Lemez - World music: úgy

Zene

hozta a sors, hogy három olyan magyar lemez került egymás mellé, amely messzire rugaszkodott a népzenétől.
hozta a sors, hogy három olyan magyar lemez került egymás mellé, amely messzire rugaszkodott a népzenétől.

PALYA BEA: ÉN LESZEK A JÁTÉKSZERED Amióta Palya Bea olyan népszerű, mintha nem nép-, hanem táncdalénekesnő lenne, természetesen megugrott azoknak a száma, akik nehezen viselik, hogy eltántorodott a tiszta forrástól. Most például, tessék, ezeket a szakállas táncdalfesztiválos dalokat bújtatja a népzene köntösébe. Hallatlan...

Tényleg hallatlan, hiszen a hatvanas évek dalai eddig érintetlenek voltak a világzenénkben. De miért ne lehetne hozzájuk nyúlni? Mindenhez hozzá lehet, ezt lassan be kéne látni, csupán a késztetéssel és a jó ízléssel lehet baj.

Palya Bea akkor akadt ezekre a dalokra, amikor a Művészetek Palotájában zajló táncdalfesztiválos koncert egyik előadója lett. És akkortól kezdett velük mélyebben "azonosulni", amikor rádöbbent, hogy mekkora szerepük volt ezeknek a családja mitológiájában.

Az első lökéshez ennél nem kell, miért is kellene több. Ám ami a jó ízlést illeti, ott árnyaltabb a helyzet szerintem. És a hiba (szokás szerint) az arányérzékben van. Én úgy hallom legalábbis, hogy túl sok a csapongás, és közben túl sok a jele annak, hogy "alanyi jogán" amúgy egészen más irányba tart a zenekar. Márpedig ezektől a daloktól idegen az "elborulás" (Schlaflied) vagy az elnyújtott bevezető (Invocatio), nem kívánnak önfeledt improvizációt (Amerika), és India nélkül is elboldogulnak (Én nem akarok mindenáron férjhez menni) meg világslágerek (My Love Is Your Love, Part-Time Lover) nélkül is. Ilyenkor aztán roppant bizonytalan tudok lenni, mert olyan, mintha valami kész átverés show zajlana éppen...

Pedig tudom, hogy nem. Ráadásul egy csomó ragyogó feldolgozás is hallható - épp elég ahhoz, hogy biztosra vegyem: fele ekkora (vagyis csak negyvenpercnyi) terjedelemben egy pompás "játékszer" adódhatott volna ebből a korongból. Mert a rezes-roma Utánam a vízözön kimondottan zseniális, az Énmellettem elaludni nem lehet is messze izgalmasabb az eredetinél, de szerethető a Nagy utazás és az Add már, Uram, az esőt! is, és még lehetne kapirgálni, nem beszélve (a már ismert) Szőke Anni balladájáról.

Kitűnőek a muzsikusok, az akusztikus (már-már kamarazenei) hangvétel is teljesen oké: és bennem mégis rossz érzés maradt: mintha egy ideig nem akarnám ezt a lemezt újra hallgatni... (Sony Music, 2010) **** alá

ZUBOLY: VIRÁGOZTASS ENGEM A népzenébe szívesen kever popzenét a Zuboly is, csak mivel nem olyan népszerű, mint Palya Bea (vagy a Csík zenekar), tőle ezt nem veszik zokon a szakmában. Meg persze azért sem, mert a Zubolynak épp ez a keverés (konkrétan: a mindent mindenbe keverés) az egyik fő ismertetőjegye. Egyszerre népzene, dzsessz, pop-rock, diszkó és komolyzene - színre, korra, felekezetre és rangra való tekintet nélkül. Az egyik pillanatban Rózsa Sándor, a másikban egy Kispál és a Borz, a harmadikban rap, aztán vissza, majd az El Condor Pasa - és még csak az első szám (Esmét esik) közepén tartunk a második Zuboly-lemezen. Ennyire "zavaros" forrásból zenekar még nem merített Magyarországon, s emiatt feltétlen elismerésre méltó, de számunkra ugye nem a mennyiség, hanem a minőség a döntő. Sőt nem is a minőség, inkább a hatás.

Az Ágoston Béla vezette (bő öt éve alakult) Zubolynak igazán kiváló zenészek a tagjai, a falevéltől a beatboxon át az ütőgardonig (továbbá fúvós hangszerek, kalimba, dob, lemezjátszó és így tovább) magabiztosan tájékozódnak a maguk teremtette "hangzavarban". Elegáns szóval ezt kollázstechnikának nevezhetnénk, de abból nem derülne ki, hogy mennyi a nyelvi és zenei poén. Márpedig annyi, hogy szinte az egész csak arról szól. (Leszámítva a Virágos kenderem című számot, ami úgy kerek sláger, ahogy van.)

Na és itt jön az, amikor a hatással valami macera van. Azt hiszem, az a gond, hogy egy jó hangulatú koncerten az ember szívesen átadja magát az efféle könnyedségnek, és jókat derül közben, de egy rossz hangulatú lemezjátszó előtt valami hiányérzet van. Mert mintha kiölné egymást a sok ötlet, végül nem történik semmi, márpedig valaminek történnie kéne, különben az egészet miért...? (Megadó Kiadó Kft., 2010) *** és fél

NAPRA: HOLDVILÁGOS Én a Napra együttes első, Jaj, a világ! című lemezét is szerettem, miért is írtam volna különben, hogy "az elsőtől az utolsó hangig jól kitalált és jól megvalósított számok sorakoznak a korongon, amikben nemhogy pontosan értik, de szinte ugyanazt a nyelvet beszélik a népi hangszerek, mint a zongora, a dob és a gitár. Férfiének, női ének, lendület, erő, svung és líra, együtt van itt minden." Mindez érvényes a Holdvilágos esetében is, na de valami történt közben, amitől a második Napra-album még jobb lett.

Az történt, amiről a Narancsban ugyancsak megemlékeztünk: a "gitárprímásként" elhíresült Both Miklós zenéket szerzett Radnóti-versekre. És azokkal a darabokkal új utak nyíltak. Személyesebbek, felkavaróbbak. Olyanok, amiket már a közben születő Napra-számok sem kerülhettek meg.

A háttérben persze végig a szokásos módon egyensúlyoz a rock és az etno - nem fog csalódást érezni, aki a megszokott ízekre vágyik. Ahhoz ott van a Szerettelek sok ideig, az Egy kis csárdás vagy a Rég. És a többi. De mondom, ez a Napra valami mást is tud: azt, amitől összeszorul a gyomor. Ami nagyon messzire mutat. Valahová fel. Mint például a Hang a hangból című számban, vagy akár a "törékenyen szárnyaló" - máskülönben szokatlanul rádióbarát - Balladában. Szóval egy szó, mint száz: ez a Holdvilágos Napra beért. (FolkEurópa, 2010) *****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.