lemez/koncert - David Yengibarian Octet: No Compromise

  • - kyt -
  • 2010. november 25.

Zene

Az örmény tangóharmonikás zenéje úgy általában a műfaji besorolhatatlanság magaslatain lebeg, pontosabban nem annyira lebeg, mint inkább lüktet, rezeg, diszharmóniákkal nyugtalanít. Ezúttal is valami furcsa, egyedi keverék kimunkálásában utazott.
Az örmény tangóharmonikás zenéje úgy általában a mûfaji besorolhatatlanság magaslatain lebeg, pontosabban nem annyira lebeg, mint inkább lüktet, rezeg, diszharmóniákkal nyugtalanít. Ezúttal is valami furcsa, egyedi keverék kimunkálásában utazott. Amikor a lemezbemutató koncerten megszólaltatta a hangszerét, arra gondoltam, hogy hiszen a tangóharmonika, ez a tisztán zengõ hangszer egyfajta hordozható orgona (megnéztem: valóban van egy változata, amit svájci orgonának - ottaniul: schwyzerörgerli - hívnak). Az oktettfelállásból, eleve a négytagú fúvósszekcióból következõ idõigényes imprókényszer azonban lényegében megakadályozta, hogy hallgathassuk magát Yengibariant is. ' viszont kétségkívül elégedetten, sõt sugározva, boldogan helyezte elõtérbe kollégáit, és tény az is, hogy a világ négy tájáról verbuvált zenészek (a felvételen csak Botos József, a gitáros magyar) nem éltek vissza elõzékenységével, összeszedetten és remekül játszottak, nem volt tolakodás, helyezkedés. Az elsõ néhány szám még egyfajta bemelegítésnek hatott, de aztán megjött a kedv és a lendület, klappolt minden.

A program részben új, részben újrahangszerelt darabokból állt, és valamennyivel hosszabb ideig tartott, mint a lemezen, de azért ott is megkapták az egyes darabok az átlagosan hétperces hosszúságot. (Egyébként élõ felvételrõl van szó.) Minthogy nyilvánvalóan projektzenekarral állunk szemben, nyilván és érezhetõen részletesen, precízen kidolgozott struktúrákat vezetnek elõ. Ez lélektelenséghez szokott vezetni, amit vagy a zenészek minõsége, vagy a darabok érzésgazdagsága határozott meg. A lemezen mintha több teret kapott volna a tangóharmonika, de lehet, hogy ez csak azért tûnt így, mert a koncerten néha kissé túlzottnak tûnt a többiek hangereje. Azért legalább egy hosszabb Yengibarian-szólót szívesen vettem volna.

NarRator Records, 2010 / Millenáris, november 20.

****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.