például Ryan Adams, akire sokan akkor figyeltek fel, amikor 2001 őszén megjelent New York, New York című kislemeze: a klipben ugyanis a négy nappal később ledőlő WTC előtt énekelt. Közben szép lassan bebizonyította, hogy ő az új évezred legtermékenyebb dalszerzője: 2005-ben három lemeze is megjelent - törvényszerű is volt egy leállás 2009 környékén. Ennek számos egyéb oka is volt persze: Adams szakított kísérő zenekarával, a Cardinalsszal, és inkább versesköteteket publikált, megházasodott, és egy makacs fülbetegség is hozzájárult a pihenéshez. Teljesen eltűnni persze nem bírt: tavaly kiadott - csak vinilen - egy metállemezt (Orion), archív felvételeket a Cardinalstól, és még különböző álneveken is publikált dalokat (bennfentesek szerint annyi kiadatlan felvétele van, hogy már most, 37 évesen simán túlszárnyalta Neil Youngot).

Adams úgy tért tehát most vissza, hogy igazából el sem tűnt. A "comeback" album még hozzá képest is puritán megszólalású - van persze akusztikus gitár bőven, de meglepően sok a zongora, és mellette néha ott búg az orgona is, időnként beúsznak a vonósok, a dob pedig minimál. A nyitó, kicsit bluesos Dirty Rainben máris egy pozitív önreflexió hangzik el: "Amikor legutóbb itt jártam, esett, most viszont már nem esik." Szintén emelkedett hangvételű a kicsit Bob Dylan-es címadó, a Come Home-ban countrys steel gitár és dobseprű viszi a prímet, a sajnos túl rövid Chains Of Love-ban a vonósok dominálnak, a Kindnessben az orgona, az elsőnek választott, a szerző húszas éveire visszautaló Lucky Now-ban pedig még az itt ritka vendégnek számító szólógitár is felcsendül, akárcsak a lemez legjobb darabjában, a Do I Waitben. Ha az ember a végén újraindítja a lemezt, kiderül, hogy a Dirty Rainnel milyen remekül ér körbe a dalfolyam: Ryan Adams, ahogy énekli, elveszett, de most megkerült - és továbbra is marad az énekes-dalszerző mezőny élvonalában.

EMI, 2011

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.