Lemez: Elkapunk, Uncle Sam!

  • Harci Andor
  • 2004. december 16.

Zene

A Perfect Circle: eMOTIVeKét stúdióalbum után elõállni egy szinte csak feldolgozásokból építkezõ lemezzel, elég merész húzás. Legfeljebb egyetlen enyhítõ körülményt lehet felhozni: a Bush-régime-mel szembeni - amúgy kicsit már unalmas - ellenállást.
A Perfect Circle: eMOTIVeKét stúdióalbum után elõállni egy szinte csak feldolgozásokból építkezõ lemezzel, elég merész húzás. Legfeljebb egyetlen enyhítõ körülményt lehet felhozni: a Bush-régime-mel szembeni - amúgy kicsit már unalmas - ellenállást.

Az eMOTIVe három évtized zenei felhördüléseibõl csemegézik. Tizenkét felvételébõl tíz olyan idõszakban keletkezett, amikor a világ vezetõ hatalmai nagy társadalmi elégedetlenséget kiváltó politikai döntéseket hoztak. Stílusuk is széles skálán mozog: punk és metál, soul, rhythm and blues és folk-rock. Az album november 2-án, az amerikai elnökválasztás napján került a polcokra; az üzenete pedig egyértelmû: az amerikai honpol-gárok (no meg a fél világ) ismét könnyen válhatnak egy rossz politikai döntés áldozataivá - mintha csak a jövõbe láttak volna.

Maynard James Keenannek, az együttes frontemberének a zenei zsenialitása nemcsak itt nyilvánult meg. A 90-es évek rockjának egyik legegyedibb hangzása Keenan másik projektje, a Tool nevéhez köthetõ. Fölösleges taglalni, milyen jellegzetességek vezettek hát ide - széttört ütemek, pszichedélia és a hard rock folyamatos váltakozásai, no meg Keenan hangjának éteri minõsége, elképesztõ mélységei és magasságai.

Mégis, az APC sokban különbözik a Tooltól. Mentes a hangszerelésben, megkomponáltságban és a dalszövegekben is jelen lévõ okkultista, démoni töltettõl. Az APC inkább az art-rock ambivalens, nehezen emészthetõ arcát mutatja: lendületes, de letargikus, nyomott, ugyanakkor erõteljes hangzásvilággal dolgozik. Az eMOTIVe a harmadik lemeze, és ahogy az elõzõ kettõ is csak az alapvetõ vonásokban rokonítható, úgy ez is eltér azoktól.

Nyitása, az Annihilation után a John Lennon-klasszikus Imagine következik. Míg az elsõ erõsen elüt az APC-t jellemzõ hangzástól, a második elképesztõen sötét hangulatot csempészett Lennon békeballadájába. Az egész albumot ez a kettõsség jellemzi - az egyik felvétel halk, lassú, ám érezteti feneketlen mélységeit, a rá következõ már süvöltõ riffekkel, gépfegyvertüzet idézõ dobokkal, Keenan keserû énekével terhes.

A feldolgozásokat nem lehet egyértelmûen beazonosítani az eredeti dalok ismerete nélkül. A Depeche Mode People Are People-ének átdolgozásáról senki nem tudná megállapítani, hogy elektronikus zenébõl lett a Nine Inch Nailst idézõ, indusztriálos hangzásúvá. Marvin Gaye What's Going Onja az APC-nél nem sugároz kristálytiszta érzéseket - ehelyett lassúsága, mélyebb hangfekvése a kilátástalanság, az agónia hangulatait ragadja meg.

A feldolgozások mellett szereplõ két saját dal semmiben nem tér el a többitõl: kegyetlenül a földbe döngöl. A Counting Bodies Like Sheep To The Rhythm Of The War Drums címe mindent elárul Keenan véleményérõl az iraki konfliktus kapcsán (is) - hangzása talán még ennél is többet. Mint ahogy az egész lemez sok mindent elárul - leginkább talán azt, hogy békét nem csak lágy dallamokkal lehet hirdetni.

Harci Andor

Virgin/EMI, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."