Lemez: Varázsgitár (Depeche Mode: Exciter)

  • - legát -
  • 2001. június 21.

Zene

Afelszínesek meg a cinikusok ma is úgy tekintenek a Depeche Mode-ra, mint arra a szintipop-szabadcsapatra, amely tengernyi feketébe bújt tinilány szívét törte darabokra a nyolcvanas évek közepén Magyarországon, és amely nélkül nem jöhetett volna létre Kovács Ákos.
Afelszínesek meg a cinikusok ma is úgy tekintenek a Depeche Mode-ra, mint arra a szintipop-szabadcsapatra, amely tengernyi feketébe bújt tinilány szívét törte darabokra a nyolcvanas évek közepén Magyarországon, és amely nélkül nem jöhetett volna létre Kovács Ákos.

Nincs ebben semmi mellébeszélés, akit nem érdekel a Depeche Mode, ennyit érdemel, akit viszont ezek miatt taszít az együttes, higgadjon le, amíg nem késő: a Depeche Mode sokkal izgalmasabb dolog, mint valami Backstreet Boys-tinédzsertombolás. A bevezetésben írt ismeretető csupán semmitmondás, bár tény, hogy a budapesti fan-klubok közül a Depeche Mode-é a legkomolyabb, legradikálisabb és legfanatikusabb. Mondhatnánk, legátfogóbb, bár ez talán túlzás.

Az viszont nem túlzás, hogy több mint húsz éve létezik az együttes. Ezt akár tiszteletre méltónak is tarthatnánk, bár volt egy időszak - a kilencvenes évek közepe -, amikor a legelfogultabb Mode-rajongók sem gondolták komolyan, hogy kedvenceiket az ezredforduló után is láthatják-hallhatják, mivel akkoriban került Dave Gahan énekes halál közeli kapcsolatba a heroinnal, és akkoriban hagyta el az együttest Alan Wilder, aki egyszerre volt feltűnés nélküli háttérember és meghatározó kulcsfigura.

A Depeche Mode két és fél főre fogyatkozott - Gahan hol élt, hol halt -, amikor Ultra címmel megjelent legutóbbi albumuk. Ennek négy éve. Innentől kezdve azonban ismét elkezdtek a dolgok jóra fordulni, 1998-99-ben négy CD-ből álló kislemez-válogatás jelent meg, amit aztán világ körüli turné, élet, erő, egészség követett. A teljes regenerálódásra - vadonatúj dalok - azonban mostanáig kellett várni.

Ami a legfontosabb: az Exciter című lemezhez hasonlóan egységes és kikezdhetetlen albummal a Depeche Mode a nyolcvanas évek vége óta nem jelentkezett. Martin Gore dalaihoz és Dave Gahan énekéhez akkoriban a szintetizátorban rejlő lehetőségek, a hangszínek - ebben volt Alan Wilder király - adták meg azt a pluszt, amitől a DM egyedivé és összetéveszthetetlenné vált. Az ezt követő időszak Depeche Mode-ja - a megújulás jegyében - viszont arról szólt, hogy egy teljesen "műfajidegen" dolgot, vagyis a gitárt sikerül-e integrálni ebbe a nagyon jellegzetes és megbonthatatlannak tűnő zenébe. Született ugyan egy rakás nagyszerű gitáros dal, ám a teljes produkciót illetően, "lemezszinten" nem működött a dolog.

Az Exciter esetében nincsenek hiányosságok, amit hallunk, mind egy szálig markáns gitárzene, a zeneszerző Martin Gore tehát "hazatalált". Ez azonban ne tévesszen meg senkit. Az Exciter elsősorban azért mégis egy összetéveszthetetlen Depeche Mode-lemez. 1987 óta a legjobb.

- legát -

EMI/Mute Records, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.