Lubickol a klimaxos férfihisztiben

Zene

Opera és operett: megtévesztően hasonló hangzású szavak.

Ezek hallatán könnyen azt hihetjük, hogy a két műfaj avatott és sikeres előadásához azonos erényekre van szükség, noha ez csak kis részben van így.

Énekelni és a színpadon létezni persze itt is, ott is kell, de korántsem ugyanúgy: az operettben például örök alapkövetelmény a könnyedség és a már-már frivol elegancia, ami az operisták körében mindmáig vajmi ritka tünemény. Így aztán bármennyire is kézenfekvő döntésnek tűnhet operaénekesekkel operettslágereket előadatni, az eredmény legtöbbször elidegenítő hatásúnak bizonyul, hol a hangképzés, hol már rögvest a puszta színpadi megjelenés okán.

false

 

Fotó: Kotschy Gábor

Szerencsére azonban mégis akadnak olyan énekesek, akik az opera felől érkezve az operett világában is jól elboldogulnak. Mint például a némiképp erőltetett fantáziacímű (Bécsi, bécsibb – operett!) Müpa-beli koncert két és fél világsztárja: Thomas Hampson, Piotr Beczała és a hozzájuk képest kétségkívül kisebb ázsiójú, de Budapesten már többször is méltán nagy sikerrel szerepelt Annette Dasch. A német szoprán jóféle primadonnaalkat: megvan benne a szépség meg az a józanul tárgyszerű és mégis erotikus kisugárzás, ami operettben rendszerint az „okos asszonyok” jellemzője. Humora és lírája is van, épp csak egy kicsit matt a pódiumléte, meg ott legfelül hiányzik neki egy-két hang. Hampson sokkalta komolyabb deficittel kényszerül megküzdeni, mindahányszor a felső kvartját kellene üzemeltetnie, ám a lírai baritonok hajdani világelsője a maga kétségtelen vokális hanyatlását rendre képes kifejezéssé és ábrázolássá átlényegíteni. Akkor is, amikor bonvivánként léháskodik, de főleg akkor, amikor buffót adhat. Millöcker operettje, A koldusdiák Ollendorf ezredeseként például valósággal lubickol a klimaxos önsajnálatban és a férfihisztiben, és a figurateremtés csodájában nem zavarja még az sem, hogy éneklés közben olykor hanyagul lapoznia kell egyet a táblagépén. (Ez a nonchalance amúgy szintén jól illik az operett világához.) Piotr Beczała pedig bonvivánnak talán még jobb is, mint operahősnek: a frakkja valóságos szabászati remek, a kiállása hibátlan, s a lengyel énekes hangja fölényesen uralja az operettirodalom legigényesebb tenorszámait, vagyis Lehár Ferenc egykor Richard Tauber számára komponált slágereit.

false

 

Fotó: Kotschy Gábor

A program a bécsi operett arany- és ezüstkorát idézte, vagyis a műfaj ama vonulatát, amelyet mi, magyarok több-kevesebb okkal bécsi–budapesti, monachiabeli operettnek szeretünk tekinteni. A hazai lelkes operettbolondok persze rég megtanultak együtt élni ezzel a helyzettel, s nemcsak akkor hálásak, amikor a külföldi sztárok az utolsó ráadásszámba – kis papírkáról puskázva – egy, a magyarhoz igen hasonlító nyelv szavait is beleéneklik. De hagyományosan jó képet vágunk ahhoz a merőben általános jellegű és határozatlan irányú csípőringatáshoz is, amellyel világszerte a csárdások és egyéb magyaros számok temperamentumos szakaszait töltik ki az előadók. Még a skizofrén helyzeteket is rutinosan viseljük, mondjuk, amikor Beczała a Marica grófnő híres számát énekli: a pódiumon Endrődy-Wittenburg Tasziló gróf következetesen a bécsi nők dicséretét zengi, míg fent a kivetítőn és lent a közönség fülében váltig a „Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket” sorai követik egymást. Mert hát ilyen egy operettbe kívánkozó jelenet.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 15.


Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.