Lemez: A maradék szintjén (Butthole Surfers: Weird Revolution)

  • - bogi -
  • 2002. január 24.

Zene

"Halló, halló... Istenem, maradt még egyáltalán valaki?" - hallhatunk egy semmibe vesző hangot az új Butthole Surfers-lemez Utolsó asztronautájában. Az énekes és az összeköttetését elvesztett űrhajós kapcsolata nem meglepő, hiszen Gibby Haynes kompániája azon kevés hiteles zenekarok egyike, amely túlélte az amerikai post-punk halálát.

"Halló, halló... Istenem, maradt még egyáltalán valaki?" - hallhatunk egy semmibe vesző hangot az új Butthole Surfers-lemez Utolsó asztronautájában. Az énekes és az összeköttetését elvesztett űrhajós kapcsolata nem meglepő, hiszen Gibby Haynes kompániája azon kevés hiteles zenekarok egyike, amely túlélte az amerikai post-punk halálát.Pedig egy négy évvel ezelőtti (bécsi) koncertjük alapján le nem fogadtam volna, hogy Gibby túlvészeli az ezredfordulót. Nem sok jövőt jósolt, ahogy a csontsovány pasi levetett pólójával együtt elénk repült a hasának legfrissebb szúrását fedő ragtapasz. Ezzel együtt olyan elementáris koncertet nyomtak, amelyhez foghatót az "art punk" műfajában csupán a megboldogult Jesus Lizard tudott. Nem hozták ugyan magukkal a bevált meztelen táncosnőket, a vetítővásznon nem adták le a szokásos pénisz-rekonstruáló műtétet, sőt tizenöt éves ténykedésüket meghazudtolóan a színpadon sem gyújtottak fel semmit, de pszichedéliával átitatott gitáros-sampleres muzsikájuk külsőségek nélkül is taglózott.

Annak a turnénak az apropóját második multinacionális terjesztésű albumuk, az Electric Larryland adta, amiként a most megjelent nagylemezt is a Capitolnál tervezték kiadni. Egy teljes anyagot le is adtak 1998-ban gyártásra, de közben összekaptak a lemezcéggel, így a hosszas pereskedés-szakítás után felvették az egészet újra, kiegészítve öt új dallal.

Nem tudom, hogy az aktuális kiadó (Hollywood Records) neve mennyire játszik bele, de a Weird Revolutiont többen is kommerszebbnek vélik az együttes előző kiadványainál. Azok az emberek általában szentül meg vannak győződve, hogy az olyan sorok, mint a "Lejjebb, lejjebb, lejjebb, lejjebb... jííííháááá" (Get down) a legjobb hangulat jegyében íródtak.

Nos, én kifejezetten élvezném, ha legalább ilyen Butthole-osan sikerorientált lenne a mai rockszíntér. Bírnám, ha más zenekarok is savas ízű, kántáló rapbeszéddel idéznék Thomas Jeffersont: "Ha tényleg van Isten, akkor lelkemből remegek országom sorsáért." Bírnám, ha a popszerzőkbe csak annyi kreativitás szorulna, mint Gibbybe, amikor Malcolm X beszédeiből saját verziót ollóz össze, majd ezt a fehér=normális és a fekete=különc szócserékkel egy abnormális világ elleni kiáltvánnyá formálja (Weird revolution). Azt is díjaznám, ha a szövegírók olyan gúnnyal tudnának fogalmazni a militarista szemlélet ellen, mint ahogyan a Jetfightersben egy, a vadászrepülő-hivatásról álmodó kisfiúból pilóta lesz, majd az első bevetésén lelövik Bejrút felett. A mennyben Jézussal ébred, találkozik John Wayne-nel is, már-már egészen csodás minden, csak miután Jézus konzultál Allahhal, Johnnal együtt a pokolra kerül. S végül különösképp jólesne, ha a lemezen vendégszereplő Kid Rock-szerű sztárok hasonló felkéréseket vállalnának el a jövőben, és jól tűrnék, amikor egy olyan mondatukra, mint a "Szeretem a csajokat, a pénzt és az élet szégyenét", Gibby így kontráz: "Akkor gyere le a maradék szintjére, ahol az utca embere küszködik."

- bogi -

(Weird Revolution/Hollywood Records, 2001)

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?