Lemez: Szépre emlékezik (Putumayo presents Kermit Ruffins)

  • m. l. t.
  • 2005. február 24.

Zene

Ez a lemezismertetõ nem arról próbál szólni, hogyan született meg a dzsessz New Orleansban, hanem arról, hogy hogyan nem halt meg. De egy bekezdésnyire muszáj megidézni a XX. század elejét is, ezen nem spórolhatunk.

Sõt. Még elõbbrõl, ha lehet.

Startoljunk inkább a polgárháború végétõl, ami nemcsak a feketék felszabadításával járt, hanem azzal is, hogy a katonazenekarok fúvós hangszereihez könnyen hozzá lehetett jutni. Ehhez passzintsunk egy liberális-multikulturális várost, de legalábbis a legendás szórakoztatónegyedét, Storyville-t, továbbá az állandósuló karneváli felvonulásokat, minden lépésnyire egy fúvósegyüttessel. Azt hallani, akkoriban ott nagyon tudtak élni, és most ne csak arra gondoljanak, hogy a millió kupi. Hanem hogy a fúvósegyüttesekre anélkül ropták a népek, hogy rákérdeztek volna: menyegzõre vagy temetésre menetelnek éppen.

Volt már egy korszak, volt már egy banda, amelyik nagyon szívesen rugózott ezeken az emlékeken. A hetvenes évek közepén, amikor is a néhai Dirty Dozen Social and Pleasure Club nyomán létrejött a Dirty Dozen Brass Band. Ennek a társaságnak a dzsesszes-funkys tánczenéje majd kicsattant, annyi tudással és örömmel fújta a magáét, nem is nagyon akadt méltó követõje, csak egyetlen: a Rebirth Brass Band.

Nos, annak az alapítója volt a trombitás-énekes Kermit Ruffins, hogy végre a tárgyra térjünk. 't azonban a Dirty Dozené mellett egy másik csapás, a negyvenes-ötvenes évekbeli big bandek játékmódja is vonzotta, úgy a mókás Cab Calloway, mint a torokszorító Armstrong szvingje. Pontosabban: ez izgatta úgy istenigazán, ezért szállt ki a Rebirth Brass Bandbõl, s kanyarodott szólópályára.

Ahol nagyon megy neki. 1994 óta hét albummal jelentkezett, azokból állt össze ez a nyolcadik, hogy elmondhassuk: a (különben másféle válogatásokban utazó) Putumayo kiadó jó érzékkel szimatolta ki, hogy valami terjeng a levegõben a csávó körül. Nyúljon tradicionálisokhoz, nyúljon klasszikusokhoz vagy önmagához, baromi jóízûeket fúj, és a hangja is jó eséllyel pályázhatna egy Armstrong-hasonmásversenyen. Meg amúgy is. Az olyan klassz, amikor újra behálózhat egy ilyen régi vágású muzsika, és fel nem merül közben, hogy idõutaznánk, vagy hatvan évre hibernáltak volna.

Kermit Ruffins New Orleansa igazán az elemében van.

Most nálunk a kártya.

Hogy tudunk-e élni benne.

m. l. t.

Putumayo/IndieGo, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.