Lemez: Kis lépések politikája (Natacha Atlas: Ayeshteni)

  • m. l. t.
  • 2001. június 21.

Zene

Natachát annyiszor láthattuk, és annyiszor kaseroltuk már, hogy a felvezető biografikus kört engedelmükkel lerövidítem. Kiindulópontnak így a tavalyi év kínálkozik, mikor is Natacha már nem a Trans-Global Underground, hanem külön bejáratú muzsikusok társaságában lépett fel a Szigeten, no és amikor ideje java részét nem Londonban, hanem Kairóban töltötte, hiszen ez az aprócska fordulat akár azt is jelezhette volna, hogy a következő albumával új fejezet nyílik vonzó karrierjében.
Natachát annyiszor láthattuk, és annyiszor kaseroltuk már, hogy a felvezető biografikus kört engedelmükkel lerövidítem. Kiindulópontnak így a tavalyi év kínálkozik, mikor is Natacha már nem a Trans-Global Underground, hanem külön bejáratú muzsikusok társaságában lépett fel a Szigeten, no és amikor ideje java részét nem Londonban, hanem Kairóban töltötte, hiszen ez az aprócska fordulat akár azt is jelezhette volna, hogy a következő albumával új fejezet nyílik vonzó karrierjében.

Nos, a következő albumon pár napja túl vagyunk, Ayeshteni a címe, de nem annyira a mérföldes lépés, mintsem inkább az arányok finom továbbgördítése jellemzi. Ha úgy tetszik, most már végképp nem keverhető össze a Trans-Global Underground, illetve Natacha zenei világa, annak ellenére sem, hogy szerzőként-hangszerelőként-satöbbiként osztozkodnak a stáblistán; ugyanakkor a globál etnó felől igazán elegáns mértéktartással lépeget Natacha az arab shaabi popzene felé, melynek skáláiból ki-kitűnik a klasszikus arab dalok hagyománya. Fordult a kocka, immár az akusztikus hangzást színesíti az elektronika, és messze az arab nyelv uralja a számokat, szinte csak meghúzza magát közöttük a francia vagy az angol. Persze, mondom, popzenéről van szó, katarzisért vagy örökkévalóságért egy másik sorba kéretik beállni, popzenének viszont igen jeles és kiegyensúlyozott, s mi több, az ezt megelőző (és rendkívül sikeres) Gedidát is simán übereli. (Legfeljebb az I Put A Spell On You-feldolgozástól és Nitin Sahwney remixéről szeretnék lemondani.)

Natacháról tudjuk jól, még kislány volt, amikor angol édesanyja és egyiptomi édesapja elvált, s ezután Brüsszel arab negyede, illetve Northampton és London közt ingázva boldogult. A multikulturalizmus éppoly elválaszthatatlan hát a vérétől, mint annak az igénye, hogy Kairóban, apai rokonsága körében, mélyebbről tapintsa ki a gyökereit. Hál´ isten szó sincs arról, hogy kategorikus választás elé kényszerülne. Az Ayeshteni pedig azt tanúsítja, hogy végül is nem elképzelhetetlen egyszerre kint is, bent is fogni egeret.

m. l. t.

Mantra, 2001

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."