Lemez: Szépre emlékezik (Putumayo presents Kermit Ruffins)

  • m. l. t.
  • 2005. február 24.

Zene

Ez a lemezismertetõ nem arról próbál szólni, hogyan született meg a dzsessz New Orleansban, hanem arról, hogy hogyan nem halt meg. De egy bekezdésnyire muszáj megidézni a XX. század elejét is, ezen nem spórolhatunk.

Sõt. Még elõbbrõl, ha lehet.

Startoljunk inkább a polgárháború végétõl, ami nemcsak a feketék felszabadításával járt, hanem azzal is, hogy a katonazenekarok fúvós hangszereihez könnyen hozzá lehetett jutni. Ehhez passzintsunk egy liberális-multikulturális várost, de legalábbis a legendás szórakoztatónegyedét, Storyville-t, továbbá az állandósuló karneváli felvonulásokat, minden lépésnyire egy fúvósegyüttessel. Azt hallani, akkoriban ott nagyon tudtak élni, és most ne csak arra gondoljanak, hogy a millió kupi. Hanem hogy a fúvósegyüttesekre anélkül ropták a népek, hogy rákérdeztek volna: menyegzõre vagy temetésre menetelnek éppen.

Volt már egy korszak, volt már egy banda, amelyik nagyon szívesen rugózott ezeken az emlékeken. A hetvenes évek közepén, amikor is a néhai Dirty Dozen Social and Pleasure Club nyomán létrejött a Dirty Dozen Brass Band. Ennek a társaságnak a dzsesszes-funkys tánczenéje majd kicsattant, annyi tudással és örömmel fújta a magáét, nem is nagyon akadt méltó követõje, csak egyetlen: a Rebirth Brass Band.

Nos, annak az alapítója volt a trombitás-énekes Kermit Ruffins, hogy végre a tárgyra térjünk. 't azonban a Dirty Dozené mellett egy másik csapás, a negyvenes-ötvenes évekbeli big bandek játékmódja is vonzotta, úgy a mókás Cab Calloway, mint a torokszorító Armstrong szvingje. Pontosabban: ez izgatta úgy istenigazán, ezért szállt ki a Rebirth Brass Bandbõl, s kanyarodott szólópályára.

Ahol nagyon megy neki. 1994 óta hét albummal jelentkezett, azokból állt össze ez a nyolcadik, hogy elmondhassuk: a (különben másféle válogatásokban utazó) Putumayo kiadó jó érzékkel szimatolta ki, hogy valami terjeng a levegõben a csávó körül. Nyúljon tradicionálisokhoz, nyúljon klasszikusokhoz vagy önmagához, baromi jóízûeket fúj, és a hangja is jó eséllyel pályázhatna egy Armstrong-hasonmásversenyen. Meg amúgy is. Az olyan klassz, amikor újra behálózhat egy ilyen régi vágású muzsika, és fel nem merül közben, hogy idõutaznánk, vagy hatvan évre hibernáltak volna.

Kermit Ruffins New Orleansa igazán az elemében van.

Most nálunk a kártya.

Hogy tudunk-e élni benne.

m. l. t.

Putumayo/IndieGo, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.