Lemez: Mutassa végre meg magát (Schubert - Hungarian Quartet)

  • Boromissza Dóra
  • 1997. február 13.

Zene

Születésnapot, ha a kétszázadik is, talán nem illik a Halállal ünnepelni, de vannak olyan szerzők, akik mellől mintha életükben sem tágított volna, nem úgy a lányka. Franz Schubert születésének 200. évfordulóját ünnepelhettük volna január 31-én. Erről azonban nem szólt semmi. Hát emlékezzünk itt. Harmincegy évet élt, mindvégig természetes közelben a halállal. Nem voltak sikerei. Egyetlen önálló előadói estje után pár hónappal meghalt. Életében soha nem tört ki a boros, füstös Schubertiádák szűk köréből.

Születésnapot, ha a kétszázadik is, talán nem illik a Halállal ünnepelni, de vannak olyan szerzők, akik mellől mintha életükben sem tágított volna, nem úgy a lányka. Franz Schubert születésének 200. évfordulóját ünnepelhettük volna január 31-én. Erről azonban nem szólt semmi. Hát emlékezzünk itt. Harmincegy évet élt, mindvégig természetes közelben a halállal. Nem voltak sikerei. Egyetlen önálló előadói estje után pár hónappal meghalt. Életében soha nem tört ki a boros, füstös Schubertiádák szűk köréből.

A dalköltőnek titulált zeneszerző öt vokális művétől vonta el a szöveget, hogy vonósnégyes vagy vonósötös formájában bontsa ki a zenei témákat. Matthias Claudius rövid költeménye ihlette a Halál és a lányka című dal megkomponálására, melynek motívumait végül is a d-moll vonósnégyesben dolgozta fel. A dal banális, a kamaramű zseniális.

Egy haláltánc, melynek egységes, burokba zárt világa sokféle zenei színt takar, belül minden zaklatott, a kontrasztot nem sötét-világos, szomorú-vidám motívumokkal teremtik. Az olaszos táncmotívum sem a fellélegzést szolgálja, hanem a zsigereket még jobban összerántva készít fel, nem az elkerülhetetlenre, hanem a kiismerhetetlenre. Inkább várjuk, hogy ne húzza tovább. Mutassa meg az igazi arcát!

A Hungarian Quartet játékából szerencsére nem a stúdiók hermetikus légköre érződik. A vonók izgatott félresiklásaitól a tenyerünk nyirkos lesz a várakozásban, de a feloldás nem jön el. Az első tételen egy rendszeresen visszatérő triolás ritmus hajszolja végig a hallgatót. A második Andante tétel hat variáción keresztül vezeti az eredeti dal témáját a sötét tónustól a lágy legato dúr dallamig. Az utolsó két gyors tétel (Scherzo, Presto) már csak utójáték. A második tételben minden lezajlott.

A Hungarian Quartet tagjai néhol magyarosan fogják ugyan a vonót, de ez inkább csak plusz temperamentumot ad a játéknak. A témafejek minden szólamban kiegyenlítetten bukkannak elő. Nem viszik túlzásba a más felvételeken gyakori romantikus ömlengést. Egy metronóm kegyetlen precizitásával érkeznek el a véghez.

De hiszen erről van szó.

Boromissza Dóra

Schubert: Der Tod und das Madchen

Hungarian Quartet

1996, EMI Records Ltd.

Figyelmébe ajánljuk