Magaslati levegő (Csúcs és hang - Új népzene az Alpokból)

  • 2001. szeptember 20.

Zene

Az Alpokról majdnem mindent tudunk. Ott tenyészik a bőrgatyesz, a kolompoló marha és piros képű pásztora, éppoly levakarhatatlanul, mint ahogy a csikós gulyás meg a karikás ostor tapad a Hortobágyra itt, mifelénk. Ettől a szuvenír-fílingtől nem mentes a népzenéje sem, ám aki nem riad vissza a mélyfúrástól, egészen felkavaró etnozenei mozgásokra talál. S még csak a hegyhez sem kell menni, hiszen Ausztria és Svájc úttörői a jövő héten Kelenföldre látogatnak. Amíg pedig ideérnek, felgöngyölíthetjük a gyökereiket.
Az Alpokról majdnem mindent tudunk. Ott tenyészik a bőrgatyesz, a kolompoló marha és piros képű pásztora, éppoly levakarhatatlanul, mint ahogy a csikós gulyás meg a karikás ostor tapad a Hortobágyra itt, mifelénk. Ettől a szuvenír-fílingtől nem mentes a népzenéje sem, ám aki nem riad vissza a mélyfúrástól, egészen felkavaró etnozenei mozgásokra talál. S még csak a hegyhez sem kell menni, hiszen Ausztria és Svájc úttörői a jövő héten Kelenföldre látogatnak. Amíg pedig ideérnek, felgöngyölíthetjük a gyökereiket.

A hetvenes évek kezdetén Ausztriát, Németországot, Svájcot éppúgy megérintette a népzenei revival mozgalma, mint Európa és a világ többi részét. Annak rendje szerint korántsem merült ki a hagyományápolásban, hanem kitérőket keresett az ifjúságra nem kevésbé ható dzsessz, rock és kortárs zene felé. A bajor zenekarok közül így tűnt ki a politikusokat sokkoló Biermosl Blosn; sógorainknál a Broadlahn a dzsesszbe, a Die Knödel a klasszikus zenébe, majd az Attwenger a punkba feledkezett, a svájci Appenzeller Space Schöttl tagjai pedig pszichedelikus rockot játszottak korábban. Ezeket a társaságokat (és követőiket) jegyzi ma a szakirodalom, még a hazájukban is rajonganak értük vagy százhúszan. Nálunk persze se kép, se hang, de ennek nincs jelentősége, és különben is, majd most pótoljuk, egy csapásra. Adódik rá négy napunk.

Szeptember 27-én (MU Színház, 19.00) Svájcból indulunk. Két duó játszik: előbb a felkapott Stimmhorn - fúvós hangszerek plusz torokének, igen tág érzelmi tartománnyal. Markus Flückigert és Anton Bruhint utána kevésbé forszíroznám, de ez pusztán előítélet, lévén a dorombolástól menthetetlenül idegenkedem. Másnap a MU Színházban újra Stimmhorn, majd a Mo§hammer-Angerer-Bruhin trió; ebben, szerencsére, Bruhin apró dorombját Mo§hammer kolosszális alpesi kürtje übereli. Este tízkor a Fonóban Zabine, aki egy nagyon vonzó és népszerű osztrák hölgy, továbbá tiroli nyelvjárásban hip-hop és drum & bass alapokra énekel. A harmadik nap, 29.: csúcs, valóban. Az osztrák Ensemble Inflagranti kezd a MU-ban, márpedig ez elementáris etnodzsessz, immár visszaköszönő arcokkal (Mo§hammer fúvós hangszerei és Angerer dobokkal, valamint a hegedűs Rupert Bopp és a bőgős Christoph Lindenbauer). ´ket a svájci Mytha kvartett követi, csupa messzire nyúló alpesi kürttel - unikális, atmoszferikus-misztikus hang. A MU-tól, hál´ isten, nem esik messze a Fonó, mert tízre, a Tobler-Lincke-Tanner trióra fölöttébb érdemes átruccanni. A cimbalmos Töbi Tobler és a bőgős-énekes Ficht Tanner zenekara volt az említett Appenzeller Space Schöttl korábban, de nem ezért, hanem mert éppolyan felszabadult és virtuóz cimbalomzenét játszanak, mint Balogh Kálmánék nálunk. Végül vasárnap délben a budai várban a Mytha, a MU Színházban pedig hétkor a Tobler-Lincke-Tanner trió szolgál repetával, szóval, mondom, minden együtt, hogy az Alpok magaslataiban végre büfék legyünk.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.