Lemez: Például Indonézia. Vagy Japán (The Rough Guide - World Music Network)

  • 2002. április 4.

Zene

Ha Magyarország az európai országok egyike volna, akkor egy viszonylag új világzenei lemezsorozat megjelenésének nem lenne különösebb hírértéke. Akkor a népek kézbe vennék a lemezboltban, összevetnék a többi hasonló sorozattal, és legfeljebb úgy gondolnák, hogy maradnak inkább a már bevált Putumayónál, Networknél, Hemisphere-nél. Nálunk azonban kissé problematikusabb a dolog, s hogy ne kelljen messzire mennünk, eleve egyetlen világzenei lemezbolt sincsen. Mintegy "közmegegyezéssel" rövidre van zárva ez a sztori: nincs hozzá rádióműsor, nincs hozzá szaklap, ilyeténképpen "vásárlóerő", ergo bolt sincs, s máris visszatértünk a kályhához - ez az egész egy nagy égés.
Ha Magyarország az európai országok egyike volna, akkor egy viszonylag új világzenei lemezsorozat megjelenésének nem lenne különösebb hírértéke. Akkor a népek kézbe vennék a lemezboltban, összevetnék a többi hasonló sorozattal, és legfeljebb úgy gondolnák, hogy maradnak inkább a már bevált Putumayónál, Networknél, Hemisphere-nél. Nálunk azonban kissé problematikusabb a dolog, s hogy ne kelljen messzire mennünk, eleve egyetlen világzenei lemezbolt sincsen. Mintegy "közmegegyezéssel" rövidre van zárva ez a sztori: nincs hozzá rádióműsor, nincs hozzá szaklap, ilyeténképpen "vásárlóerő", ergo bolt sincs, s máris visszatértünk a kályhához - ez az egész egy nagy égés.

Hogy világzene helyett mi van, azt inkább hagynám, inkább két apró illusztrációt, ha szabad.

1. A napokban apró MAHASZ-zsiráfokkal jutalmazta a szakma a legsikeresebbnek ítélt könnyűzenei produkciókat. Ám míg a popra, rockra, dance-re, hip-hopra és így tovább, az öszszes létező műfajra külön listán voksolhattak az arra hivatottak, a dzsessz és a world music - vagy-vagy alapon - közös szavazólapra került, vagyis csak "egymást kijátszva" rúghatott labdába, az "élettér" felén.

2. Jó két évvel ezelőtt egy sokra hivatott roma zenekarunk, a Romano Drom elkészítette debütáló lemezét. Kiadója, az X-Produkció nem rendelkezett a szükséges tőkével és gyakorlattal, hogy futtassa Nyugaton, így az album sorsa a várható módon alakult: nem alakult sehogy. Ezzel aztán idővel telítődött a zenekar belga menedzserének, Marina Pommiernek a töke, és tavaly ősszel újra felvette, majd Franciaországban újra megjelentette az anyagot. Ami, láss csodát, januárban a hatodik helyen állt az európai világzenei rádiósok összesített listáján. Bummm. Ne essék félreértés, korántsem a korlátozott eszközökkel rendelkező X-Produkciót akarnám csesztetni ezzel. Én csupán arra volnék kíváncsi, miért muszáj a legjobb folkzenekarainknak nyugati kiadókhoz fordulniuk a minimális nemzetközi megmérettetés reményében; pontosabban arra volnék kíváncsi, hogy ha egy világszerte közkedvelt "árucikket" képtelenek megmutatni a világnak, akkor "imázsilag" mire használhatók a magyarországi kultúra menedzselésére létrehozott intézményeink.

Erről ennyit. A tárgyra térek máris.

H

Ennek a lemezsorozatnak az első darabja 1994-ben jelent meg a The Rough Guide - World Music című könyv mellékleteként. Ez a könyv volt az első átfogó világzenei kiadvány, de nemcsak ezért vált alapművé, hanem közérthetősége és szolgáltató jellege miatt is: kontinensről kontinensre minden fejezete megtalálta a maga avatott szerzőjét, ugyanakkor mentes maradt a tudományos fontoskodástól, inkább az vezérelte, hogy olvasóinak olyan (kapható) lemezekre hívja fel a figyelmét, amelyek masszív élményeket szerezhetnek számára. Ez volt az az időszak, amikor Európa-szerte bebizonyosodott, hogy a könnyűzenei műfajok közül a világzene fejlődik a legdinamikusabban: számos új fesztivál szerveződött, megugrottak a lemezpiaci mutatók, és mire öt év múlva - megkétszereződött terjedelemben - a könyv második kiadására sor került, a CD-melléklete sorozattá bővült. Jelenleg nagyjából nyolcvan cím körül jár.

