Lemez

Liszt–Tausig: Faust-szimfónia

  • - csk -
  • 2017. május 20.

Zene

Mester és tanítvány együttműködésének szép dokumentuma ez a lemez. Liszt nemcsak a 19. század legnagyobb zongoravirtuóza és egyik legjelentősebb újító szellemű zeneszerzője volt, de hatalmas jelentőségű zongoratanár is, akit iskola vett körül, tanítványai alapozták meg a 20. század zongoraművészetét (hogy mást ne is említsünk: a Liszt-növendék Thomán Istvántól tanult Bartók és Dohnányi). Liszt egyik legjelentősebb diákja volt a tragikusan korán, harminc­évesen, tífuszban elhunyt Carl Tausig (1841–1871). Ő nem csak Liszt szellemében zongorázott, de zenei gondolkodásmódjában is követte mesterét: például az átiratok készítése iránt megnyilvánuló szenvedélye terén. Zongoraátiratot készített Liszt tizenegy szimfonikus költeményéből, és szintén zongorára dolgozta át az életmű egyik legnagyobb teljesítményét, a szimfonikus zenekarra, tenorszólóra és férfikarra komponált Faust-szimfóniát (1854). Ez a transzkripció mindmáig nem jelent meg lemezen.

Lajkó István (1982) készített CD-t a műből, melynek felvételén a Gre­tchen-tétel hiányosan fennmaradt átirata – indokoltan – kiegészítés nélkül hallható. Miért érdekes a Faust-szimfónia zongorán? Egyrészt mert maga az átirat elkészítése eredendően liszti gesztus Tausig részéről (hiszen mestere szenvedélyes átíró volt), másrészt az eredetileg zenekari színvilágú mű a szikár zongoraletétben sokkal elvontabb, „filozofikusabb” hatást kelt, és ez a szigorúbb megszólalásmód felszínre segíti és hangsúlyozza a Faust-szimfónia és egy másik fausti fogantatású mű, az eredetileg is zongorára fogalmazott h-moll szonáta rokon vonásait. Lajkó a mű elvont tisztaságát érvényre juttatva, de a színek iránt sem közömbösen, karakteresen szólaltatja meg Liszt és Tausig művét. Előadása hiteles és pontos, legfeljebb az erőteljesebb személyiség formátumát hiányolhatjuk olykor.
Liszt–Tausig: Faust Symphony. World premiere recording. István Lajkó – piano. Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”