Lemez: Mutassa végre meg magát (Schubert - Hungarian Quartet)

  • Boromissza Dóra
  • 1997. február 13.

Zene

Születésnapot, ha a kétszázadik is, talán nem illik a Halállal ünnepelni, de vannak olyan szerzők, akik mellől mintha életükben sem tágított volna, nem úgy a lányka. Franz Schubert születésének 200. évfordulóját ünnepelhettük volna január 31-én. Erről azonban nem szólt semmi. Hát emlékezzünk itt. Harmincegy évet élt, mindvégig természetes közelben a halállal. Nem voltak sikerei. Egyetlen önálló előadói estje után pár hónappal meghalt. Életében soha nem tört ki a boros, füstös Schubertiádák szűk köréből.

Születésnapot, ha a kétszázadik is, talán nem illik a Halállal ünnepelni, de vannak olyan szerzők, akik mellől mintha életükben sem tágított volna, nem úgy a lányka. Franz Schubert születésének 200. évfordulóját ünnepelhettük volna január 31-én. Erről azonban nem szólt semmi. Hát emlékezzünk itt. Harmincegy évet élt, mindvégig természetes közelben a halállal. Nem voltak sikerei. Egyetlen önálló előadói estje után pár hónappal meghalt. Életében soha nem tört ki a boros, füstös Schubertiádák szűk köréből.

A dalköltőnek titulált zeneszerző öt vokális művétől vonta el a szöveget, hogy vonósnégyes vagy vonósötös formájában bontsa ki a zenei témákat. Matthias Claudius rövid költeménye ihlette a Halál és a lányka című dal megkomponálására, melynek motívumait végül is a d-moll vonósnégyesben dolgozta fel. A dal banális, a kamaramű zseniális.

Egy haláltánc, melynek egységes, burokba zárt világa sokféle zenei színt takar, belül minden zaklatott, a kontrasztot nem sötét-világos, szomorú-vidám motívumokkal teremtik. Az olaszos táncmotívum sem a fellélegzést szolgálja, hanem a zsigereket még jobban összerántva készít fel, nem az elkerülhetetlenre, hanem a kiismerhetetlenre. Inkább várjuk, hogy ne húzza tovább. Mutassa meg az igazi arcát!

A Hungarian Quartet játékából szerencsére nem a stúdiók hermetikus légköre érződik. A vonók izgatott félresiklásaitól a tenyerünk nyirkos lesz a várakozásban, de a feloldás nem jön el. Az első tételen egy rendszeresen visszatérő triolás ritmus hajszolja végig a hallgatót. A második Andante tétel hat variáción keresztül vezeti az eredeti dal témáját a sötét tónustól a lágy legato dúr dallamig. Az utolsó két gyors tétel (Scherzo, Presto) már csak utójáték. A második tételben minden lezajlott.

A Hungarian Quartet tagjai néhol magyarosan fogják ugyan a vonót, de ez inkább csak plusz temperamentumot ad a játéknak. A témafejek minden szólamban kiegyenlítetten bukkannak elő. Nem viszik túlzásba a más felvételeken gyakori romantikus ömlengést. Egy metronóm kegyetlen precizitásával érkeznek el a véghez.

De hiszen erről van szó.

Boromissza Dóra

Schubert: Der Tod und das Madchen

Hungarian Quartet

1996, EMI Records Ltd.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.