Lemez: A király esete a kávéházzal (Les Hurlements d´Léo, Khaled)

  • 2000. május 25.

Zene

Abban, hogy Franciaország a világzene egyik legtöbbet emlegetett szinonimájává válhatott, jelentős szerepük volt (és van) az ott működő afrikaiaknak. De most úgy fest, egyre többet kell beszélni egy kiköpött francia társaságról is.
Abban, hogy Franciaország a világzene egyik legtöbbet emlegetett szinonimájává válhatott, jelentős szerepük volt (és van) az ott működő afrikaiaknak. De most úgy fest, egyre többet kell beszélni egy kiköpött francia társaságról is.

Les Hurlements d´Léo: Le Café Des Jours Heureux. Egészen odavagyok. Szívem szerint azt mondanám: erről a zenekarról a kutya sem tud, még alighanem története sincsen, de most, hogy - Youssou N´Dour és Cheikh Lo társaságában - a MIDEM-re hívták, másképp kell hozzáfognom. Azzal talán, hogy szerintem a tíz évvel ezelőtti Les Negresses Vertes óta nem volt a franciáknak ekkora folkos-punkos-sanzonos ígéretük. Bent van a lemez, kéretik a szavamon fogni.

Húsz körül, ha járnak; nyolcan: harmonika és hegedű, bőgő, dob és gitár, fúvós hangszerek. Mióta elkészült ez a lemez, ritkán látni őket Bordeaux-ban. A beharangozók a Mano Negra és a Les Negresses Vertes rokonságára hivatkoznak, s talán nem is alaptalanul: a közös íz azonban nem a multikulti koktélban, hanem a sodrásban, a szív kicsapongásaiban keresendő. Mondom, egészen odavagyok... s persze ez lett a kedvenc kávéházam. (Pias France/HMK, 1999)

*

Khaled: Kenza. Khaledet a rai királyaként szokás aposztrofálni, és ennek a fele sem tréfa, most ne tessenek Zámbó Jimmyre gondolni. Jóllehet a modern - tehát nem a muzulmán szenteket megéneklő és nem is az oráni bordélyokban szórakoztató - rainak nem Khaled, hanem a nála jóval idősebb Bellemou Messaoud a megteremtője, modellnek mégiscsak az ő pályája tekinthető. Khaled 1960-ban született, vagyis azokban az években ifjúskodott, amelyekre a munkanélküliségből, a nyomorból és az egypártrendszerből fakadó társadalmi elégedetlenség, illetve az iszlám fundamentalizmus erősödése volt jellemző. Khaled is úgy nőtt fel, hogy nem ihatott és nem gyújthatott rá (rendőr) édesapja előtt. Ekkoriban vált a katonai szolgálatot elutasító és a szabadságjogokért kiálló ifjúság földalatti, rebellis zenéjévé a rai - az 1988-as véres tüntetéseknek amúgy Khaled El Harba Wine című slágere lett a himnusza.

1985 fordulópontot jelentett Khaled - és a rai - sorsában. A kormány beengedte a rait a rádióba-tévébe, sőt raifesztiválokat rendeztek Algéria-szerte. Az oránit Khaled nyerte, ekkor tapadt rá a királyság, és ezután fedezték fel a Nyugat producerei. 1986-tól 1990-ig Franciaországban dekkolt az úr, kivárva, hogy rendelkezzék a törvény: aki túl van a harmincon, nem sorozható. A hazai piacokon halmozódó úgy nyolcvan lo-fi kazettája után ekkor vette fel az angol és francia könnyűzenei életet felkavaró Hada Raykoum, majd Khaled című albumait.

Khaled tekintélye és közkedveltsége komoly szerepet játszott abban is, hogy oldódjék a franciák algériaiakkal szembeni előítélete. A rai társadalmi éle persze eltompult mindeközben, mára a francia popélet biztos vára, alkalmasint globál diszkó lett belőle.

Lelkesedni persze egy popzenei kiadványért is lehet, sőt kell is, ha olyan erejű, mint a koncertalbum, amit tavaly Rachid Tahával és Faudellel jelentetett meg (1, 2, 3 Soleils). Hanem most ez a Kenza meglehetősen hullámzó színvonalú. Ez az album tele van stúdióval (Párizs, London, New York, Kairó); pengetik, ütik, fújják és vonják vagy harmincan, de ez a gondoskodás nem menti meg és nem menti fel zömében súlytalan, banális szerzeményeit. Sikerült, sajnos, hatástalanítani Lennon Imagine-jét is, s bár azután igen-igen jólesne az egésztől megszabadulni, mégsem lehet ennyivel leírni. Ezt a "zavart" a legelső szám, az Aalach Tloumouni idézi elő: az az öt perc valóban kivételes, mélysége a Khaled-életmű csúcsából való. Oum Kalthum körüli nagyságrend, és ez megnyugtató. Erre tényleg csak egy király képes, most mit lehet csinálni. (Barclay/Universal, 1999)

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.