Lemez: Árnyék és ragyogás (The Walkabouts: Shimmers)

  • 2003. szeptember 25.

Zene

Ha csupán az volna a kérdés, hogy a Walkabouts miért nem futott be Magyarországon, lennének ötleteim. De a Walkabouts, húsz évvel és tizenöt albummal a háta mögött, nem futott be igazán sehol, bár Chris Eckman egyszer megjegyezte egy interjúban, hogy meglepően híresek Görögországban.
Ha csupán az volna a kérdés, hogy a Walkabouts miért nem futott be Magyarországon, lennének ötleteim. De a Walkabouts, húsz évvel és tizenöt albummal a háta mögött, nem futott be igazán sehol, bár Chris Eckman egyszer megjegyezte egy interjúban, hogy meglepően híresek Görögországban.

Chris Eckmannek a Walkabouts fél lelkét hívják, és azt kell tudni róla, hogy egy alaszkai halkonzervgyárban talált a másik felére, Carla Torgensonra. Egy washingtoni főiskoláról keveredtek oda nyári munkára, esténként pedig énekeltek és gitároztak, ahogy az ilyen táborokban lenni szokott. Aztán Washingtonban még volt egy évük, majd továbbálltak Seattle-be, s lényegében ott hozták össze a Walkabouts zenekart.

A nyolcvanas évek derekán Seattle már a grunge lázában égett - tetszenek még emlékezni Nirvanára, Mudhoneyra, Tadra? -, így a Walkabouts kilógott a sorból, hiszen rá a countrymuzsika éppoly erősen hatott, mint a metál vagy az art-punk. S bár a Sub Pop kiadó előbb-utóbb szerződést kínált, állandóan "magyarázkodni" kényszerült, aztán jobbnak látta, ha átpasszolja az európai kirendeltségének a zenekart.

Időközben "ráadásul" a szintis Glenn Slater is beszállt a csapatba, aki a hetvenes évek szimfonikus rockjáért lelkesedett, minek kö-vetkeztében már a becsületes country-rockba sem fértek bele igazán. (A dobos posztján pedig Terri Moeller állandósult, a basszeresek viszont gyakran cserélődtek, most éppen Joe Skyward van soron, miután Baker Saundersszel `99-ben végzett a heroin.) Mindennek persze még nem kellett volna szolidabb ismertséggel párosulnia, de hát ez van. Szóval nem véletlen, hogy ennek a best ofnak a címe a "pislákolásra" utal.

A Shimmers tizenhárom száma nem azzal a szándékkal került terítékre, hogy felidézze a Walkabouts-história legnagyobb sikereit. Inkább olyan képet fest a zenekarról, amely azt tükrözi, hogy hová jutott, hogy hol tart mostanság. Vagyis háttérbe szorultak a korai hangoskodások, a countrys-folkos fíling is visszafogottabb, s az a - nehezen dobozolható - szomorkás-emelkedett hangvétel az uralkodó, amely a Devil`s Road, a Nighttown, a Trail Of Stars vagy az Ended Up A Stranger albumok sajátja.

A legjobban persze az jár, akinek a Shimmers beavatásul szolgál, lévén ez most valóban válogatott élmény: az embernek összeszorul tőle a torka, a szíve, a gyomra, amije csak van; és teljesen mindegy, hogy Chris vagy Carla hangját hallja-e közben, garantált a mélység, s hozzá az elragadás, az örvény. Görögországban, legalábbis, egészen biztosan, de én azt hiszem, most már próbálkozhatnánk vele a mi vidékünkön is bátran.

Marton László Távolodó

Glitterhouse/Neon, 2003 - a Walkabouts október 22-én tetten érhető Ausztriában, a Szene Wienben

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.