lemez/koncert - David Yengibarian Octet: No Compromise

  • - kyt -
  • 2010. november 25.

Zene

Az örmény tangóharmonikás zenéje úgy általában a műfaji besorolhatatlanság magaslatain lebeg, pontosabban nem annyira lebeg, mint inkább lüktet, rezeg, diszharmóniákkal nyugtalanít. Ezúttal is valami furcsa, egyedi keverék kimunkálásában utazott.
Az örmény tangóharmonikás zenéje úgy általában a mûfaji besorolhatatlanság magaslatain lebeg, pontosabban nem annyira lebeg, mint inkább lüktet, rezeg, diszharmóniákkal nyugtalanít. Ezúttal is valami furcsa, egyedi keverék kimunkálásában utazott. Amikor a lemezbemutató koncerten megszólaltatta a hangszerét, arra gondoltam, hogy hiszen a tangóharmonika, ez a tisztán zengõ hangszer egyfajta hordozható orgona (megnéztem: valóban van egy változata, amit svájci orgonának - ottaniul: schwyzerörgerli - hívnak). Az oktettfelállásból, eleve a négytagú fúvósszekcióból következõ idõigényes imprókényszer azonban lényegében megakadályozta, hogy hallgathassuk magát Yengibariant is. ' viszont kétségkívül elégedetten, sõt sugározva, boldogan helyezte elõtérbe kollégáit, és tény az is, hogy a világ négy tájáról verbuvált zenészek (a felvételen csak Botos József, a gitáros magyar) nem éltek vissza elõzékenységével, összeszedetten és remekül játszottak, nem volt tolakodás, helyezkedés. Az elsõ néhány szám még egyfajta bemelegítésnek hatott, de aztán megjött a kedv és a lendület, klappolt minden.

A program részben új, részben újrahangszerelt darabokból állt, és valamennyivel hosszabb ideig tartott, mint a lemezen, de azért ott is megkapták az egyes darabok az átlagosan hétperces hosszúságot. (Egyébként élõ felvételrõl van szó.) Minthogy nyilvánvalóan projektzenekarral állunk szemben, nyilván és érezhetõen részletesen, precízen kidolgozott struktúrákat vezetnek elõ. Ez lélektelenséghez szokott vezetni, amit vagy a zenészek minõsége, vagy a darabok érzésgazdagsága határozott meg. A lemezen mintha több teret kapott volna a tangóharmonika, de lehet, hogy ez csak azért tûnt így, mert a koncerten néha kissé túlzottnak tûnt a többiek hangereje. Azért legalább egy hosszabb Yengibarian-szólót szívesen vettem volna.

NarRator Records, 2010 / Millenáris, november 20.

****

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.