Lemez: Vérszagra gyûl (High On Fire: Blessed Black Wings)

  • Greff András
  • 2005. február 3.

Zene

A rockzene kétségkívül tud valamit az örök visszatérés mítoszáról: az amerikai underground fajsúlyos, vadabb oldala például ismét elképesztõen lendületbe jött az utóbbi idõben. Vert helyzetbõl az uralkodói trónig - szóba hozható volna itt a teljes, mostanra már voltaképp tradicionális heavybe forduló új hardcore-mezõny, de engem, ha már zúzásról van szó, sokkal jobban lázba hoz néhány egészen öntörvényû, rendkívüli energiákat felszabadító friss zenekar. Részemrõl ezen a terén most béke van: nemrég a Mastodon komplex és epikus természetû Leviathanja, most meg az új High On Fire ütött ki, ízes parasztlengõssel.

A rockzene kétségkívül tud valamit az örök visszatérés mítoszáról: az amerikai underground fajsúlyos, vadabb oldala például ismét elképesztően lendületbe jött az utóbbi időben. Vert helyzetből az uralkodói trónig - szóba hozható volna itt a teljes, mostanra már voltaképp tradicionális heavybe forduló új hardcore-mezőny, de engem, ha már zúzásról van szó, sokkal jobban lázba hoz néhány egészen öntörvényű, rendkívüli energiákat felszabadító friss zenekar. Részemről ezen a terén most béke van: nemrég a Mastodon komplex és epikus természetű Leviathanja, most meg az új High On Fire ütött ki, ízes parasztlengőssel.

A High On Fire vezérének Matt Pike a neve. Ennek az embernek története van. A kilencvenes évek hajnalán a Sleep nevű trióban pengette a gitárját, abban a zenekarban, amelynek szétszívott, szét-csúszott, hipnotikus muzsikájára emlékezve a mai napig kövér könnycseppeket morzsol el a szeme sarkában minden rendes sztónerrocker. A legenda szerint az évekig személygépkocsiban alvó, a koncertek hangerejétől félsüket Sleep-tagság életviteléről keringő anekdoták csordultig voltak szeszszel, droggal és iszonyatos lepattantsággal, a banda lemezei pedig, legfőképp a Jerusalem című, mind-mind e trógerlét szépségesen rémületes himnuszait zengték egy olyan zenei univerzumból, ahol az istent Tony Iomminak hívják. Úgy 1997-ig húzta a banda, Matt Pike-ot az ezredforduló magasságában már a High On Fire-ban láttuk viszont.

A pszichedélikus előélet átcsillámlik olykor e hármas zenéjén (az új lemezen a Sons Of Thunder című zárótétel vibrálása idézi a dicső múltat), de azért a High On Fire már egészen más kategória. Félreértés ne essék, közismert, hogy ezt a zenekart is szégyenletes mennyiségű whisky fűti, de a szétesettséget el lehet felejteni, itt most könyörtelen fokuszáltságról van szó. És hát vérről, tengernyi vérről: a Blessed Black Wings a kardozós-baszós-partraszállós műfaj gyöngyszeme. Megzenésített tatárdúlás. Ha nagyon akarom, a dalaiból ki tudom hallani az előképeket a Motörheadtől a Venomon át mondjuk a Slayerig, de nem érdemes ezzel vesződni: az a pusztító barbár őserő, ami ezeket a számokat mozgatja, ami Matt Pike minden elüvöltött sorából szétsugárzik, nem csupán megrendítő, hanem abszolút sajátos is. A reményteljes, ám még bátortalanabb indulás (The Art Of Self-Defense, 2000) és a nagyszerű, csak cseppet maszatos folytatás (Surrounded By Thieves, 2002) után harmadik lemezén a High On Fire beváltja minden eddigi ígéretét. Aminek magyarázatát érdemes a kifogástalan partnerválasztásban is keresni: Steve Albini producer ismét, mint anno a Helmet, a Neurosis és még vagy száz príma zenekar esetében, képességeik legjavát hajtotta ki a nagyszerű zenészekből - semmi felesleges pátosz, semmi elhajlás, csak a nyers, pogány erő, ütközésig kicsavarva. Ami pedig a hangzást illeti: láthattuk a bandát két éve a Trafóban, hallottuk, ahogyan a három koszos, szakállas, Bukowski tollára illő alak a zsíros ujjakkal megmarkolt hangszereivel csak gyötörte és gyötörte a hallgatóságot azzal a pulzáló zajjal, amíg az bele nem szédült. Na most, ez pont úgy szól, képzelhetik. Csak győzzük utána szellőztetni a vérszagot.

Greff András

Relapse/HMP, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.