Lemez: Itt van, pedig (1. 2. 3. Start - Új Hullám)

Zene

Labdán kívül én már nem szívesen rúgok bele semmibe, de az ilyesmi kikezdi a tűrőképességem: "Trabant: Az 1980-ban alakult zenekar az intellektuális punk képviselője. A nyolcvanas években működő demokratikus ellenzékkel is kapcsolatot tartó Trabant vezéregyénisége Vető János fotós-grafikus. Énekesnőjük a filmszínésznő Méhes Marietta." Tudom, embert próbáló feladat lemezborítókra pontos négy sorokat írni zenekarokról, de mégse kéne intellektuális punknak nevezni őket, és kihagyni Lukin Gábort meg Víg Mihályt. A demokratikus ellenzék idecitálása pedig értelmetlen, ráadásul sejthető célját sem éri el: ettől senki nem fog homlokára csapva megvilágosodni, hogy jééé, ha a Trabant kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, a Magyar Hanglemezkiadó Vállalat pedig 1984-ben megjelentette a Trabantot, akkor az MHV is kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, tehát igenis csupa fasza gyerekek dolgoztak a Vörösmarty téren, együtt bomlasztottak a Galamb utcai és a lakiteleki fiúkkal.

Lemez...

Labdán kívül én már nem szívesen rúgok bele semmibe, de az ilyesmi kikezdi a tűrőképességem: "Trabant: Az 1980-ban alakult zenekar az intellektuális punk képviselője. A nyolcvanas években működő demokratikus ellenzékkel is kapcsolatot tartó Trabant vezéregyénisége Vető János fotós-grafikus. Énekesnőjük a filmszínésznő Méhes Marietta." Tudom, embert próbáló feladat lemezborítókra pontos négy sorokat írni zenekarokról, de mégse kéne intellektuális punknak nevezni őket, és kihagyni Lukin Gábort meg Víg Mihályt. A demokratikus ellenzék idecitálása pedig értelmetlen, ráadásul sejthető célját sem éri el: ettől senki nem fog homlokára csapva megvilágosodni, hogy jééé, ha a Trabant kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, a Magyar Hanglemezkiadó Vállalat pedig 1984-ben megjelentette a Trabantot, akkor az MHV is kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, tehát igenis csupa fasza gyerekek dolgoztak a Vörösmarty téren, együtt bomlasztottak a Galamb utcai és a lakiteleki fiúkkal.

Hát nem. A tények tények. Ma már nevetséges, de a 80-as években szinte fizikai fájdalmat okozott egy mondatban említeni a szocialista monopolhelyzetű MHV-t és az "új hullámot". Érezték persze ők is, hogy nem jó ez így, sőt próbáltak tenni is valamit: házon belül létrehoztak "márkákat" (labeleket, mintha verseny lenne), ezek egyike volt a Start, a fiatal tehetségek (az "új hullám") beemelésének feladatával. Mégis, az MHV katalógusában, de még a Start-címkével megjelent kis- és nagylemezek között is kakukktojás a Trabant (leginkább az Eszkimó asszony fázik című filmnek köszönhető, ahogy kivételt erősítő szabály a Bizottság két albuma és az Európa Kiadó Profil-címkét viselő két LP-je is). Volt a Startnak egy három albumból álló válogatássorozata, ezek és a kislemezek felhasználásával rakták nemrég össze az új hullámot (és a Rockhullámot). Ami, el kell ismerni, tisztes vállalkozás: CD-n hozzáférhetővé tesznek ritkaságokat (bár kislemezek B-oldalaiig már nem merészkedtek). A névsor (Ági és a Fiúk, Balkan Tourist, GM49, Fórum, KFT, Laár-Galla, Satöbbi, Sikátor, Spenót, Tejbezrí, Torma, Trabant, WU-2) rávilágít a katalógus féloldalasságára (e korszakból nincs nekik Balaton, Kontroll, 2. Műsor, Sexepil, Sziámi, URH, hogy csak a dalformát tartó zenekarok közül példálózzak), és alkalmat ad visszatekintésre is: mást hallok-e ma, mint 1981-86-ban?

Végig kellemes meglepetés, talán a felvételek feljavításának köszönhetően, az emlékezetemben élőnél testesebb basszushangzás. Dominál a Galla-KFT-Torma-Satöbbi-Fórum vonal. A KFT most is a legjobb köztük, de fura módon ma valami szeretetre méltót érzek a német Trio hangzását lenyúló Tormában. Galla fapofája a kabarésztárt vetíti elő. A Spenót helyes, a WU-2 ma sem hat, a Tejbezrí szimpla Rolls-utánzat, a Sikátor közömbös, Ágiék erősebbek, mint a Balkan, a Trabant pedig, mit mondjak, tudjátok

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.