Lemez: Transz vagy gagyi? (Medeski Martin and Wood: The Dropper)

  • Czabán György
  • 2001. szeptember 20.

Zene

Azenekar 1991-ben alakult, mikor is a Medeski and Wood duóhoz csatlakozott Martin. A koncepció az volt, hogy egy állandóan turnézó, stabil bandát csináljanak, amely busszal járja a világot, és éjszakáról éjszakára föllép a legkülönbözőbb klubokban.
Azenekar 1991-ben alakult, mikor is a Medeski and Wood duóhoz csatlakozott Martin. A koncepció az volt, hogy egy állandóan turnézó, stabil bandát csináljanak, amely busszal járja a világot, és éjszakáról éjszakára föllép a legkülönbözőbb klubokban.

Indulásnak akusztikus modern dzsesszt játszottak, mint a Notes from the Underground című, ´91-92-ben rögzített albumokon hallható. Az 1996-os Shack-man korongon már egy teljesen egyedi zenei világ hallható, de az áttörést két év múlva a Blue Note-nál megjelent Combustication hozza meg. Ez a zene már nem képzelhető el áram nélkül, megjelennek a különböző villanyzongorák, a basszusgitár, a hangminták, de azért az ortodox dzsesszeseknek ugyanúgy bejön, mint a poszthippiknek vagy akár a modern tánczenéken nevelkedett legfiatalabb generációnak. A kritika lelkes, és valahol Ornette Coleman és a Beastie Boys közé lövi be az anyagot, melyet a hip-hop-ritmusok és a free jazz disszonanciájának egymásba feszüléséből vél generálódni.

Ezen az úton tovább haladva jutunk el a The Dropper című MMW-albumig. A zene karakteres, pontos, de nehezen határolható be a hagyományos kategóriákkal, ezért aztán sokféle módon próbálják megközelíteni: progresszív dzsessz, őrült kísérlet, funkorientált acid dszessz, avant-noise-groove, kontrollált káosz, XXI. század zenéje stb.

Az biztos, hogy az MMW rettenetesen jó zenészekből áll. John Medeski zongorán, Leslie effekttel turbózott Hammond B3/C3 orgonán és egy régi típusú Fender zongorán nyomat. Chris Wood bőgőn és egy elektromos Fender basszuson játszik, és nagyon megtisztelőnek tartja, hogy a korai Charlie Mingushoz hasonlítják a stílusát. Billy Martin a kemény és cizellált ritmusalapokhoz egy hagyományos dobszerkót és számtalan ütőhangszert használ. A csapat bázisdemokratikusan működik, és mind a koncertjeiken, mind stúdióban csak csöves erősítőket használ. Gondolom, ez is azt a finom retrofeelinget szolgálja, ami az avatatlan hallgató számára eldönthetetlenné teszi, hogy ez egy hipermodern zene vagy valami lelet a hetvenes évekből.

A trió kiválóan építi be a vendégművészeket. Az MMW hangzásképébe szervesen illeszkedik Marc Ribot gitáron, Marshal Allen, a néhai Sun Ra Arkestra szaxofonosa, Charlie Burnham, a veterán hegedűs vagy Eddie Bobe kongás, akik néhány darabban kiváltják a hangmintákat. A tizenhárom kompozíció mind saját szerzemény, és mint az okos fiúkhoz illik, számtalan utalás magyarázható bele, a hetvenes évek eleji Miles Davistől a latinos beütéseken keresztül Jimmy Smithig. Hipnotikus dzsessz, amire lehet táncolni, vagy kellő távolságtartással előadott tánczene, amire figyelni kell.

Czabán György

Blue Note, 2000

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.