lemez/koncert - David Yengibarian Octet: No Compromise

  • - kyt -
  • 2010. november 25.

Zene

Az örmény tangóharmonikás zenéje úgy általában a műfaji besorolhatatlanság magaslatain lebeg, pontosabban nem annyira lebeg, mint inkább lüktet, rezeg, diszharmóniákkal nyugtalanít. Ezúttal is valami furcsa, egyedi keverék kimunkálásában utazott.
Az örmény tangóharmonikás zenéje úgy általában a mûfaji besorolhatatlanság magaslatain lebeg, pontosabban nem annyira lebeg, mint inkább lüktet, rezeg, diszharmóniákkal nyugtalanít. Ezúttal is valami furcsa, egyedi keverék kimunkálásában utazott. Amikor a lemezbemutató koncerten megszólaltatta a hangszerét, arra gondoltam, hogy hiszen a tangóharmonika, ez a tisztán zengõ hangszer egyfajta hordozható orgona (megnéztem: valóban van egy változata, amit svájci orgonának - ottaniul: schwyzerörgerli - hívnak). Az oktettfelállásból, eleve a négytagú fúvósszekcióból következõ idõigényes imprókényszer azonban lényegében megakadályozta, hogy hallgathassuk magát Yengibariant is. ' viszont kétségkívül elégedetten, sõt sugározva, boldogan helyezte elõtérbe kollégáit, és tény az is, hogy a világ négy tájáról verbuvált zenészek (a felvételen csak Botos József, a gitáros magyar) nem éltek vissza elõzékenységével, összeszedetten és remekül játszottak, nem volt tolakodás, helyezkedés. Az elsõ néhány szám még egyfajta bemelegítésnek hatott, de aztán megjött a kedv és a lendület, klappolt minden.

A program részben új, részben újrahangszerelt darabokból állt, és valamennyivel hosszabb ideig tartott, mint a lemezen, de azért ott is megkapták az egyes darabok az átlagosan hétperces hosszúságot. (Egyébként élõ felvételrõl van szó.) Minthogy nyilvánvalóan projektzenekarral állunk szemben, nyilván és érezhetõen részletesen, precízen kidolgozott struktúrákat vezetnek elõ. Ez lélektelenséghez szokott vezetni, amit vagy a zenészek minõsége, vagy a darabok érzésgazdagsága határozott meg. A lemezen mintha több teret kapott volna a tangóharmonika, de lehet, hogy ez csak azért tûnt így, mert a koncerten néha kissé túlzottnak tûnt a többiek hangereje. Azért legalább egy hosszabb Yengibarian-szólót szívesen vettem volna.

NarRator Records, 2010 / Millenáris, november 20.

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.