Lemez: Nincs remény! (Forever Cuba)

  • 2001. március 22.

Zene

Aki azt hiszi, hogy egyszer csak vége szakad a kubai lemezdömpingnek, az téved. Most a Tumi Music névre hallgató brit lemezkiadó szerencséltetett minket újabb négy albummal, melyek nem is rosszabbak, nem is jobbak az átlagnál.
Aki azt hiszi, hogy egyszer csak vége szakad a kubai lemezdömpingnek, az téved. Most a Tumi Music névre hallgató brit lemezkiadó szerencséltetett minket újabb négy albummal, melyek nem is rosszabbak, nem is jobbak az átlagnál.

Két válogatást a kubai Egrem nevű kiadótól átvett és a maguk által rögzített anyagokból állítottak össze kábé fele-fele arányban. Az egyiken, mint a The Stars of Buena Vista címből is kiderül, főleg a Buena Vista körül sertepertélő - és május 27-én a Margit-szigetre látogató - öregek morzsái hallhatók. A sokrétű anyagban vannak feszesebb, dögösebb felvételek, de vannak olyanok is, amelyek csak az esztrádzene kategóriájában értékelhetők. Különösen vadak a vonósokkal kibélelt, kis fuvolácskákkal színezett dalocskák, melyekhez képest Harangozó Teri maga a progresszió, csak éppen, mondjuk, Omara Portoundo énekel. Nekem leginkább Pio Leyva, a jókedvű öregember és a kubai cowboy, Eliades Ochoa jön be, de a megrögzött Buena Vista-fanoknak jó kiegészítő anyag.

A másik válogatás a Tabaco & Ron címen megjelenő, négyrészesre tervezett sorozat második része. Ezen főleg a kiadó istállójához tartozó, inkább középgenerációs csapatok szerepelnek. Ennél fogva a zene táncosabb, bulisabb, sokrétűbb: Isaac Delgado, Roberto Plá, Los Van Van, Celina Gonzalez, Orchestra Aragón, Rey Crespo, salsa, son, guaracha, cumbia, latin jazz, timba, bolero, szóval egy keresztmetszet a mai kubai kínálatból, melyből pontos képet kapunk arról, hogy a kiadó merre nyomul.

Kicsit jobb a helyzet a másik két albummal, ezek a szvingkorszak big band-hagyományát viszik tovább latin szövetbe ágyazva. Az Afro-Cuban All Stars jól szól, van húzása, a Felix Baloy nevű énekesnek nagyon értő a csukája, de amikor megszólalt a villanygitár, akkor kiestem a fotelból. Amúgy a csomagból ez az album áll hozzám a legközelebb, és nemcsak a sok fúvós miatt, hanem mert itt érzem a legtöbb ambíciót, munkát és a legkevesebb nyálat.

A másik nagyobb formáció a Benny Moré emlékzenekar, egy Benny Santos nevű énekessel a főszerepben, akinek a hangja állítólag tökre hasonlít legendás elődjéhez, bár ez önmagában még nem érdem. Kompakt hangzás, kiszámítható hangszerelés és sok szép dal, melyekben folyton énekelnek, jópofa kórusokkal alátámasztva.

Így utólag azt gondolom, hogy a kubai zene nagy durranása részben az "ízi liszining"-nek és a retró divatjának köszönhető, nem csoda, hogy a szövegekben a Kuba és a pátria szavak mellett gyakran előfordul a nosztalgia is. Könnyű nekik, egy Castro nevű úr és bandája még azelőtt elzárta őket a külvilágtól, hogy a tánczenét idézőjelbe tette az őszinte rock és az avantgárd kihozta a vendéglátóiparból a jazzt. Nekik meg maradt a nyomor, az aranykor délibábja és az a sajátos ritmusvilág, amit az afrikai, a karibi és a spanyol hatásokból kikevert a történelem.

Czabán György Karburátor

The Stars of Buena Vista, Tobaco & Ron (vulume two), Afro-Cuban All Stars Present Felix Baloy, Benny Santos y su Banda Gigante Benny Moré; Tumi/IndieGo, 1999-2000

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.