Lemez: Nevén nevezni (Sade: Lovers Rock)

  • - bogi -
  • 2001. január 18.

Zene

Bár e lemezajánló még év végi adósság, időzítése annyiban mégis indokolt, hogy Helen Folsade Adu énekesnő ezen lapszám megjelenésének hetében ünnepli 42. születésnapját. Kap is a koráért, szegényem, rendesen, új lemeze kapcsán olvastam a világhálón: "Öreg banya már ez a Sade, idejétmúlt zenei alapokkal próbálkozik, a groove-ok meg eltűntek a nótáiból..." Hogy miért nem az ilyennek vágja szanaszéjjel a számítógépét a szerelemvírus!?
Bár e lemezajánló még év végi adósság, időzítése annyiban mégis indokolt, hogy Helen Folsade Adu énekesnő ezen lapszám megjelenésének hetében ünnepli 42. születésnapját. Kap is a koráért, szegényem, rendesen, új lemeze kapcsán olvastam a világhálón: "Öreg banya már ez a Sade, idejétmúlt zenei alapokkal próbálkozik, a groove-ok meg eltűntek a nótáiból..." Hogy miért nem az ilyennek vágja szanaszéjjel a számítógépét a szerelemvírus!?

Nos, részemről a fentiek szöges ellentétéről tudok csak beszámolni. Kábé három hónapja akadtam el a távkapcsolómmal egy francia tévécsatornán, nézd már, mondom, Sade-emlékműsort nyomatnak. De aztán hamarosan kiderült, hogy a lelkemadta egy ténylegesen élő műsorban szerepelt, ahol is elbűvölőbbnek tetszett, mint valaha, ráadásul nyolc év után végre ismét kiadott egy albumot.

Nem a közelmúltban jött ki a Love Deluxe (1992), az fix, a debütáló Diamond Life-ra (1984) meg már mint klasszikus kövületre emlékszem. Caklipakli négy sorlemezének - az említettek mellett Promise (1985) és Stronger Than Pride (1988) - a lényegét elég könnyű summázni: lehettem én metálos, punk vagy éppen új hullámos, az hétszentség, hogy a Sade-számokra szeretkeztem legtöbbször. Valószínű különben, hogy mások is lehettek így ezzel, egy tréfásabb elemző szerint a 80-as évek végi generációs robbanás egyenesen Sadénak köszönhető. A hidegnek egyáltalán nem titulálható, mégis coolnak (soul, latin, acid jazz plusz miegyebek) nevezett stílus királynője jócskán részesült hivatalos elismerésben: begyűjtött egy Grammy-díjat, tucatnyi sikere vezette a slágerlistákat, és eladott vagy negyvenmillió lemezt.

A nigériai apától és angol anyától született Sade négyéves korától a szigetországban nevelkedett, a 90-es években egy ideig Madridban élt, a legutolsó információm szerint pedig Jamaicába helyezte át rezidenciáját. Utóbbi hír legalább magyarázza az új anyag címét, ugyanis a Lovers Rock a reggae őshazájában külön műfajt jelöl. Kedvenc tánczenémről, a reggae szerelmes dalos ágáról van szó, amelyet Marley definíciója szerint az örömteli ütem, a szomorú szöveg és a pozitív üzenet (vibráció) jellemez. Ez a Sade-lemez ellenben közel sem tánczene, reggae-elemek csupán elvétve fedezhetők fel benne, örömittas ritmusokkal nem igazán találkozhatunk. Nem is sikerült beleszeretnem a metrón és villamoson megtett első pár kör alkalmával, viszont annál nagyobbat ütött késő esti meghallgatásakor. Azonnal a helyére került minden: Sade, bár mélyebbre nyúlt, kétségkívül feljebb ért, hangjával valamiképp még akkor is képes szárnyalni, ha a dal témája éppenséggel gödörbe taszítana. Zenéje minimál és meditál, szövegeiben egy eddig kevésbé hangsúlyos, magasabb szemszög mutatkozik.

Ahogy a Lovers Rock-stílus tetőfokán a szerelmi vallomás célszemélye behelyettesíthető, magyarán nem egyértelmű, hogy az odaadás kinek vagy minek szól valójában, címadó szerzeményében Sade is ugyanígy tesz. S noha nem nevezi meg, mégis belengi az egész albumot.

- bogi -

Epic/Sony, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.