Lemez: Mindössze az nem (Totó la Momposina: Pacantó)

szerző
m. l. t.
publikálva
2001/6. (02. 08.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Totó La Momposinát azok szíves figyelmébe ajánlom, akik nem tudják eldönteni, hogy már túladagolták magukat, vagy még mindig kubai dzsankik. Totóban ugyanis ott van egy komoly dózis Kuba, ugyanakkor az az önálló íz is, ami a cumbiát megkülönbözteti a kubai stílusoktól.

Totó La Momposinát azok szíves figyelmébe ajánlom, akik nem tudják eldönteni, hogy már túladagolták magukat, vagy még mindig kubai dzsankik. Totóban ugyanis ott van egy komoly dózis Kuba, ugyanakkor az az önálló íz is, ami a cumbiát megkülönbözteti a kubai stílusoktól.

A különbségben ott van a kutya elásva, hogy Kolumbiában nem "sikerült" a spanyoloknak kiirtaniuk az indiánokat, akik utóbb egybekeltek az (ugyancsak az őserdőbe menekülő) afrikai rabszolgákkal. A cumbia eredetileg dobzene volt, és azt a rítust kísérte, melynek során egy afrikai férfi egy indián nőnek udvarolt; ahhoz persze, hogy Kolumbia "nemzeti" zenéjévé váljon, a spanyol melódiák is hozzátették a magukét.

Az afrikai, az indián és a spanyol zenék összefonódására cumbia- és Kolumbia-szerte Totó La Momposina életműve - és abban ez a lemez - a legvonzóbb példa. Totó Mompos szigetén született (innen a név), s mielőtt 1968-ban megalapította zenekarát, faluról falura gyűjtötte a paraszti kultúra ritmusait, táncait; később Kubában, majd az európai táncokat tanulmányozva Párizsban töltött éveket. Ekkor vette fel első lemezét (Totó La Momposina Y Sus Tambores), de erről messze kevesebbet lehetett hallani, mint a Peter Gabriel által ´93-ban kiadott La Candela Viváról és a négy évvel későbbi Carmelináról.

Azt az elsőt még csak nem is láttam, de ettől eltekintve megkockáztatom, a Pacantó a csúcs. E hetven perc zömében olyan önfeledten ragad magával a törzsi szertartásoktól a karneválok utcazenéjéig, a salsa rézfúvósaitól az indián furulyákig, Nyugat-Afrikától Kolumbiáig, hogy emellett labdába sem rúghat a környéken hasonlóképp nevezetes drogbáró.

A legrosszabb esetben is mindössze az nem jön át, ahogyan Totó táncol.

m. l. t.

Nuevos Medios

szerző
m. l. t.
publikálva
2001/6. (02. 08.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kultúra

még több Kultúra...