Lemez: Kortárs cool, amire majdnem lehet táncolni (Erik Truffaz: Erik Mantis)

  • Czabán Kolbász
  • 2002. január 17.

Zene

Mint például a film esetében, ahol is a klasszikus filmnyelvet porrá zúzta a klip és a reklám, és a fogyasztó megszokja, hogy mindent szabad, a művészet meg adaptál - valami ilyesmi zajlik most a dzsesszben.
Mint például a film esetében, ahol is a klasszikus filmnyelvet porrá zúzta a klip és a reklám, és a fogyasztó megszokja, hogy mindent szabad, a művészet meg adaptál - valami ilyesmi zajlik most a dzsesszben.

A kilencvenes évek második felének a nóvuma a mindenféle elektronikus tánczene volt. A fiatalok erre mozdulnak hétvégenként, rádiók szakosodnak a műfajra, és ma már egy ambiciózus gyerek két lemezjátszót kér a 16. születésnapjára. Az elektronikus tánczenék szerteágazó irányzatainak elemzésére itt most nem vállalkozunk, de a lényeg az, hogy a dzsesszben van egy combos irányzat ezek tanulságainak hasznosítására. Hogy lehessen kötni, néhány nevet is említenénk, akikre érdemes figyelni: Bugge Wesseltopf, Wibutee, Medeski Martin and Wood, St Germain, Nicola Conte vagy Nils Petter Molvaer.

A zene először egyfajta dekonstrukción esik át, elemeire szedik szét, aztán újra összerakják. Mint a legó. Lényeg a textúra, a folyamat, a hangzás képe. A zene úgy tekereg, mint a Spektrumon egy DNS-molekula. Nem a tematikus anyag számít, nincsenek hagyományos értelemben vett szólók, és amit hallunk, nem végleges. A zene nem fejlődik, ha képlettel akarnánk kifejezni, akkor így nézne ki: 1,1,1. Alapanyag a remixre. Nyitott, sávonként értelmezhető, alapeleme a repetíció. Ha van egy PC-d jó hangkártyával és egy megfelelő szoftvered, akár te is megdolgozhatod. A XXI. század népművészete.

Ennek a vonulatnak egyik markáns figurája Erik Truffaz. Kiváló trombitás, gyönyörű soundja van, franciásan elegáns, és otthon van a legkülönbözőbb műfajokban. Olyan, mintha loopokat fújna a tiszta és áttetsző struktúrákra. A gyökerei a coolig nyúlnak vissza, de ez keveredik a dzsesszrock legjobb pillanataival. A Birth of the Cool találkozik a Bitches Brew-val meg a triphoppal, a háttérben Miles Davis vigyorog, és mindez akusztikusan!

Phillippe Garcia, a dobos a lehető legminimálisabb dobszerelésen játszik, Michel Benita bőgője jól előre van keverve, a legmeglepőbb azonban Manu Codija, a gitáros. Érzékeny és finom, néha azonban rettenetesen zúzni kezd. A kvartett neve egyébként "Ladyland", amiről nem tud nem eszünkbe jutni Jimmy Hendrix, és ennek ellenére az anyag elég cool.

Czabán Kolbász

(Blue Note, 2001)

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.