Lemez: Kortárs cool, amire majdnem lehet táncolni (Erik Truffaz: Erik Mantis)

  • Czabán Kolbász
  • 2002. január 17.

Zene

Mint például a film esetében, ahol is a klasszikus filmnyelvet porrá zúzta a klip és a reklám, és a fogyasztó megszokja, hogy mindent szabad, a művészet meg adaptál - valami ilyesmi zajlik most a dzsesszben.
Mint például a film esetében, ahol is a klasszikus filmnyelvet porrá zúzta a klip és a reklám, és a fogyasztó megszokja, hogy mindent szabad, a művészet meg adaptál - valami ilyesmi zajlik most a dzsesszben.

A kilencvenes évek második felének a nóvuma a mindenféle elektronikus tánczene volt. A fiatalok erre mozdulnak hétvégenként, rádiók szakosodnak a műfajra, és ma már egy ambiciózus gyerek két lemezjátszót kér a 16. születésnapjára. Az elektronikus tánczenék szerteágazó irányzatainak elemzésére itt most nem vállalkozunk, de a lényeg az, hogy a dzsesszben van egy combos irányzat ezek tanulságainak hasznosítására. Hogy lehessen kötni, néhány nevet is említenénk, akikre érdemes figyelni: Bugge Wesseltopf, Wibutee, Medeski Martin and Wood, St Germain, Nicola Conte vagy Nils Petter Molvaer.

A zene először egyfajta dekonstrukción esik át, elemeire szedik szét, aztán újra összerakják. Mint a legó. Lényeg a textúra, a folyamat, a hangzás képe. A zene úgy tekereg, mint a Spektrumon egy DNS-molekula. Nem a tematikus anyag számít, nincsenek hagyományos értelemben vett szólók, és amit hallunk, nem végleges. A zene nem fejlődik, ha képlettel akarnánk kifejezni, akkor így nézne ki: 1,1,1. Alapanyag a remixre. Nyitott, sávonként értelmezhető, alapeleme a repetíció. Ha van egy PC-d jó hangkártyával és egy megfelelő szoftvered, akár te is megdolgozhatod. A XXI. század népművészete.

Ennek a vonulatnak egyik markáns figurája Erik Truffaz. Kiváló trombitás, gyönyörű soundja van, franciásan elegáns, és otthon van a legkülönbözőbb műfajokban. Olyan, mintha loopokat fújna a tiszta és áttetsző struktúrákra. A gyökerei a coolig nyúlnak vissza, de ez keveredik a dzsesszrock legjobb pillanataival. A Birth of the Cool találkozik a Bitches Brew-val meg a triphoppal, a háttérben Miles Davis vigyorog, és mindez akusztikusan!

Phillippe Garcia, a dobos a lehető legminimálisabb dobszerelésen játszik, Michel Benita bőgője jól előre van keverve, a legmeglepőbb azonban Manu Codija, a gitáros. Érzékeny és finom, néha azonban rettenetesen zúzni kezd. A kvartett neve egyébként "Ladyland", amiről nem tud nem eszünkbe jutni Jimmy Hendrix, és ennek ellenére az anyag elég cool.

Czabán Kolbász

(Blue Note, 2001)

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?