Lemez: A sűrűjéből (The Temptations: Psychedelic Soul)

  • 2004. február 5.

Zene

Előkaparhatom bármikor a klasszikus funky-éra darabjait, az biztos, hogy kifekszem. Arra a szűk öt esztendőre gondolok, amit 1969 és '74 közé javaslok belőni, és (ugyan)azokra a zenekarokra, amiket aztán kínosan sziruposra főzött az egyetemes diszkómánia. Amilyen markáns időszak volt ez a fekete polgárjogi mozgalmak frontján, olyan forradalmi a tánczenében is, és természetesen csiki-csuki alapon, tessenek csak a funk-zászlóvivő James Brown elcsépelt szállóigéjére -"Mondd hangosan: fekete vagyok, és büszke rá!" - gondolni.

Előkaparhatom bármikor a klasszikus funky-éra darabjait, az biztos, hogy kifekszem. Arra a szűk öt esztendőre gondolok, amit 1969 és '74 közé javaslok belőni, és (ugyan)azokra a zenekarokra, amiket aztán kínosan sziruposra főzött az egyetemes diszkómánia. Amilyen markáns időszak volt ez a fekete polgárjogi mozgalmak frontján, olyan forradalmi a tánczenében is, és természetesen csiki-csuki alapon, tessenek csak a funk-zászlóvivő James Brown elcsépelt szállóigéjére -"Mondd hangosan: fekete vagyok, és büszke rá!" - gondolni.

A "funk" szót - mely eredetileg a kosz meg a bűz szinonimája a szlengben - egykor a blueszenészek használták, azon játékmód jelölésére, mely kimondottan nyers volt, ugyanakkor erősen kötődött az afrikai poliritmikához. De a hatvanas évek végén, amikor végigsöpört Amerikán, sokakat beszippantott a soul a dzsessz és a rock művelői közül is: például a Kool and the Ganget és az Earth, Wind and Fire-t tisztességes dzsesszzenekarként tartották addig számon, a Temptations pedig a mókásan együtt lépegető-daloló doo-wop énekegyüttesek krémjébe tartozott. Egészen addig, amíg a producer-szerző Norman Whitfield ellentmondást nem tűrő zsenialitásának alá nem vetette magát.

Whitfield nem gatyázott: alaposan átrendezte a Temptations és a funky erőviszonyait. Nem ő volt az első, aki a lebegős pszichedélia felé fordult - hanem a Sly and the Family Stone -, mindazonáltal teljesen sajátos hangképet kreált. A kövérre hizlalt basszus-dob alapok és a karcos-csípős wah-wah gitárok mögé súlyos vonósokat állított, aztán "demokratikusan" átrendezte az énekszólamokat, vagyis mindenkiből szólóénekes lett, s így jobban rá lehetett játszani az egymásnak feszülő basszus és falzett hangokra is. A dalok szövegeire pedig rátelepedett a gettólét, a háború, a narkó, a rasszizmus, egyszóval a fekete Amerika sorsa, olykor nem kevésbé kíméletes, tíz-tizenöt perces terjedelemben. Ezen a válogatáson is hallható öt ilyen méretesebb darab, és sem a Papa Was a Rollin' Stone-t, sem a Masterpiece-t nem bírta kikezdeni az idő.

Whitfield és a Temptations nyolc albumot készített 1969 és '73 között - nézzük csak: Cloud Nine, Puzzle People, Psychedelic Shack, Sky's The Limit, Solid Rock, All Directions, Masterpiece, 1990 -, a Psychedelic Soul százötven percében most ezeket járhatjuk körül. (Három évvel ezelőtt ugyanezzel a címmel már megjelent egy kompiláció Európában, de az csak egy korongot tartalmazott, s inkább a rádiós terjedelmű változatokra koncentrált. Ezt árnyalja-mélyíti a mostani, s inkább az amerikai piacra szánt anyag, esetenként - Psychedelic Shack, Ball Of Confusion - eddig ismeretlen verziók bemutatásával.)

Egy ragyogó korszak ragyogó zenekarának ragyogó lenyomata ez a gyűjtemény. Természeténél fogva pszichedelikus funky és soul a sűrűjéből, a megkerülhetetlen "rádiós" táncdalok (Cloud Nine, I Can't Get Next To You, War, Hum Along and Dance, Funky Music Sho Nuff Turn Me On estébé) mellett olyan poétikus szárnyalásokkal, mint mondjuk a Message From A Black Man vagy az Ain't No Justice. Az pedig tényleg a legkevesebb, hogy ezeknek a számoknak a nagyobbik része harminc év múltán is kiválóan működik, hat, él. Szóval ez most nem a nosztalgia helye.

Hanem a klasszikusoké.

Marton László Távolodó

Motown/Universal, 2003; megrendelhető a Rock's lemezboltban, Budapest VIII., Vas u. 5.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.