Lemez: Kis lépések politikája (Natacha Atlas: Ayeshteni)

  • m. l. t.
  • 2001. június 21.

Zene

Natachát annyiszor láthattuk, és annyiszor kaseroltuk már, hogy a felvezető biografikus kört engedelmükkel lerövidítem. Kiindulópontnak így a tavalyi év kínálkozik, mikor is Natacha már nem a Trans-Global Underground, hanem külön bejáratú muzsikusok társaságában lépett fel a Szigeten, no és amikor ideje java részét nem Londonban, hanem Kairóban töltötte, hiszen ez az aprócska fordulat akár azt is jelezhette volna, hogy a következő albumával új fejezet nyílik vonzó karrierjében.
Natachát annyiszor láthattuk, és annyiszor kaseroltuk már, hogy a felvezető biografikus kört engedelmükkel lerövidítem. Kiindulópontnak így a tavalyi év kínálkozik, mikor is Natacha már nem a Trans-Global Underground, hanem külön bejáratú muzsikusok társaságában lépett fel a Szigeten, no és amikor ideje java részét nem Londonban, hanem Kairóban töltötte, hiszen ez az aprócska fordulat akár azt is jelezhette volna, hogy a következő albumával új fejezet nyílik vonzó karrierjében.

Nos, a következő albumon pár napja túl vagyunk, Ayeshteni a címe, de nem annyira a mérföldes lépés, mintsem inkább az arányok finom továbbgördítése jellemzi. Ha úgy tetszik, most már végképp nem keverhető össze a Trans-Global Underground, illetve Natacha zenei világa, annak ellenére sem, hogy szerzőként-hangszerelőként-satöbbiként osztozkodnak a stáblistán; ugyanakkor a globál etnó felől igazán elegáns mértéktartással lépeget Natacha az arab shaabi popzene felé, melynek skáláiból ki-kitűnik a klasszikus arab dalok hagyománya. Fordult a kocka, immár az akusztikus hangzást színesíti az elektronika, és messze az arab nyelv uralja a számokat, szinte csak meghúzza magát közöttük a francia vagy az angol. Persze, mondom, popzenéről van szó, katarzisért vagy örökkévalóságért egy másik sorba kéretik beállni, popzenének viszont igen jeles és kiegyensúlyozott, s mi több, az ezt megelőző (és rendkívül sikeres) Gedidát is simán übereli. (Legfeljebb az I Put A Spell On You-feldolgozástól és Nitin Sahwney remixéről szeretnék lemondani.)

Natacháról tudjuk jól, még kislány volt, amikor angol édesanyja és egyiptomi édesapja elvált, s ezután Brüsszel arab negyede, illetve Northampton és London közt ingázva boldogult. A multikulturalizmus éppoly elválaszthatatlan hát a vérétől, mint annak az igénye, hogy Kairóban, apai rokonsága körében, mélyebbről tapintsa ki a gyökereit. Hál´ isten szó sincs arról, hogy kategorikus választás elé kényszerülne. Az Ayeshteni pedig azt tanúsítja, hogy végül is nem elképzelhetetlen egyszerre kint is, bent is fogni egeret.

m. l. t.

Mantra, 2001

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.