Lemez: Itt van, pedig (1. 2. 3. Start - Új Hullám)

Zene

Labdán kívül én már nem szívesen rúgok bele semmibe, de az ilyesmi kikezdi a tűrőképességem: "Trabant: Az 1980-ban alakult zenekar az intellektuális punk képviselője. A nyolcvanas években működő demokratikus ellenzékkel is kapcsolatot tartó Trabant vezéregyénisége Vető János fotós-grafikus. Énekesnőjük a filmszínésznő Méhes Marietta." Tudom, embert próbáló feladat lemezborítókra pontos négy sorokat írni zenekarokról, de mégse kéne intellektuális punknak nevezni őket, és kihagyni Lukin Gábort meg Víg Mihályt. A demokratikus ellenzék idecitálása pedig értelmetlen, ráadásul sejthető célját sem éri el: ettől senki nem fog homlokára csapva megvilágosodni, hogy jééé, ha a Trabant kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, a Magyar Hanglemezkiadó Vállalat pedig 1984-ben megjelentette a Trabantot, akkor az MHV is kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, tehát igenis csupa fasza gyerekek dolgoztak a Vörösmarty téren, együtt bomlasztottak a Galamb utcai és a lakiteleki fiúkkal.

Lemez...

Labdán kívül én már nem szívesen rúgok bele semmibe, de az ilyesmi kikezdi a tűrőképességem: "Trabant: Az 1980-ban alakult zenekar az intellektuális punk képviselője. A nyolcvanas években működő demokratikus ellenzékkel is kapcsolatot tartó Trabant vezéregyénisége Vető János fotós-grafikus. Énekesnőjük a filmszínésznő Méhes Marietta." Tudom, embert próbáló feladat lemezborítókra pontos négy sorokat írni zenekarokról, de mégse kéne intellektuális punknak nevezni őket, és kihagyni Lukin Gábort meg Víg Mihályt. A demokratikus ellenzék idecitálása pedig értelmetlen, ráadásul sejthető célját sem éri el: ettől senki nem fog homlokára csapva megvilágosodni, hogy jééé, ha a Trabant kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, a Magyar Hanglemezkiadó Vállalat pedig 1984-ben megjelentette a Trabantot, akkor az MHV is kapcsolatot tartott a demokratikus ellenzékkel, tehát igenis csupa fasza gyerekek dolgoztak a Vörösmarty téren, együtt bomlasztottak a Galamb utcai és a lakiteleki fiúkkal.

Hát nem. A tények tények. Ma már nevetséges, de a 80-as években szinte fizikai fájdalmat okozott egy mondatban említeni a szocialista monopolhelyzetű MHV-t és az "új hullámot". Érezték persze ők is, hogy nem jó ez így, sőt próbáltak tenni is valamit: házon belül létrehoztak "márkákat" (labeleket, mintha verseny lenne), ezek egyike volt a Start, a fiatal tehetségek (az "új hullám") beemelésének feladatával. Mégis, az MHV katalógusában, de még a Start-címkével megjelent kis- és nagylemezek között is kakukktojás a Trabant (leginkább az Eszkimó asszony fázik című filmnek köszönhető, ahogy kivételt erősítő szabály a Bizottság két albuma és az Európa Kiadó Profil-címkét viselő két LP-je is). Volt a Startnak egy három albumból álló válogatássorozata, ezek és a kislemezek felhasználásával rakták nemrég össze az új hullámot (és a Rockhullámot). Ami, el kell ismerni, tisztes vállalkozás: CD-n hozzáférhetővé tesznek ritkaságokat (bár kislemezek B-oldalaiig már nem merészkedtek). A névsor (Ági és a Fiúk, Balkan Tourist, GM49, Fórum, KFT, Laár-Galla, Satöbbi, Sikátor, Spenót, Tejbezrí, Torma, Trabant, WU-2) rávilágít a katalógus féloldalasságára (e korszakból nincs nekik Balaton, Kontroll, 2. Műsor, Sexepil, Sziámi, URH, hogy csak a dalformát tartó zenekarok közül példálózzak), és alkalmat ad visszatekintésre is: mást hallok-e ma, mint 1981-86-ban?

Végig kellemes meglepetés, talán a felvételek feljavításának köszönhetően, az emlékezetemben élőnél testesebb basszushangzás. Dominál a Galla-KFT-Torma-Satöbbi-Fórum vonal. A KFT most is a legjobb köztük, de fura módon ma valami szeretetre méltót érzek a német Trio hangzását lenyúló Tormában. Galla fapofája a kabarésztárt vetíti elő. A Spenót helyes, a WU-2 ma sem hat, a Tejbezrí szimpla Rolls-utánzat, a Sikátor közömbös, Ágiék erősebbek, mint a Balkan, a Trabant pedig, mit mondjak, tudjátok

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.