Lemez - World music: ngoni, duda és harmonika.

Zene

Az egyik időtlenül mali, a másik kész cirkusz, s a harmadik elbűvölő tangó. Három lemez az év legjeiből, több mint ajánló. Marton László Távolodó
Az egyik időtlenül mali, a másik kész cirkusz, s a harmadik elbűvölő tangó. Három lemez az év legjeiből, több mint ajánló.

Rokia Traoré: Tchamantché Rokia Traoré a húszas évei elején járt, amikor akusztikus gitárral kísért dalaival feltűnt a bamakói egyetemen. Szokatlan könnyedséggel öltötte egybe a különféle mali stílusokat, és azt sem titkolta, hogy míg diplomata édesapjával a világot járta, a nyugati tánczene és a dzsessz is jócskán megérintette. Miért is titkolta volna? Rugaszkodhatott bármily messzire a hardcore tradícióktól, azért az rögtön átjött, hogy ritka mélységgel sugárzik belőle a mali muzsika. Nem véletlen, hogy Ali Farka Touré rögvest a szárnyai alá vette.

Míg Rokia első két albumát (Mouneissa, 1998, Wanita, 2000) a blues uralta - és olyan helyi nagyságok tették bele a kézjegyüket, mint a gitáros Boubacar Traoré és a korás Toumani Diabaté - a 2003-as Bowmboi szárnyalását a Kronos Quartet közreműködése is elősegítette. Aztán egy kis csend következett, az anyaság ideje, majd nyárra végre kijött Rokia negyedik albuma, friss impulzusokkal és meglepetésekkel tele.

Az Ali Farka Touré emlékének ajánlott Tchamantshén egyfelől férfiasabb a blues, keményebb a gitár, de talán csak azért, hogy egy másik pillanatban még lágyabbnak és megrendítőbbnek tűnjön Rokia hangja és éneke. Elmondható, hogy a dobszerkótól, a villanygitároktól és az eddig hanyagolt elektronikától populárisabbnak tűnik az összkép, de azonnal hozzá kell tenni: mindeközben végig dominál a mali zene egyik ősi hangszere, a kis lantszerű ngoni. És amikor már azt hinnénk, hogy nem foghat ki rajtunk idő, szín, hangulat és stílus, bónusz gyanánt újra megrendülhetünk a The Man I Love című - főleg Billie Holidaytől ismert - Gershwin-örökzöldtől. Millió szín és millió egység. Ami tuti, az az isteni gyönyör. (Tama/Universal, 2008) *****

Agostones: Dudapest Cirkusz A magát "zeneközelítőnek" valló Ágoston Béla tizennyolc éve - mióta csak a pécsi Mecsek Free-ben felbukkant - következetesen távolodik a tér és az idő, a műfaj és a nyelv, a komoly és a mókás ügyek stiláris csapdáitól. Megfordult egy rakás dzsessz-, rock- és folkzenekarban, hallható két tucat lemezen és annál több színházi zenében, tisztes iparosként bejárta a fél világot, és a másik felét sem szalasztja el. Momentán három zenekart futtat: az Ágoston quARTetben főleg dzsesszt, az Agostonesban főleg világzenét, a Zubolyban pedig főleg úgymond "broken etnót" fúj.

Az Agostonest úgy három éve találta ki, azzal a szándékkal, hogy körbejárja a dudát. Merre, hogyan és miféle muzsikákban fújják, mit kezdhet egy villanygitár társaságában, s egyáltalán: bírja-e a csapongást? Bírta, de ettől még a 2005-ös Ördögbomba nem sikerült jól.

Ám ezt a Dudapest Cirkuszt - meg kell mondanom - minden idők legjobb Ágoston-lemezének tartom. Tessék csak a dalok címét nézni! Levegőben keringő, Dudántúli táncok, Pá-sztori, Táncoló dudák - épp ilyen könnyed, szellemes, de soha nem olcsó vagy öncélú poénok halmazából építkezik a zene is. A szárnyalás adott a magyar, balkáni és zsidó motívumok, továbbá a dzsessz és a rock, illetve a különböző zenei idézetek között, mégis kerek és összefogott a sztori: a tengelyében cirkuszi muzsikával és egy ahhoz kötődő szöveges kerettel. Ebben a cirkuszban több dudás is megfér - sőt kimondottan jól összefér: a tubás Mazura János mellett a dudás Ágoston Béla, Szabó Zoltán és Móser Ádám fújja, de roppant fontos a harmonika, a basszus meg a dob is, és külön dicséret a gátlástalanul odamondogató szólógitárért. Nincsenek húzósabb meg laposabb számok, felszabadultan pörög végig a korong, mindössze egyetlen szépséghibája van: az összekötő szövegeket mesélő Szőke András modoros. (Etnofon, 2008) ***** alá

Oana Catalina Chitu: Bucharest Tango A két világháború közötti Bukarestről Kelet-Európa Párizsaként emlékeznek a beszámolók; kisebb súlyú képzőművészeti, ám annál virulóbb éjszakai és zenei élettel. Aztán ahogy épülni kezdett a szocializmus, bezárni kényszerültek a mulatók, a zenészek szedhették a sátorfájukat, egyszóval lőttek az olyan dekadens nyugati hóbortoknak, mint például a tangó.

Oana Catalina Chitu nem Bukarestben, hanem vidéken nőtt fel, ám városi rokonságánál egyszer csak rátalált azokra az ódon gramofonlemezekre, melyek a harmincas évek tangófelvételeit örökítették meg. És egyiken-másikon ráismert azokra a dalokra, melyeket odahaza az apja is énekelt valamikor. Ennek a régi-új világnak a bizsergése nem hagyta nyugodni, a végére kellett járnia, úgyhogy hamar előkerültek az olyan nagy nevek, mint Jean Moscopol, Cristian Vasile vagy Maria Tanase. Maria - akit három évvel ezelőtt Alexander Balanescu is megidézett Maria T című lemezén - különösen izgalmas volt a számára, hiszen ő a tangót és a sanzont román népzenével keverte.

Ilyen háttérrel érkezett Chitu a kilencvenes években Berlinbe, ahol zongorázni és énekelni tanult. 2000-ben Romenca névvel megalapította a zenekarát, de még kellett hét év, hogy kedvenc bukaresti tangóit színpadra állítsa. Aztán még egy, hogy megjelenjenek lemezen is.

Mit mondjak, fantasztikus... Tanítani kéne. Hogyan lehet, hogyan kell modorosság nélkül, vérprofi képzettséggel a lehető legtermészetesebben énekelni? Hogyan lehet, hogyan kell megidézni Tanasét? Hogyan válhat egy letűnt világ ilyen varázslatosan frissé? Hogyan forrhat össze egy tangó, egy dzsessz- és egy folkzenekar? Mondom, fantasztikus hang, fantasztikus - cimbalom, harmonika, hegedű, klarinét és a többi - hangok, fantasztikus hangulat. Ide a bökőt, ebből elképesztő durranás lesz. (Asphalt Tango, 2008) *****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.