Lemez: Vérszagra gyûl (High On Fire: Blessed Black Wings)

  • Greff András
  • 2005. február 3.

Zene

A rockzene kétségkívül tud valamit az örök visszatérés mítoszáról: az amerikai underground fajsúlyos, vadabb oldala például ismét elképesztõen lendületbe jött az utóbbi idõben. Vert helyzetbõl az uralkodói trónig - szóba hozható volna itt a teljes, mostanra már voltaképp tradicionális heavybe forduló új hardcore-mezõny, de engem, ha már zúzásról van szó, sokkal jobban lázba hoz néhány egészen öntörvényû, rendkívüli energiákat felszabadító friss zenekar. Részemrõl ezen a terén most béke van: nemrég a Mastodon komplex és epikus természetû Leviathanja, most meg az új High On Fire ütött ki, ízes parasztlengõssel.

A rockzene kétségkívül tud valamit az örök visszatérés mítoszáról: az amerikai underground fajsúlyos, vadabb oldala például ismét elképesztően lendületbe jött az utóbbi időben. Vert helyzetből az uralkodói trónig - szóba hozható volna itt a teljes, mostanra már voltaképp tradicionális heavybe forduló új hardcore-mezőny, de engem, ha már zúzásról van szó, sokkal jobban lázba hoz néhány egészen öntörvényű, rendkívüli energiákat felszabadító friss zenekar. Részemről ezen a terén most béke van: nemrég a Mastodon komplex és epikus természetű Leviathanja, most meg az új High On Fire ütött ki, ízes parasztlengőssel.

A High On Fire vezérének Matt Pike a neve. Ennek az embernek története van. A kilencvenes évek hajnalán a Sleep nevű trióban pengette a gitárját, abban a zenekarban, amelynek szétszívott, szét-csúszott, hipnotikus muzsikájára emlékezve a mai napig kövér könnycseppeket morzsol el a szeme sarkában minden rendes sztónerrocker. A legenda szerint az évekig személygépkocsiban alvó, a koncertek hangerejétől félsüket Sleep-tagság életviteléről keringő anekdoták csordultig voltak szeszszel, droggal és iszonyatos lepattantsággal, a banda lemezei pedig, legfőképp a Jerusalem című, mind-mind e trógerlét szépségesen rémületes himnuszait zengték egy olyan zenei univerzumból, ahol az istent Tony Iomminak hívják. Úgy 1997-ig húzta a banda, Matt Pike-ot az ezredforduló magasságában már a High On Fire-ban láttuk viszont.

A pszichedélikus előélet átcsillámlik olykor e hármas zenéjén (az új lemezen a Sons Of Thunder című zárótétel vibrálása idézi a dicső múltat), de azért a High On Fire már egészen más kategória. Félreértés ne essék, közismert, hogy ezt a zenekart is szégyenletes mennyiségű whisky fűti, de a szétesettséget el lehet felejteni, itt most könyörtelen fokuszáltságról van szó. És hát vérről, tengernyi vérről: a Blessed Black Wings a kardozós-baszós-partraszállós műfaj gyöngyszeme. Megzenésített tatárdúlás. Ha nagyon akarom, a dalaiból ki tudom hallani az előképeket a Motörheadtől a Venomon át mondjuk a Slayerig, de nem érdemes ezzel vesződni: az a pusztító barbár őserő, ami ezeket a számokat mozgatja, ami Matt Pike minden elüvöltött sorából szétsugárzik, nem csupán megrendítő, hanem abszolút sajátos is. A reményteljes, ám még bátortalanabb indulás (The Art Of Self-Defense, 2000) és a nagyszerű, csak cseppet maszatos folytatás (Surrounded By Thieves, 2002) után harmadik lemezén a High On Fire beváltja minden eddigi ígéretét. Aminek magyarázatát érdemes a kifogástalan partnerválasztásban is keresni: Steve Albini producer ismét, mint anno a Helmet, a Neurosis és még vagy száz príma zenekar esetében, képességeik legjavát hajtotta ki a nagyszerű zenészekből - semmi felesleges pátosz, semmi elhajlás, csak a nyers, pogány erő, ütközésig kicsavarva. Ami pedig a hangzást illeti: láthattuk a bandát két éve a Trafóban, hallottuk, ahogyan a három koszos, szakállas, Bukowski tollára illő alak a zsíros ujjakkal megmarkolt hangszereivel csak gyötörte és gyötörte a hallgatóságot azzal a pulzáló zajjal, amíg az bele nem szédült. Na most, ez pont úgy szól, képzelhetik. Csak győzzük utána szellőztetni a vérszagot.

Greff András

Relapse/HMP, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.