lemez - Wagon Christ: Toomorrow

  • - minek -
  • 2011. március 31.

Zene

Az ezerarcú és száznevű Luke Vibert termékenységére az utóbbi időben sem lehetett panasz: jellemző, hogy különböző álnevei alatt pontosan egy tucatnyi albumszerű zenés kiadványt publikált a "nullás" évtizedben, többnyire a rajongók legnagyobb megelégedésére. Azok, akik szorgalmának apadására következtettek abból, hogy már majd' két éve nem adott ki újabb albumot, súlyosan tévedtek - számukra most csattanós választ ad (az őt a Ninja Tune-hoz kötő Wagon Christ név alatt kiadott) Toomorrow című új, több mint órás lemezanyag, amely esszenciális méretekben tartalmazza mindazt, amiért Luke Vibertet szeretni szokás.
Az ezerarcú és száznevû Luke Vibert termékenységére az utóbbi idõben sem lehetett panasz: jellemzõ, hogy különbözõ álnevei alatt pontosan egy tucatnyi albumszerû zenés kiadványt publikált a "nullás" évtizedben, többnyire a rajongók legnagyobb megelégedésére. Azok, akik szorgalmának apadására következtettek abból, hogy már majd' két éve nem adott ki újabb albumot, súlyosan tévedtek - számukra most csattanós választ ad (az õt a Ninja Tune-hoz kötõ Wagon Christ név alatt kiadott) Toomorrow címû új, több mint órás lemezanyag, amely esszenciális méretekben tartalmazza mindazt, amiért Luke Vibertet szeretni szokás.

Gyakorta emlegetik a zenei szentimentalizmus élõ példájaként, avagy a nosztalgia rabjaként, akinek munkáit máig is a klasszikus, nyolcvanas évekbéli hiphop és a szintén ugyanekkor bontakozó acid house inspirálja. Nos, a Toomorrow-n ezúttal fõleg a hiphophagyatékból merített, de úgy, hogy közben néha azért azt is érezteti: éppen a kilencvenes évek elején járhatunk, a késõbb sokfelé ágazó, szinkretikus és persze elektronikus tánczene születésénél. Mindennek dacára viszonylag ritkák a Manalyze This!-hez hasonló direkt, rave-szerû csûrdöngölõk: a szerzemények többsége finom, ugyanakkor módfelett zsíros hiphopalapokon surran tovább, a funk pedig ezúttal jobban inspirálta a szerzõt, mint az acid (hogy ne legyenek félreértések, az ezúttal is buzgón, de formabontóan használt TB-303-as basszusszintirõl, a "savgéprõl" van szó...).

Vibert a beteg analóg szintihangok császára - ezekbõl, no meg az invitáló ritmusokból, poénhangmintákból, retro-futurista hangulatokból olyan audiokulisszát rakott össze, ami hatvan percen át is szórakoztató bír maradni. Soha vissza nem térõ alkalom: a maestro ezúttal személyesen prezentálja nekünk új albumát - április 1-jén, a zseniális bolondok napján, az A38 gyomrában.

Ninja Tune/Neon Music, 2011

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.