Lemez: Mutassa végre meg magát (Schubert - Hungarian Quartet)

  • Boromissza Dóra
  • 1997. február 13.

Zene

Születésnapot, ha a kétszázadik is, talán nem illik a Halállal ünnepelni, de vannak olyan szerzők, akik mellől mintha életükben sem tágított volna, nem úgy a lányka. Franz Schubert születésének 200. évfordulóját ünnepelhettük volna január 31-én. Erről azonban nem szólt semmi. Hát emlékezzünk itt. Harmincegy évet élt, mindvégig természetes közelben a halállal. Nem voltak sikerei. Egyetlen önálló előadói estje után pár hónappal meghalt. Életében soha nem tört ki a boros, füstös Schubertiádák szűk köréből.

Születésnapot, ha a kétszázadik is, talán nem illik a Halállal ünnepelni, de vannak olyan szerzők, akik mellől mintha életükben sem tágított volna, nem úgy a lányka. Franz Schubert születésének 200. évfordulóját ünnepelhettük volna január 31-én. Erről azonban nem szólt semmi. Hát emlékezzünk itt. Harmincegy évet élt, mindvégig természetes közelben a halállal. Nem voltak sikerei. Egyetlen önálló előadói estje után pár hónappal meghalt. Életében soha nem tört ki a boros, füstös Schubertiádák szűk köréből.

A dalköltőnek titulált zeneszerző öt vokális művétől vonta el a szöveget, hogy vonósnégyes vagy vonósötös formájában bontsa ki a zenei témákat. Matthias Claudius rövid költeménye ihlette a Halál és a lányka című dal megkomponálására, melynek motívumait végül is a d-moll vonósnégyesben dolgozta fel. A dal banális, a kamaramű zseniális.

Egy haláltánc, melynek egységes, burokba zárt világa sokféle zenei színt takar, belül minden zaklatott, a kontrasztot nem sötét-világos, szomorú-vidám motívumokkal teremtik. Az olaszos táncmotívum sem a fellélegzést szolgálja, hanem a zsigereket még jobban összerántva készít fel, nem az elkerülhetetlenre, hanem a kiismerhetetlenre. Inkább várjuk, hogy ne húzza tovább. Mutassa meg az igazi arcát!

A Hungarian Quartet játékából szerencsére nem a stúdiók hermetikus légköre érződik. A vonók izgatott félresiklásaitól a tenyerünk nyirkos lesz a várakozásban, de a feloldás nem jön el. Az első tételen egy rendszeresen visszatérő triolás ritmus hajszolja végig a hallgatót. A második Andante tétel hat variáción keresztül vezeti az eredeti dal témáját a sötét tónustól a lágy legato dúr dallamig. Az utolsó két gyors tétel (Scherzo, Presto) már csak utójáték. A második tételben minden lezajlott.

A Hungarian Quartet tagjai néhol magyarosan fogják ugyan a vonót, de ez inkább csak plusz temperamentumot ad a játéknak. A témafejek minden szólamban kiegyenlítetten bukkannak elő. Nem viszik túlzásba a más felvételeken gyakori romantikus ömlengést. Egy metronóm kegyetlen precizitásával érkeznek el a véghez.

De hiszen erről van szó.

Boromissza Dóra

Schubert: Der Tod und das Madchen

Hungarian Quartet

1996, EMI Records Ltd.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.