A The Rough Guide - World Music Network sorozat előnye könnyen átlátható: minden további nélkül lovagolhat a szakmai hitelességen, elvégre egy überelhetetlen, mintegy százhúsz szerző által jegyzett világzenei kalauz hangzóanyaga. Ugyancsak vonzó, hogy valamennyi korongja meghaladja a hatvanöt perces időtartamot, ugyanakkor középáras magasságban kínálja magát (ez nálunk úgy 3500 forintot kóstál). De hogy nincs egy kis "svindli" a súlyában, azt mégsem mondanám.

Számomra, legalábbis, úgy lett volna valóban meggyőző, ha egy-egy földrajzi vagy műfaji régió lemezeiből ugyanaz válogatott volna, aki a vonatkozó fejezetet írta, nem pedig - mint ezúttal túlnyomórészt - a sorozatszerkesztő. Ami nem azt jelenti, hogy sandán kell méregetni Phil Stanton felkészültségét, annyit jelent csak, amennyit mondtam. Hogy azért így kevésbé kóser. Pusztán, mert még nem pottyant a világra olyan teremtmény, aki a mindenséget számba vehetné. (Hát még fülbe.)

H

Nem hallottam mind a nyolcvan CD-t, legfeljebb tizenötöt, de abból azért kiderült. Egyrészt az, hogy ez az összeállítás sem úszhatja meg a tipikusan kellemetlenkedő kérdések nélkül. Hogy a csudába´ maradt ki a Mali & Guinea címűből Mory Kante, Salif Keita, Rokia Traoré, Habib Koite és Oumou Sangaré; Észak-Afrikából Rimitti, Görögországból Dalaras? - és így tovább. Nem beszélve arról a nem kevésbé megkerülhetetlen körről, hogy mennyiben jellemzi a jelenlévőket egy-egy kiválasztott dal...

No de helytelen és igazságtalan volna, ha elsősorban a hiányosságaival minősítenénk egy ilyen gyűjteményt. Nem sokat tehet egy szerkesztő, ha egy kiadó megtagadja tőle az "újrahasznosítás" jogát - egyfelől; másrészt az összegereblyézett stílusok azért kiterjedt rálátásról tanúskodnak így is. Harmadsorban pedig: egy ilyen sorozat - és azon belül egy-egy lemez - nem azokat kell hogy megszólítsa, akik büfék a tárgyban, hanem az újonnan érkezőket; abban pedig biztos vagyok, hogy a beavatásukat ellátja a Rough Guide.

Engem például az izgatott leginkább, hogy mi újság Indonéziában vagy Japánban - ahonnan eddig kevés hang jutott el hozzám. És azonnal egyenesbe kerültem. Ugyanis annak dacára, hogy a japán választékból bőszen hiányolható a - Ry Cooderrel, Talvin Singhgel, Michael Nymannal is dolgozó - Nenes "lányzenekar", és annak dacára, hogy Sabah Habas Mustaphának a legkevésbé jelentékeny indonéziai albumából került itt a terítékre, mindkét lemez annyi felfedeznivalóval szolgált, hogy utána megszállt a merülés vágya. "Még sok-sok japán Soul Flower Mononoke Summit, Takio Ito, Surf Champlers, Koto Vortex, Takashi Hirayasu és sok-sok indonéziai CBMW, Waldjinah, Elvy Sukaesih, Group Bamba Puang és Imas Permas kell...!" És bőven el tudom képzelni, hogy mások hasonlóképp jártak-járnak Afrikába vagy Portugáliába, vagy a Zöld-foki-szigetekbe vagy a tangóba, vagy a cumbiába, vagy a flamencóba fülelvén.

Hát így. Mit mondjak még.

Azt remélhetőleg említeni sem kell, hogy annak rendjén átjön: a world music éppúgy nem azonosítható a népzenével, mint ahogy attól nem is függetleníthető. Ezen a sorozaton is alapvetően népzenei ihletettségű - gyakran annak a hangszereire épülő - könnyűzene hallható, amelynek a komolyzenéhez, a rockhoz és a dzsesszhez hasonlóképpen, vannak rendkívül erős és vannak felejthető produkciói. A világon mindenütt - amint azt az utóbbi tíz évben megtanulhattuk a world music-mozgalomnak és az ilyen rough guide-oknak köszönhetően.

Marton László Távolodó

(A sorozat forgalmazója az IndieGo.)

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.