Lemez: Máshonnan ugyanaz (Tarika: Soul Makassar)

  • m. l. t.
  • 2001. június 21.

Zene

Az egy pillanatig sem vitás, hogy - amiként a Zöld-foki-szigeteknek Cesaria Evora - Madagaszkárnak a Tarika zenekar a szinonimája. Kérdésként legfeljebb csak az merülhet fel, hogy jobbára napsütötte-egzotikus-érzéki dalai mögött elegendő fedezet van-e ahhoz, hogy kétévenként újabb - no és változatlanul hatásos - albumot készítsen.
Az egy pillanatig sem vitás, hogy - amiként a Zöld-foki-szigeteknek Cesaria Evora - Madagaszkárnak a Tarika zenekar a szinonimája. Kérdésként legfeljebb csak az merülhet fel, hogy jobbára napsütötte-egzotikus-érzéki dalai mögött elegendő fedezet van-e ahhoz, hogy kétévenként újabb - no és változatlanul hatásos - albumot készítsen.

Bármiként is, a zenekarvezető Hanitra Rasoanaivo most nagyot lépett. Összeállt volna vele bárhol bárki, de nem a divat-globál hangzásért indult útnak, hanem olyan gyökerekért és mítoszokért, amelyek eddig feldolgozatlanok voltak Madagaszkáron. Négy évvel ezelőtt Szenegál felé fordult, s a Son Egal albummal azt a máig tabuként kezelt 1947-es függetlenségi harcot idézte meg, amelyet szenegáli katonákkal verettek le a franciák, ezúttal pedig Indonéziába látogatott, elvégre a Madagaszkárra elsőként települők nem a közeli Afrikából, hanem a messzi-messzi Indonéziából érkeztek.

Erről az útról szól ez az album. A rizsről és a halakról, a tengerről, a naplementéről és a Makassar népről, a zenei tradíciók pusztulásáról, és hát persze azokról a muzsikusokról is, akikkel együtt dolgozott Bandungban és Jakartában. Ezek a népzenészek nem ismeretlenek számunkra, legutóbb Jugala Allstarsként az Indonéziában jártas Sabah Habas Mustapha So La Li albumán hallhattuk őket (Sabah különben producerként és basszerosként ezen a korongon is nyomot hagyott).

Jó nekik, már Hanitrával, van mire büszkének lenniük, még jó sokáig. A Soul Makassar nem attól különösen jó lemez, hogy végig, hanem attól, hogy némelyik száma elképesztően erős: a lírai Sulawesi, a már-már rockosan feszülő Set Me Free vagy az elborult Madindo éppúgy magaslata a Tarika-életműnek, mint az elmúlt hónapok generál világzenei termésének. S miközben két látszólag távoli-idegen zenei világ találkozott, korántsem oldódott, hanem bizony masszívabbá vált az önazonosságuk.

m. l. t.

Sakay/Rogue, 2001

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.