Lemez: Itt van, pedig (1. 2. 3. Start - Új Hullám)

Zene

Labdán kívül én már nem szívesen rúgok bele semmibe, de az ilyesmi kikezdi a tűrőképességem: "Trabant: Az 1980-ban alakult zenekar az intellektuális punk képviselője. A nyolcvanas években működő demokratikus ellenzékkel is kapcsolatot tartó Trabant vezéregyénisége Vető János fotós-grafikus. Énekesnőjük a filmszínésznő Méhes Marietta." Tudom, embert próbáló feladat lemezborítókra pontos négy sorokat írni zenekarokról, de mégse kéne intellektuális punknak nevezni őket, és kihagyni Lukin Gábort meg Víg Mihályt. A demokratikus ellenzék idecitálása pedig értelmetlen, ráadásul sejthető célját sem éri el: ettől senki nem fog homlokára csapva megvilágosodni, hogy jééé, ha a Trabant kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, a Magyar Hanglemezkiadó Vállalat pedig 1984-ben megjelentette a Trabantot, akkor az MHV is kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, tehát igenis csupa fasza gyerekek dolgoztak a Vörösmarty téren, együtt bomlasztottak a Galamb utcai és a lakiteleki fiúkkal.

Lemez...

Labdán kívül én már nem szívesen rúgok bele semmibe, de az ilyesmi kikezdi a tűrőképességem: "Trabant: Az 1980-ban alakult zenekar az intellektuális punk képviselője. A nyolcvanas években működő demokratikus ellenzékkel is kapcsolatot tartó Trabant vezéregyénisége Vető János fotós-grafikus. Énekesnőjük a filmszínésznő Méhes Marietta." Tudom, embert próbáló feladat lemezborítókra pontos négy sorokat írni zenekarokról, de mégse kéne intellektuális punknak nevezni őket, és kihagyni Lukin Gábort meg Víg Mihályt. A demokratikus ellenzék idecitálása pedig értelmetlen, ráadásul sejthető célját sem éri el: ettől senki nem fog homlokára csapva megvilágosodni, hogy jééé, ha a Trabant kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, a Magyar Hanglemezkiadó Vállalat pedig 1984-ben megjelentette a Trabantot, akkor az MHV is kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, tehát igenis csupa fasza gyerekek dolgoztak a Vörösmarty téren, együtt bomlasztottak a Galamb utcai és a lakiteleki fiúkkal.

Hát nem. A tények tények. Ma már nevetséges, de a 80-as években szinte fizikai fájdalmat okozott egy mondatban említeni a szocialista monopolhelyzetű MHV-t és az "új hullámot". Érezték persze ők is, hogy nem jó ez így, sőt próbáltak tenni is valamit: házon belül létrehoztak "márkákat" (labeleket, mintha verseny lenne), ezek egyike volt a Start, a fiatal tehetségek (az "új hullám") beemelésének feladatával. Mégis, az MHV katalógusában, de még a Start-címkével megjelent kis- és nagylemezek között is kakukktojás a Trabant (leginkább az Eszkimó asszony fázik című filmnek köszönhető, ahogy kivételt erősítő szabály a Bizottság két albuma és az Európa Kiadó Profil-címkét viselő két LP-je is). Volt a Startnak egy három albumból álló válogatássorozata, ezek és a kislemezek felhasználásával rakták nemrég össze az új hullámot (és a Rockhullámot). Ami, el kell ismerni, tisztes vállalkozás: CD-n hozzáférhetővé tesznek ritkaságokat (bár kislemezek B-oldalaiig már nem merészkedtek). A névsor (Ági és a Fiúk, Balkan Tourist, GM49, Fórum, KFT, Laár-Galla, Satöbbi, Sikátor, Spenót, Tejbezrí, Torma, Trabant, WU-2) rávilágít a katalógus féloldalasságára (e korszakból nincs nekik Balaton, Kontroll, 2. Műsor, Sexepil, Sziámi, URH, hogy csak a dalformát tartó zenekarok közül példálózzak), és alkalmat ad visszatekintésre is: mást hallok-e ma, mint 1981-86-ban?

Végig kellemes meglepetés, talán a felvételek feljavításának köszönhetően, az emlékezetemben élőnél testesebb basszushangzás. Dominál a Galla-KFT-Torma-Satöbbi-Fórum vonal. A KFT most is a legjobb köztük, de fura módon ma valami szeretetre méltót érzek a német Trio hangzását lenyúló Tormában. Galla fapofája a kabarésztárt vetíti elő. A Spenót helyes, a WU-2 ma sem hat, a Tejbezrí szimpla Rolls-utánzat, a Sikátor közömbös, Ágiék erősebbek, mint a Balkan, a Trabant pedig, mit mondjak, tudjátok

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk