Lemez - Újra itt van - Ryan Adams: Ashes & Fire

Zene

Ha van a magyar popzenében hiánycikk (naná, hogy van, de mennyi), akkor az az énekes-dalszerző, abból a fajtából, amelyik csendes, akusztikus gitár vagy zongora által kísért saját dalait adja elő keserédesen. Cseh Tamás végül is hasonló figura volt, még ha nem is írt szövegeket, azóta viszont lámpással kell keresni az utódokat - hátha a mostanság egyre jobban felfutó hálószobaszíntér kinevel egy-két méltó követőt.

Ha van a magyar popzenében hiánycikk (naná, hogy van, de mennyi), akkor az az énekes-dalszerző, abból a fajtából, amelyik csendes, akusztikus gitár vagy zongora által kísért saját dalait adja elő keserédesen. Cseh Tamás végül is hasonló figura volt, még ha nem is írt szövegeket, azóta viszont lámpással kell keresni az utódokat - hátha a mostanság egyre jobban felfutó hálószobaszíntér kinevel egy-két méltó követőt.

Tőlünk nyugatabbra azért még egész jó a felhozatal. Itt van például Ryan Adams, akire sokan akkor figyeltek fel, amikor 2001 őszén megjelent New York, New York című kislemeze: a klipben ugyanis a négy nappal később ledőlő WTC előtt énekelt. Közben szép lassan bebizonyította, hogy ő az új évezred legtermékenyebb dalszerzője: 2005-ben három lemeze is megjelent - törvényszerű is volt egy leállás 2009 környékén. Ennek számos egyéb oka is volt persze: Adams szakított kísérő zenekarával, a Cardinalsszal, és inkább versesköteteket publikált, megházasodott, és egy makacs fülbetegség is hozzájárult a pihenéshez. Teljesen eltűnni persze nem bírt: tavaly kiadott - csak vinilen - egy metállemezt (Orion), archív felvételeket a Cardinalstól, és még különböző álneveken is publikált dalokat (bennfentesek szerint annyi kiadatlan felvétele van, hogy már most, 37 évesen simán túlszárnyalta Neil Youngot).

Adams úgy tért tehát most vissza, hogy igazából el sem tűnt. A "comeback" album még hozzá képest is puritán megszólalású - van persze akusztikus gitár bőven, de meglepően sok a zongora, és mellette néha ott búg az orgona is, időnként beúsznak a vonósok, a dob pedig minimál. A nyitó, kicsit bluesos Dirty Rainben máris egy pozitív önreflexió hangzik el: "Amikor legutóbb itt jártam, esett, most viszont már nem esik." Szintén emelkedett hangvételű a kicsit Bob Dylan-es címadó, a Come Home-ban countrys steel gitár és dobseprű viszi a prímet, a sajnos túl rövid Chains Of Love-ban a vonósok dominálnak, a Kindnessben az orgona, az elsőnek választott, a szerző húszas éveire visszautaló Lucky Now-ban pedig még az itt ritka vendégnek számító szólógitár is felcsendül, akárcsak a lemez legjobb darabjában, a Do I Waitben. Ha az ember a végén újraindítja a lemezt, kiderül, hogy a Dirty Rainnel milyen remekül ér körbe a dalfolyam: Ryan Adams, ahogy énekli, elveszett, de most megkerült - és továbbra is marad az énekes-dalszerző mezőny élvonalában.

EMI, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.