Lemez: Táncol és mellélép (Perry Farrell: Song Yet To Be Sung)

  • - greff -
  • 2001. augusztus 30.

Zene

Ültem a tévé előtt a minap, dinamikusan elszörföztem a huszadik születésnapi partiját ülő emtívi partjaiig, s a hosszadalmas közvetítés során egyszerre csak Perry Farrell bámult rám a képernyőről. Aranyszínű öltönyben, valamint Dave Navarro gitáros és Stephen Perkins dobos társaságában feszített, szóval nagyon úgy néz ki, hogy a négy évvel ezelőtti elbénázott próbálkozást követően most akkor ismét van Jane´s Addiction. Onnan kezdem.
Ültem a tévé előtt a minap, dinamikusan elszörföztem a huszadik születésnapi partiját ülő emtívi partjaiig, s a hosszadalmas közvetítés során egyszerre csak Perry Farrell bámult rám a képernyőről. Aranyszínű öltönyben, valamint Dave Navarro gitáros és Stephen Perkins dobos társaságában feszített, szóval nagyon úgy néz ki, hogy a négy évvel ezelőtti elbénázott próbálkozást követően most akkor ismét van Jane´s Addiction. Onnan kezdem.

A kilencvenes évek legelején ez volt az a zenekar, amelynek sorsa csudaszépen lemodellezte az amerikai alternatív rock számos csapatának kicsivel később kibontakozó karrierjét. Adva volt egy tehetséges és üdítően beteg fickókból álló társaság, amelynek pikáns, tarka gitárzenéje igazán friss hangnak számított, ráadásul tisztességesen be is kajálta a jónép: a földalatti klubok padlatáról egy nap a szupersztárság kapujánál találta magát. Ám a mainstream zeneipar szokásos aljasságai, no és főképp a heroin rövid időn belül úgy hazavágta, hogy csak nyekkent (de legalább élve keveredett ki a kalandból mind a négy zenész). Három masszív lemez maradt utána (Jane´s Addiction, Nothing´s Schocking, Ritual De Lo Habitual), amelyek egészen jól bírnak az idővel: e néhány sorra készülve előkapartam azt a kazettámat, amelyre még a gimnáziumban másolta rá az angoltanárom a Nothingot, és jól megdöngettem: valóságos, igen korrekt élménynek bizonyult.

Perry aztán az általa alapított amerikai utazó zenefesztivál, a Lollapalooza felett őrködött (majd elhatárolódott az ügytől, mondván, elkurvult az egész), valamint a Porno For Pyrosban énekelt. Egész klassz zenekar volt az is, kettő darab nagylemezt (Porno For Pyros és Good God´s Urge) ért meg. ´97-ben hajszál híja volt, hogy újra frankón összejöjjön a Jane´s, de csak pár koncert meg egy válogatáslemez lett belőle, aztán ment tovább mindenki a maga útján.

Farrell például három éven keresztül dolgozott ezen az első, tánczenésre vett szólólemezén. Lelövöm a poént: jócskán csalódás. És ebben nem is igazán Perry teljesítménye a ludas. Mondjuk, ez a jellegzetesen magas hang a vártnál jóval visszafogottabban süvölt mostan, de azért ezeket a kígyózó dallamokat önmagukban véve jólesik hallhatni. Hanem ami alattuk zörög, az igencsak méltánytalan. A Song Yet To Be Sung elkészítéséhez, olvasom, jelentős erők sorakoztak föl: Alan Moulder a Nine Inch Nails, Marius de Vries pedig Björk mellett villantott, de ide nekem a rozsdás bökőt, hogy ezeket az ásatag drum ´n´ bass- meg dubalapokat akármelyik lelkesebb csepeli hobbidídzsé ki bírná keverni, miután figyelmesen végighallgatta mondjuk az Asian Dub Foundation lemezeit. Nem beszélve a romantikus szintetizátor-futamokról. Röpke, illékony pillanatokra áll össze úgy igazán a kép, amúgy viszont jobbára háttérzene szöszmötöléshez, ami engem simán kiborít, mikor egy ilyen kaliberű figuráról van szó.

Szóval ezt a kört elfelejteni, és várni a Jane´st: csináljanak csodát, én meg majd elhiszem.

- greff -

EMI, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.