Lemez: Mint egy kompozíció címe (Gilad Atzmond & The Oriental House Ensemble: Nostalgico)

  • Dr. Kolbász
  • 2001. október 25.

Zene

Mindig öröm, ha egy új arc bukkan föl. Ennek az 1963-ban Izraelben született fiatalembernek érdemes megjegyezni a nevét. Pedig saját bevallása szerint rossz helyre és rossz időben született. Egy kicsit nacionalista faluban nőtt föl, egy olyan időszakban, amikor az a zenei nyelv, amit a legjobban értett, éppen leszálló ágban volt. Ezért aztán a Földközi-tenger partján ücsörögve olasz filmzenék és afroamerikai dallamok jártak a fejében, és arról álmodozott, hogy hidat kéne verni a nyugati kultúra és a saját gyökerei között.
Mindig öröm, ha egy új arc bukkan föl. Ennek az 1963-ban Izraelben született fiatalembernek érdemes megjegyezni a nevét. Pedig saját bevallása szerint rossz helyre és rossz időben született. Egy kicsit nacionalista faluban nőtt föl, egy olyan időszakban, amikor az a zenei nyelv, amit a legjobban értett, éppen leszálló ágban volt. Ezért aztán a Földközi-tenger partján ücsörögve olasz filmzenék és afroamerikai dallamok jártak a fejében, és arról álmodozott, hogy hidat kéne verni a nyugati kultúra és a saját gyökerei között.

Szorgalmasan gyűjtötte a fekete-fehér filmeket, aztán bevonult katonának, amit nagyon utált. Szerencsére bekerült a sereg big bandjébe, ahol legalább megtanult szvingelni. Aztán amikor leszerelt, elhúzott Londonba, filozófiát tanulni. Esténként dzsesszklubokban múlatta az idejét mint hardcore bebop szaxofonos, és közben jónevű pop-producerré nőtte ki magát. Felvételeket készített, illetve koncertezett a brit szcéna olyan jeles tagjaival, mint Ian Dury, Robbie Williams, Sinead O´Connor, Shane MacGowan és Simon Fisher Turner, meg film- és balettzenéket komponált.

Közben megismerkedett egy Asaf Sarkis nevű izraeli dobossal, aki újra fölkeltette az érdeklődését a közel-keleti, észak-afrikai és kelet-európai zenék iránt. Bevettek a csapatba két brit kollégát, a zongorista Frank Harrisont és a bőgős Oli Hayhurst, és 2000-ben kiadták Orient House néven az első albumot. A minőség már itt is megvan, de a 2001-ben megjelent Nostalgico című album már egy reveláció. Felszabadult, érett anyag, sajátos hangütés. Első osztályú dzsessz, keleties ízekkel fűszerezve, de nem a szuvenír szintjén, inkább emocionálisan. Elegánsan keveredik itt Duke Ellington, Nino Rota, Sidney Bechet, Kurt Weill, George Gershwin, szóval a huszadik század, mint az egyik kompozíció címe is jelzi. Táncos darabok követik a lamentálós részeket, Atzmon darabjai keretezik a klasszikusokat.

Atzmon tónusa a szaxofonon telt és erőteljes, de igazán az a király, amikor klarinétra vált. Az In a sentimental moodot kevesen tudják ilyen fájdalmasan szépen játszani. Az izraeli exkatona megérkezett, igaz, egy általa csak elképzelt világba, amit hívhatunk nosztalgiának, és ahol a koncertjein együtt játszik Adel Salameh palesztin lantművésszel. Sokat fogunk még hallani róla.

Dr. Kolbász

Enja Records/Zenesegély 2001

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.