Lemez: Miképpen szervülhet... (Karácsony előtt a Fonóban)

  • Czabán György 7.0
  • 1998. december 17.

Zene

Ötvenedik lemezéhez ért a harmadik éve működő Fonó Records. Népzenei, world music- és dzsesszkiadványainak színvonala kissé egyenetlen, ami mondható így is: a kiadó profilja nyitott. Egy ilyen gazdag katalógus azonban mindenképpen jó dobbantás meghódítani a közönséget és a terjesztőket, a határon innen és túl is. Mert léteznek Magyarországon olyan zenék, melyek egyetemes érvényűek és egyben különösek, melyek csak itt és most születhettek meg.
Ötvenedik lemezéhez ért a harmadik éve működő Fonó Records. Népzenei, world music- és dzsesszkiadványainak színvonala kissé egyenetlen, ami mondható így is: a kiadó profilja nyitott. Egy ilyen gazdag katalógus azonban mindenképpen jó dobbantás meghódítani a közönséget és a terjesztőket, a határon innen és túl is. Mert léteznek Magyarországon olyan zenék, melyek egyetemes érvényűek és egyben különösek, melyek csak itt és most születhettek meg.

Dresch Dudás Mihály Quartett: Révészem, révészem... Jó sűrű, dinamikus, modern dzsessz, erősen beágyazva a kárpát-medencei népzenékbe. A Dresch Quartettnek ez a hatodik albuma - egy rendkívül következetes életmű szerves folytatása, s egyben talán a legjobb darabja. Hat felvétel hallható az albumon, ebből négyet stúdióban, kettőt egy ´97-es koncerten rögzítettek. A kompozíciók kidolgozottak, nagyon együtt van a csapat, olyannyira, hogy ebben a felállásban - mint hírlik - ez az utolsó felvétele. Innen már tovább kell lépni az újabb inspirációért.

Érdekessége az anyagnak, hogy a címadó dalban, mely egy bácskai népdal feldolgozása, Berecz András énekel. Az ő karakteres hangján, archaikus stílusban szólal meg az a téma, ami a Dresch Quartett zenéjének alappilléreit feszegeti. Nevezetesen az, hogy miképpen szervülhet a népzene és a dzsessz. (Szabados György a Jazz és népzene című tanulmányában behatóan foglalkozik e kérdéssel. Itt csak arra utalnék, hogy a népzene tájolt, zárt, egybehangzó, a dzsessz pedig nem tájolt, nyitott és disszonáns közérzetű.) A népzene tartása és súlya folyamatosan jelen van Dresch zenéjében, ugyanakkor a népzenei témák használata nem szükségszerűen következik a zene egészéből, néha párhuzamos az improvizatív részekkel.

Mindazonáltal nagyon szép az anyag, a Gyimesi impressziók Dresch egyik legjobb műve; kíváncsian várjuk, hogy innen merre mozdul el művészete.

Lajkó Félix és Zenekara: Koncert ´98 Mindig esemény egy Lajkó-koncert vagy -CD, hiszen ő nem épít következetes életművet, nincs állandó együttese, folyton útközben van, keresi azt a formát vagy műfajt, amelyben kétségtelen tehetsége megnyilvánulhat. Munkássága a professzionális zenészlét kereteit feszegeti, állandó bizonytalanságban tartva híveit és a koncertszervezőket, miközben ő az utóbbi idők legnagyobb találmánya. Lehet, hogy sosem fog megérkezni, az ő műfaja a keresés maga - vagy meglehet, a saját habitusához épít műfajt -, ugyanakkor általában szinte ugyanazt játssza. Megvan a saját egyedi hangja, úgy hegedül, ahogy utoljára Kathy Horváth Lajos tudott a hetvenes években: az embernek feláll a szőr a hátán.

Az új album egy ´98-as zeneakadémiai koncert felvétele. A hat kompozíció közül egy vonósnégyesre van hangszerelve, egy szóló, a többi brácsa-, bőgő-, dobkísérettel szólal meg. Katartikus pillanatok követnek üresjáratnak tűnő részeket, Félix eksztatikus játékmódja a giccs és a bartóki mélységek között mozog. Volt már felkapott ez a zene, lesz majd divat cikizni, de az biztos, hogy nagyon lehet szeretni.

Jó úton halad a Fonó Records, bár a CD-k hangképe kissé vékony és túlpolírozott. E lemezek dizájnja már nagyon szép, ami ebben a házimásolós korban nem elhanyagolható szempont. Ehhez kellettek a kiváló fotósok, Kása Béla, Dormán László és a tervező Barcsik Géza munkája. És ha már van egy jó magyar független kiadó, akkor csak azért izgulhatunk, hogy legyen is mit kiadnia.

Czabán György 7.0

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.