Lemez: Kis lépések politikája (Natacha Atlas: Ayeshteni)

  • m. l. t.
  • 2001. június 21.

Zene

Natachát annyiszor láthattuk, és annyiszor kaseroltuk már, hogy a felvezető biografikus kört engedelmükkel lerövidítem. Kiindulópontnak így a tavalyi év kínálkozik, mikor is Natacha már nem a Trans-Global Underground, hanem külön bejáratú muzsikusok társaságában lépett fel a Szigeten, no és amikor ideje java részét nem Londonban, hanem Kairóban töltötte, hiszen ez az aprócska fordulat akár azt is jelezhette volna, hogy a következő albumával új fejezet nyílik vonzó karrierjében.
Natachát annyiszor láthattuk, és annyiszor kaseroltuk már, hogy a felvezető biografikus kört engedelmükkel lerövidítem. Kiindulópontnak így a tavalyi év kínálkozik, mikor is Natacha már nem a Trans-Global Underground, hanem külön bejáratú muzsikusok társaságában lépett fel a Szigeten, no és amikor ideje java részét nem Londonban, hanem Kairóban töltötte, hiszen ez az aprócska fordulat akár azt is jelezhette volna, hogy a következő albumával új fejezet nyílik vonzó karrierjében.

Nos, a következő albumon pár napja túl vagyunk, Ayeshteni a címe, de nem annyira a mérföldes lépés, mintsem inkább az arányok finom továbbgördítése jellemzi. Ha úgy tetszik, most már végképp nem keverhető össze a Trans-Global Underground, illetve Natacha zenei világa, annak ellenére sem, hogy szerzőként-hangszerelőként-satöbbiként osztozkodnak a stáblistán; ugyanakkor a globál etnó felől igazán elegáns mértéktartással lépeget Natacha az arab shaabi popzene felé, melynek skáláiból ki-kitűnik a klasszikus arab dalok hagyománya. Fordult a kocka, immár az akusztikus hangzást színesíti az elektronika, és messze az arab nyelv uralja a számokat, szinte csak meghúzza magát közöttük a francia vagy az angol. Persze, mondom, popzenéről van szó, katarzisért vagy örökkévalóságért egy másik sorba kéretik beállni, popzenének viszont igen jeles és kiegyensúlyozott, s mi több, az ezt megelőző (és rendkívül sikeres) Gedidát is simán übereli. (Legfeljebb az I Put A Spell On You-feldolgozástól és Nitin Sahwney remixéről szeretnék lemondani.)

Natacháról tudjuk jól, még kislány volt, amikor angol édesanyja és egyiptomi édesapja elvált, s ezután Brüsszel arab negyede, illetve Northampton és London közt ingázva boldogult. A multikulturalizmus éppoly elválaszthatatlan hát a vérétől, mint annak az igénye, hogy Kairóban, apai rokonsága körében, mélyebbről tapintsa ki a gyökereit. Hál´ isten szó sincs arról, hogy kategorikus választás elé kényszerülne. Az Ayeshteni pedig azt tanúsítja, hogy végül is nem elképzelhetetlen egyszerre kint is, bent is fogni egeret.

m. l. t.

Mantra, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.