Lemez: Mindössze az nem (Totó la Momposina: Pacantó)

  • m. l. t.
  • 2001. február 8.

Zene

Totó La Momposinát azok szíves figyelmébe ajánlom, akik nem tudják eldönteni, hogy már túladagolták magukat, vagy még mindig kubai dzsankik. Totóban ugyanis ott van egy komoly dózis Kuba, ugyanakkor az az önálló íz is, ami a cumbiát megkülönbözteti a kubai stílusoktól.
Totó La Momposinát azok szíves figyelmébe ajánlom, akik nem tudják eldönteni, hogy már túladagolták magukat, vagy még mindig kubai dzsankik. Totóban ugyanis ott van egy komoly dózis Kuba, ugyanakkor az az önálló íz is, ami a cumbiát megkülönbözteti a kubai stílusoktól.

A különbségben ott van a kutya elásva, hogy Kolumbiában nem "sikerült" a spanyoloknak kiirtaniuk az indiánokat, akik utóbb egybekeltek az (ugyancsak az őserdőbe menekülő) afrikai rabszolgákkal. A cumbia eredetileg dobzene volt, és azt a rítust kísérte, melynek során egy afrikai férfi egy indián nőnek udvarolt; ahhoz persze, hogy Kolumbia "nemzeti" zenéjévé váljon, a spanyol melódiák is hozzátették a magukét.

Az afrikai, az indián és a spanyol zenék összefonódására cumbia- és Kolumbia-szerte Totó La Momposina életműve - és abban ez a lemez - a legvonzóbb példa. Totó Mompos szigetén született (innen a név), s mielőtt 1968-ban megalapította zenekarát, faluról falura gyűjtötte a paraszti kultúra ritmusait, táncait; később Kubában, majd az európai táncokat tanulmányozva Párizsban töltött éveket. Ekkor vette fel első lemezét (Totó La Momposina Y Sus Tambores), de erről messze kevesebbet lehetett hallani, mint a Peter Gabriel által ´93-ban kiadott La Candela Viváról és a négy évvel későbbi Carmelináról.

Azt az elsőt még csak nem is láttam, de ettől eltekintve megkockáztatom, a Pacantó a csúcs. E hetven perc zömében olyan önfeledten ragad magával a törzsi szertartásoktól a karneválok utcazenéjéig, a salsa rézfúvósaitól az indián furulyákig, Nyugat-Afrikától Kolumbiáig, hogy emellett labdába sem rúghat a környéken hasonlóképp nevezetes drogbáró.

A legrosszabb esetben is mindössze az nem jön át, ahogyan Totó táncol.

m. l. t.

Nuevos Medios

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.