Lemez - World music: ha

Zene

létezik sivatagi show, akkor most az következik a javából, nem is ereszthetjük bő lére a körülményekre tekintettel...
létezik sivatagi show, akkor most az következik a javából, nem is ereszthetjük bő lére a körülményekre tekintettel...

Sixteen Horsepower: Yours, truly Mióta 2005-ben spirituális nézeteltérések miatt felbomlott a Sixteen Horsepower, sorra jelennek meg a kiadványai. Kezdetben a Live című DVD, aztán a Live March 2001 című dupla CD, most pedig egy elképesztő dupla válogatáshoz lehet szerencsénk. Az első lemeze afféle kívánságműsor gyanánt állt össze a "Melyik a tíz kedvenc Sixteen Horsepower-számod?" kérdésre adott válaszok alapján, a második pedig a ritka csemegékből: kislemez B oldalak, rádiófelvételek, demók és egy remix felhasználásával. Elfogulatlanul és kis távolságtartással az mondható: mindkét korong tökéletes. Legfeljebb azokban támadhat némi hiányérzet, akiknek az intimebb Folklore album volt a csúcs, mert az csak egy számmal képviselteti magát. A legtöbbel - öttel - pedig a Secret South, amiből az következik, hogy ezúttal a dögösebben katartikus lóerő húz a vadnyugaton. Ezt a rockos hevületet nyomatékosítják a második lemez feldolgozásai is: Creedence Clearwater Revival, Gun Club, Rainer Placek, Leonard Cohen - utóbbi Bertrand Cantat-val karöltve a Partisan című dal kapcsán. Szóval a jelek szerint a Sixteen Horsepower nélkül nem lehet élni, úgyhogy nem volna butaság, ha valaki szólna már nekik... (Glitterhouse/IndieGo, 2011) *****

The Walkabouts: Travels In The Dustland Hat évet kellett várni az új Walkabouts-albumra. Nem az történt - írta a zenekarvezető Chris Eckman -, hogy leállt volna a csapat, csak közbeszólt az élet, na meg arra törekedtek, hogy valami jellegzetes és öntörvényű anyaggal álljanak ki. Ami az életet és a közbeszólást illeti, azt tudjuk: Seattle-ből Ljubljanába költözött Eckman, és szólólemezei mellett a Dirtmusic nevű együttessel dolgozott, melynek BKO című albumához egy mali út adott muníciót. Ugyanaz az élmény ihlette ezt a lemezt is: ami csak a végtelen homok és a végtelen égbolt között látomásokban, szomjúságban, skorpiókban, na és a mali bluesban belefért... Persze szó sincs arról, hogy a Walkaboutsra erőltette volna a Szaharát. Az csak egy hang, egy csepp "forrás". Ha nem figyelünk a szövegekre, szinte észre sem vesszük, hogy merre járunk. Sőt mintha egyenesen a Walkabouts kilencvenes évekbeli zeneiségére rímelnének a számai, melyhez akkor a country és a szimfonikus egyformán hozzátette a magáét. Ami biztos: szárazságtól és melankóliától elszoruló torokkal a zenekar csúcspontjainak - New West Motel, Devil's Road, Nighttown albumok - közelében járunk. (Glitterhouse/IndieGo, 2011) JJJJJ

Tinariwen: Tassili Nehezen választható el a Tinariwen mítoszától a hátára vetett gitárral, kezében Kalasnyikovval küzdő szabadságharcos képe. De nem is lenne tanácsos feszegetni ezt a "romantikus klisét", hiszen tengernyi vérrel járt a sivatagban, amikor a tuaregek harcolni kezdtek a szabad vándorlás hagyományán alapuló önrendelkezési és gazdasági jogaikért. Az 1990-től '95-ig húzódó felkelésben a Tinariwent - egy líbiai kiképzőtáborban 1979-ben - alapító Ibrahim Ag Alhabib is használta mindkét fegyverét. A tuaregek zenéjében a gitárnak nem volt szerepe korábban, Ibrahim bátorságát tanúsítja az is, hogy szakított ezzel a "hagyománytalansággal". Az igazi izgalmat a villanygitárok jelentették számára - lényegében azzal teremtette meg a ma sivatagi bluesként elhíresült stílust, a tuareg dallamok, a mali blues és a pszichedelikus rock narkotikus-varázslatos ötvözésével.

Most az következhetne, hogy minderre hogyan talált rá 1998-ban - az első Tinariwen-albumot megjelentető - Lo 'Jo zenekar, de ugranunk kell... A Tassili immár az ötödik a Tinariwen-albumok sorában, és noha az első száma szépen illeszkedik a megszokott képbe, a továbbiakban borul a koreográfia. Ez bizony más világ, inkább afféle tábortűzi hangulatú, a Tinariwen korai éveit idéző muzsika. Az eddig elmaradhatatlan női hangok is hiányoznak belőle, ugyanakkor - nem kisebb meglepetésre - vendégek bukkannak fel Tassili algériai bázisán. Tunde Adebimpe és Kyp Malone a New York-i TV On The Radióból teljes földi valóságukban, míg mások: a Wilcóban pengető Nels Cline és a Dirty Dozen Brass Band fúvósai a távolból, az interneten át paszszintották néhány számhoz a magukét. Így aztán különös kettősség uralja az anyagot: a Tinariwen egyfelől visszavonult az intim szférájába, másrészt jókorát nyitott a világ előtt, egyetemessé téve a szomjúság és keserűség szájízét. (Anti, 2011) **** és fél

Tamikrest: Toumastin Amiként a Lo 'Jo a Tinariwent, úgy fedezte fel Chris Eckman a Tamikrestet 2009-ben Maliban. A kör bezárult: a desert blues múltja és jelene után a jövőjéhez értünk. A Tamikrest fiatal zenekar: harcolnia már nem kellett, de a száműzöttséget, a tábori létet és a nélkülözést jól ismeri. A tenyerében van a kőkemény lét. Na és a fülében, hiszen a Tinariwen-iskolában, a tuareg gitárzenén nőtt fel. Ugyanakkor mélyre szívta az Afrikán túli hatásokat is, és mintha az egész világ egy hatalmas sivatag lenne, úgy tudja magából kiereszteni. Érződött már a tavalyi Adagh albumán is, hogy új fejezetet nyitottak a rock 'n' rollban sivatagi slágereikkel. Most emelték a tétet, mégsem hígultak bele, éppen ellenkezőleg. Ennyi ellenállhatatlan ízt még soha nem éreztem a homokban. (Glitterhouse/IndieGo, 2011) *****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.