Lemez: A sűrűjéből (The Temptations: Psychedelic Soul)

  • 2004. február 5.

Zene

Előkaparhatom bármikor a klasszikus funky-éra darabjait, az biztos, hogy kifekszem. Arra a szűk öt esztendőre gondolok, amit 1969 és '74 közé javaslok belőni, és (ugyan)azokra a zenekarokra, amiket aztán kínosan sziruposra főzött az egyetemes diszkómánia. Amilyen markáns időszak volt ez a fekete polgárjogi mozgalmak frontján, olyan forradalmi a tánczenében is, és természetesen csiki-csuki alapon, tessenek csak a funk-zászlóvivő James Brown elcsépelt szállóigéjére -"Mondd hangosan: fekete vagyok, és büszke rá!" - gondolni.

Előkaparhatom bármikor a klasszikus funky-éra darabjait, az biztos, hogy kifekszem. Arra a szűk öt esztendőre gondolok, amit 1969 és '74 közé javaslok belőni, és (ugyan)azokra a zenekarokra, amiket aztán kínosan sziruposra főzött az egyetemes diszkómánia. Amilyen markáns időszak volt ez a fekete polgárjogi mozgalmak frontján, olyan forradalmi a tánczenében is, és természetesen csiki-csuki alapon, tessenek csak a funk-zászlóvivő James Brown elcsépelt szállóigéjére -"Mondd hangosan: fekete vagyok, és büszke rá!" - gondolni.

A "funk" szót - mely eredetileg a kosz meg a bűz szinonimája a szlengben - egykor a blueszenészek használták, azon játékmód jelölésére, mely kimondottan nyers volt, ugyanakkor erősen kötődött az afrikai poliritmikához. De a hatvanas évek végén, amikor végigsöpört Amerikán, sokakat beszippantott a soul a dzsessz és a rock művelői közül is: például a Kool and the Ganget és az Earth, Wind and Fire-t tisztességes dzsesszzenekarként tartották addig számon, a Temptations pedig a mókásan együtt lépegető-daloló doo-wop énekegyüttesek krémjébe tartozott. Egészen addig, amíg a producer-szerző Norman Whitfield ellentmondást nem tűrő zsenialitásának alá nem vetette magát.

Whitfield nem gatyázott: alaposan átrendezte a Temptations és a funky erőviszonyait. Nem ő volt az első, aki a lebegős pszichedélia felé fordult - hanem a Sly and the Family Stone -, mindazonáltal teljesen sajátos hangképet kreált. A kövérre hizlalt basszus-dob alapok és a karcos-csípős wah-wah gitárok mögé súlyos vonósokat állított, aztán "demokratikusan" átrendezte az énekszólamokat, vagyis mindenkiből szólóénekes lett, s így jobban rá lehetett játszani az egymásnak feszülő basszus és falzett hangokra is. A dalok szövegeire pedig rátelepedett a gettólét, a háború, a narkó, a rasszizmus, egyszóval a fekete Amerika sorsa, olykor nem kevésbé kíméletes, tíz-tizenöt perces terjedelemben. Ezen a válogatáson is hallható öt ilyen méretesebb darab, és sem a Papa Was a Rollin' Stone-t, sem a Masterpiece-t nem bírta kikezdeni az idő.

Whitfield és a Temptations nyolc albumot készített 1969 és '73 között - nézzük csak: Cloud Nine, Puzzle People, Psychedelic Shack, Sky's The Limit, Solid Rock, All Directions, Masterpiece, 1990 -, a Psychedelic Soul százötven percében most ezeket járhatjuk körül. (Három évvel ezelőtt ugyanezzel a címmel már megjelent egy kompiláció Európában, de az csak egy korongot tartalmazott, s inkább a rádiós terjedelmű változatokra koncentrált. Ezt árnyalja-mélyíti a mostani, s inkább az amerikai piacra szánt anyag, esetenként - Psychedelic Shack, Ball Of Confusion - eddig ismeretlen verziók bemutatásával.)

Egy ragyogó korszak ragyogó zenekarának ragyogó lenyomata ez a gyűjtemény. Természeténél fogva pszichedelikus funky és soul a sűrűjéből, a megkerülhetetlen "rádiós" táncdalok (Cloud Nine, I Can't Get Next To You, War, Hum Along and Dance, Funky Music Sho Nuff Turn Me On estébé) mellett olyan poétikus szárnyalásokkal, mint mondjuk a Message From A Black Man vagy az Ain't No Justice. Az pedig tényleg a legkevesebb, hogy ezeknek a számoknak a nagyobbik része harminc év múltán is kiválóan működik, hat, él. Szóval ez most nem a nosztalgia helye.

Hanem a klasszikusoké.

Marton László Távolodó

Motown/Universal, 2003; megrendelhető a Rock's lemezboltban, Budapest VIII., Vas u. 5.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”