Lemez - World music: ha

Zene

létezik sivatagi show, akkor most az következik a javából, nem is ereszthetjük bő lére a körülményekre tekintettel...
létezik sivatagi show, akkor most az következik a javából, nem is ereszthetjük bő lére a körülményekre tekintettel...

Sixteen Horsepower: Yours, truly Mióta 2005-ben spirituális nézeteltérések miatt felbomlott a Sixteen Horsepower, sorra jelennek meg a kiadványai. Kezdetben a Live című DVD, aztán a Live March 2001 című dupla CD, most pedig egy elképesztő dupla válogatáshoz lehet szerencsénk. Az első lemeze afféle kívánságműsor gyanánt állt össze a "Melyik a tíz kedvenc Sixteen Horsepower-számod?" kérdésre adott válaszok alapján, a második pedig a ritka csemegékből: kislemez B oldalak, rádiófelvételek, demók és egy remix felhasználásával. Elfogulatlanul és kis távolságtartással az mondható: mindkét korong tökéletes. Legfeljebb azokban támadhat némi hiányérzet, akiknek az intimebb Folklore album volt a csúcs, mert az csak egy számmal képviselteti magát. A legtöbbel - öttel - pedig a Secret South, amiből az következik, hogy ezúttal a dögösebben katartikus lóerő húz a vadnyugaton. Ezt a rockos hevületet nyomatékosítják a második lemez feldolgozásai is: Creedence Clearwater Revival, Gun Club, Rainer Placek, Leonard Cohen - utóbbi Bertrand Cantat-val karöltve a Partisan című dal kapcsán. Szóval a jelek szerint a Sixteen Horsepower nélkül nem lehet élni, úgyhogy nem volna butaság, ha valaki szólna már nekik... (Glitterhouse/IndieGo, 2011) *****

The Walkabouts: Travels In The Dustland Hat évet kellett várni az új Walkabouts-albumra. Nem az történt - írta a zenekarvezető Chris Eckman -, hogy leállt volna a csapat, csak közbeszólt az élet, na meg arra törekedtek, hogy valami jellegzetes és öntörvényű anyaggal álljanak ki. Ami az életet és a közbeszólást illeti, azt tudjuk: Seattle-ből Ljubljanába költözött Eckman, és szólólemezei mellett a Dirtmusic nevű együttessel dolgozott, melynek BKO című albumához egy mali út adott muníciót. Ugyanaz az élmény ihlette ezt a lemezt is: ami csak a végtelen homok és a végtelen égbolt között látomásokban, szomjúságban, skorpiókban, na és a mali bluesban belefért... Persze szó sincs arról, hogy a Walkaboutsra erőltette volna a Szaharát. Az csak egy hang, egy csepp "forrás". Ha nem figyelünk a szövegekre, szinte észre sem vesszük, hogy merre járunk. Sőt mintha egyenesen a Walkabouts kilencvenes évekbeli zeneiségére rímelnének a számai, melyhez akkor a country és a szimfonikus egyformán hozzátette a magáét. Ami biztos: szárazságtól és melankóliától elszoruló torokkal a zenekar csúcspontjainak - New West Motel, Devil's Road, Nighttown albumok - közelében járunk. (Glitterhouse/IndieGo, 2011) JJJJJ

Tinariwen: Tassili Nehezen választható el a Tinariwen mítoszától a hátára vetett gitárral, kezében Kalasnyikovval küzdő szabadságharcos képe. De nem is lenne tanácsos feszegetni ezt a "romantikus klisét", hiszen tengernyi vérrel járt a sivatagban, amikor a tuaregek harcolni kezdtek a szabad vándorlás hagyományán alapuló önrendelkezési és gazdasági jogaikért. Az 1990-től '95-ig húzódó felkelésben a Tinariwent - egy líbiai kiképzőtáborban 1979-ben - alapító Ibrahim Ag Alhabib is használta mindkét fegyverét. A tuaregek zenéjében a gitárnak nem volt szerepe korábban, Ibrahim bátorságát tanúsítja az is, hogy szakított ezzel a "hagyománytalansággal". Az igazi izgalmat a villanygitárok jelentették számára - lényegében azzal teremtette meg a ma sivatagi bluesként elhíresült stílust, a tuareg dallamok, a mali blues és a pszichedelikus rock narkotikus-varázslatos ötvözésével.

Most az következhetne, hogy minderre hogyan talált rá 1998-ban - az első Tinariwen-albumot megjelentető - Lo 'Jo zenekar, de ugranunk kell... A Tassili immár az ötödik a Tinariwen-albumok sorában, és noha az első száma szépen illeszkedik a megszokott képbe, a továbbiakban borul a koreográfia. Ez bizony más világ, inkább afféle tábortűzi hangulatú, a Tinariwen korai éveit idéző muzsika. Az eddig elmaradhatatlan női hangok is hiányoznak belőle, ugyanakkor - nem kisebb meglepetésre - vendégek bukkannak fel Tassili algériai bázisán. Tunde Adebimpe és Kyp Malone a New York-i TV On The Radióból teljes földi valóságukban, míg mások: a Wilcóban pengető Nels Cline és a Dirty Dozen Brass Band fúvósai a távolból, az interneten át paszszintották néhány számhoz a magukét. Így aztán különös kettősség uralja az anyagot: a Tinariwen egyfelől visszavonult az intim szférájába, másrészt jókorát nyitott a világ előtt, egyetemessé téve a szomjúság és keserűség szájízét. (Anti, 2011) **** és fél

Tamikrest: Toumastin Amiként a Lo 'Jo a Tinariwent, úgy fedezte fel Chris Eckman a Tamikrestet 2009-ben Maliban. A kör bezárult: a desert blues múltja és jelene után a jövőjéhez értünk. A Tamikrest fiatal zenekar: harcolnia már nem kellett, de a száműzöttséget, a tábori létet és a nélkülözést jól ismeri. A tenyerében van a kőkemény lét. Na és a fülében, hiszen a Tinariwen-iskolában, a tuareg gitárzenén nőtt fel. Ugyanakkor mélyre szívta az Afrikán túli hatásokat is, és mintha az egész világ egy hatalmas sivatag lenne, úgy tudja magából kiereszteni. Érződött már a tavalyi Adagh albumán is, hogy új fejezetet nyitottak a rock 'n' rollban sivatagi slágereikkel. Most emelték a tétet, mégsem hígultak bele, éppen ellenkezőleg. Ennyi ellenállhatatlan ízt még soha nem éreztem a homokban. (Glitterhouse/IndieGo, 2011) *****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.